Vi som kräver en incidentrapport på PDF-problemen samt er actionplan för att hindra detta igen

• 11
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Team eEkonomi,

Vi kräver en incidentrapport på PDF-problemen samt er actionplan för att hindra detta igen.

Era senaste två produktionssättningarna blev väl sådär, eller vad säger ni själva?. Det enda vi småföretagare pratar om dessa tider är hur svårt ni gjort det för oss att bokföra våra omkostnader & varuinköp. T.o.m. er mest hängivna kund har gett upp i separat tråd. Man märker bland sina småföretagarvänner hur många kunder ni faktiskt har och det tycker jag är bra för det innebär att mycket står på spel - då brukar ledningsgrupper bli mer måna om att lösa sådana här bekymmer snabbt & snyggt. 

Kortfattat: 
PDF-tragedin har pågått alldeles för länge nu och vi är många som behöver svar för att fortsatt lita på er stabilitet. Som småföretagare är vi personligt betalningsansvariga och det minsta vi begär är att vi kan sköta våra leverantörsfakturor hos er förutom det basala att kunna fakturera i vår tur vidare till våra kunder.

Upptäckte även själv (+ flera andra, se sep. tråd) att ni återintroducerat en gammal bugg att automatiska matchningen inte längre lirar för många. 

Vi kunder kan spekulera hur mycket vi vill innan ni sätter stopp på detta genom att lägga korten på bordet. 

Vi kräver transparens.
Vi kräver en incidentrapport samt er actionplan för att hindra detta igen.
Vi kräver svar på huruvida man kan backa en uppdatering (gå tillbaks till föregående release)
Och varför ni inte tagit det beslutet, för det brukar vara möjligt inom IT. 

Uppmanar alla som håller med att kommentera samt gilla denna tråd.
Är vi många som kräver detta så bör vi få gehör.

Mvh
Era trogna kunder
Foto på experience

experience

• 3,226 poäng 3k badge 2x thumb
  • förbannad, förtvivlad, arg

Publicerades för 2 år sedan

• 11
Foto på experience

experience

Förtydligande: Vi vill att eEkonomi åter skall bli en suverän tjänst, därför anstränger vi oss här för att få svar. Annars hade vi inte suttit och skrivit i ett forum  om vi inte brydde oss.

Hoppas på incidentrapport & svar här i forumet! 
Foto på Mats

Mats

• 178 poäng 100 badge 2x thumb
Jag vet inte vad rapporten kan göra för skillnad, men har inte mycket annat att hoppas på. Det är inte roligt längre.
Foto på Jonny V

Jonny V

• 4,528 poäng 4k badge 2x thumb
Själv håller vi på att flytta över till https://wint.se/ ;)
Kostar några kronor mer per månad men där ingår det redovisningskonsult och bokslut i priset...
och när de strular så är det Wintś egna folk som får huvudvärk och inte jag.
Ett kvartal kvar sen är jag klar med eekonomi :)
Foto på Sanna Lindkvist

Sanna Lindkvist, Produktområdeschef ERP Webb - Utveckling

• 1,392 poäng 1k badge 2x thumb
Hej! 

Tack för ert engagemang och jag ska försöka sammanfatta status.  

Det har länge varit ett starkt önskemål från kunder att se den kopplade bilden samtidigt som ni registrerar en faktura eller inköp mot kvitto. Istället för att vi som tidigare, lagt upp bilden framför registreringsformuläret, öppnade vi upp möjligheten att visa upp den i samma vy. Först släppte vi möjligheten för leverantörsfakturan, därefter för inköp mot kvitto och fick positiv feedback.

Nästa steg, också det mycket efterfrågat, var att kunna flytta bilden till en andra skärm. I samband med ytterligare förbättring av bildhanteringen så hittade vi en bugg där bilden la sig fel på utkastet. Detta drabbade samtliga användare och tog fem dagar för oss att fixa pga problem med våra test miljöer.

Ett kvarstående problem som vi arbetar på nu är att ett fåtal kunder inte kan se PDF:er som kommer via AutoInvoice. Anledningen till att vi inte haft möjlighet att fixa detta snabbt är att det är mer komplext och innebär en större risk till fel så vi behöver verkligen dubbelchecka dessa ändringar .

När vi började utveckla visning av PDF hade vi inte förutsett eller tagit höjd för att många kunder vill skriva ut PDF filerna. Detta var alltså ingen bugg utan en planerad förändring där vi tyvärr missade i vår kravställning. Vi kommer inom kort att släppa funktionalitet för att kunna skriva ut och spara ner samtliga filtyper.

Vi hade kunnat backa funktionaliteten så som ni föreslår, men med tanke på att många användare upplevt en förbättring har vi i samspråk med vår support valt att ha den kvar och jobbar på att lösa det så fort som möjligt.

Självklart är detta ett scenario som vi inte är nöjda med då flera saker i vår utvecklingsprocess har gått fel, och vi har identifierat flera förbättringsområden som måste prioriteras för att undvika liknade situationer i framtiden. Vi hoppas på ert fortsatta förtroende för Visma eEkonomi, ge inte upp vi har mycket bra saker på gång!

Foto på a

a

• 640 poäng 500 badge 2x thumb

Kul att ni har "mycket bra saker på gång".

Vart hittar jag er utvecklingsplan, så jag vet vilket år det är dags att våga titta på eekonomi igen?

Foto på experience

experience

Tack för ett utförligt svar Sanna!

Jag tycker det är mycket synd att du/ni tog det beslutet att inte rulla tillbaka funktionaliteten när det uppkom att systemet inte fungerade för ett antal av era kunder. Jag vet dessutom av erfarenhet att det ofta endast är en bråkdel av kunderna som hör av sig, speciellt publikt i ett forum likt detta men det gäller även kundtjänst. Man hinner inte, orkar inte, tror det är övergående problem osv. 

Oavsett hur mycket hurra ni fått från andra kunder så är det väl aldrig acceptabelt att flera av era kunder inte kan använda tjänsten pga. förbättring för några? Speciellt i ett månadsskifte då ni vet att det är sista chansen att lösa det sista med räkningarna. Denna produktionssättning kanske rentutav borde ha gjorts längre från ett månadsskifte? 

Jag föreslår att ni funderar på hur ni snabbt kan rulla tillbaka specifika funktioner och gör det direkt nästa gång när det det börjar strula. Så fort båten börjar läcka vatten så bör ni inte ro ut på djupare vatten. Jag tror inte några kunder lämnar er tjänst bara för att ni är ärliga och säger "detta funkade inte, vi är ledsna, vi får backa tillbaka bandet och återkommer med nytt datum".  Jag tror tvärtom av forumet att döma att ni har ganska många IT-medvetna kunder som skulle hurra för beslutet. 

Tyvärr är era chanser hos mig förbrukade då jag inte längre har förtroende för hur ni sköter krav- & testarbetet. Jag har jobbat både som utvecklare och testledare i många år och har kanske blivit lite extra kräsen då jag ser hur enkla buggar ni släpper ut i produktion, det är inga edge cases precis.  Säg t.ex. nu när att matchningen vid banktransaktionerna slutade fungera här förra veckan. Grön i listan men när man klickade på knappen så failade "testet". Det ger mig intrycket att testandet var obefintligt eller att testansvarig nöjde sig med att se en grön knapp, ej klickade på den. 

När jag bytte från Enskild Firma-programmet till er eEkonomi-tjänst (dec 2014) så testade jag noga den demoversion som ni hade, samt jag testade även i "mitt" bolag och sedan nollställde. Kanske arbetsskadad från 6 år inom kvalitetssäkring/testledning men så gör jag när jag skaffar en ny webbtjänst eller nytt program, jag prövar bokstavligt talat. Jag minns att jag blev imponerad av kvalitén i er tjänst, hur den hanterade alla olika scenarios och att den upplevdes som vältestad och stabil. Jag var imponerad! Jag var nöjd hela det första året (2015) och tyckte verkligen ni skötte detta bra. Men någonstans för omkring ett år sedan så hände något, kanske tappade ni duktig personal eller så blev någon föräldraledig eller tjänstledig. 

Förslag till er; ge  alla kunder som råkat ut för dessa PDF-problem kompensation, något som plåster på såren. 3 månader t.ex., så blir alltid någon egenföretagare glad. 

Lite positiv kritik (också väldigt viktigt!)
Er inställning till kvalitetsbristerna har börjat mjukna vilket är positivt, kanske för många blivit upprörda på er när man bagatelliserar problemen och får det att låta som "en vanesak". 

Den del av er verksamhet som sköter driften av infrastruktur (uppkoppling, serverhall, etc.) skall dock ha en stor eloge. Tjänsten funkar på det sättet mycket stabilt. Alltid tillgänglig, snabba sidladdningar och det har nog aldrig varit ett bekymmer. Jag är mycket kräsen när det gäller detta också, här sköter sig det teamet.  
Foto på Sanna Lindkvist

Hej, tack för du delar med dig att positiv feedback när det gäller infrastruktur kul att höra att du gjorde en bra analys innan du bytte till Vism eEkonomi. För ca ett år sedan gjorde vi för övrigt en flytt av all data till ett helt nytt datacenter och det gick väldigt bra inga problem ute hos våra kunder (dvs precis som förväntat och som det ska vara). Vi har inte bytt ut en massa personal på utveckling vi har många av våra "gamla" seniora utvecklarna kvar samt även en del nya utvecklare. Vi har infört en del nya rutiner och verktyg sedan i höstas och i vår iver att leverera ut förbättringar till våra kunder har vi råkat släppa ut buggar. Sluta inte vara engagerad här på forumet jag vet att du hjälper många andra och delar kunskap. Vill du prata mer med mig angående hur vi jobbar med vår utveckling kontakta mig gärna direkt på sanna.lindkvist@visma.com så hittar vi en tid för ett samtal. 

ha en fin dag! 

Foto på Sanna Lindkvist

Hej igen, på begäran från flera kan ni på detta inlägget läsa om hur vi på utvecklingsavdelningen jobbar med allt från idé till release https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/visma-eekonomis-utvecklingsprocess
Vi ser allvarlig på de kvalitetsbrister vi haft och vi som jobbar på utveckling är självklart inte nöjda med att vi haft problem och tagit nödvändiga åtgärder för att undvika detta i framtiden. 
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.