Vidarefakturera utlägg - eEkonomi

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag håller på att skriva en faktura till en kund för ett arbete jag gjort där momssatsen är 25%. 
På samma faktura ska jag även lägga till ett kvitto på en flygbiljett. Hur gör jag, ska jag lägga på moms på den totala summan på flygbiljetten?
Foto på rpantzer

rpantzer

• 378 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 1
  • 1
Foto på burbage

burbage

• 7,222 poäng 5k badge 2x thumb
Prova att lägga momskod 0 på den artikeln
Foto på SOTP

SOTP

• 540 poäng 500 badge 2x thumb
Det är inte tillåtet att fakturera utan att lägga på moms om inte verksamheten är av den typ som är momsbefriad, är den det så skall hela kostnaden för flygbiljetten inklusive moms faktureras vidare.
Foto på Annica

Annica

• 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Då du fakturerat utlägg ska du ta ut  samma moms på detta som på ditt eget arbete. 
Foto på Fredrik

Fredrik

• 2,756 poäng 2k badge 2x thumb
Det beror lite på hur du själv bokfört själva utlägget. Men det vanligaste är att det ska vara samma moms som på dina tjänster som Annica skriver
Foto på SOTP

SOTP

Vilken momssats du skall lägga på ”utlägget” beror på vilken momssats som ditt företag är registrerat för. Så driver du inte själv ett flygbolag så skall du detta fall lägga på 25% moms då du fakturerar resan vidare.
Foto på SOTP

SOTP

Det har ingen som helst betydelse hur man bokfört utgiften.
Är din verksamhet av den typ som medför 25% moms så skall allt du fakturerar vara med 25% moms!
Foto på Fredrik

Fredrik

• 2,756 poäng 2k badge 2x thumb
Jo det finns faktiskt en variant utan moms även om det är ganska ovanligt. Denna länken beskriver det bra https://www.skatteverket.se/foretagoc...
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,662 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Rpantzer!

Kul med så aktiv diskussion här i tråden :)
Jag fliker in med en tråd som redan finns om denna fråga, här.
Vill även rekommendera dessa två länkar hos Skatteverket för information om utlägg och vidarefakturering. 

Se här och här .

Ha det gott!

/
Sofia 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.