Vidarefakturerat utlägg av storkök -Visma Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!  

Vi äger en fastighet som vi nu ska hyra ut till några som ska driva gästgiveri i fastigheten. Dom har köpt in nya maskiner kylar/frysar/stekbord/värmelampor/ugn och allt som hör ett storkök till i "maskinväg". 
Nu har vi fått en faktura ifrån som som vi ska hyra ut till, där dom har vidarefakturerat oss dessa kostnaderna.
Hur bokför jag dessa, om jag vill dra kostnaden direkt.

Tack
S G
Foto på S G

S G

  • 1,566 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 60,622 poäng 50k badge 2x thumb
Beloppets storlek avgör din möjlighet att göra direktavdrag. Under 20 000 i anskaffningsvärde är ok.

Är hyresavtalet skrivet så att moms utgår på hyran?

Mikael Pettersson
Foto på S G

S G

  • 1,566 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!

Det är moms på hyran.

Beloppen varierar ifrån allt till 3 000:- upp till 130 000:-, vissa är det flera antal av.

//S G
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 60,622 poäng 50k badge 2x thumb
Om det finns ett naturligt samband mellan flera inventarier skall deras sammanlagda anskaffningsvärde understiga ett halvt basbelopp - 50 % x 44 800 = 22 400 för 2017 - exklusive moms.

Så säger skatteverket om man söker på deras hemsida "direktavdrag inventarier"

Det tyder på att du inte kan göra direktavdrag för hela investeringen.

Mikael Pettersson
Foto på S G

S G

  • 1,566 poäng 1k badge 2x thumb
Ja det finns ju ett naturligt samband mellan alla.
Så jag lägger då in fakturan som en vanlig leverantörsfaktura på konto...X?
Och lägger sen upp en periodisering på hela beloppet som fakturan avser?

//S G
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 60,622 poäng 50k badge 2x thumb
Du debiterar konto 1220 belopp exkl moms

Du skriver förslagsvis av inventarierna på 5 år, 60 månader, som du kan periodisera.

Mikael