Vidarefakturering -eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Ska vidarefakturera utlägg rörande representation. Hur bokför jag dessa utlägg lämpligen, alltså mina utläggskvitton?
Foto på Kristina

Kristina

• 110 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 2
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,752 poäng 50k badge 2x thumb
Eftersom de kvitton du har egentligen utgör någon annans faktiska kostnad är det formellt korrekta att bokföra dem som en kortfristig fordran och därefter bokföra din vidarefakturering så att den släcker din bokförda fordran, var bara observant på de regler som gäller avseende moms på vidarefakturerade kostnader

Mikael Pettersson
Foto på Kristina

Kristina

• 110 poäng 100 badge 2x thumb
Ok, kan du guida mig avs momsen?
Jag har ställt frågan tidigare ang konsults utlägg för kunds räkning och fått svar att de ska bokas som kostnader i bolaget och sedan en intäkt vid fakturering. Oftast har det avsett resekostnader som kunden ska stå för.
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,752 poäng 50k badge 2x thumb
Jo men då kanske du ska göra så istället.

Jag ger dig bara mitt svar på din fråga utan att ta ställning till andras svar.

Skatteverket har till mig gett svaret att en konsult har inte rätt att debitera 12 % moms på utlägg för t ex hotellverksamhet utan ska debitera 25% moms som gäller för konsultverksamhet. Anledningen till det är att endast den som t ex driver hotellverksamhet har rätt att debitera 12 % moms.

Den regeln finns för det fall du gör utlägg för en icke momsregistrerad kunds räkning så uppstår en fördyring för din kund i den högre momssatsen genom din vidarefakturering.

Mikael Pettersson
Foto på LSH

LSH

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Vidarefakturera köp inom EU till dotterbolag.

Har en faktura avseende domänkostnader från one.com (ingen moms på fakturan). Normalt ska en beräknad moms tas upp för inköpet, men hur gör jag med momsen om kostnaden avser ett dotterbolag och ska vidarefaktureras dotterbolaget?
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,194 poäng 5k badge 2x thumb
Hej LSH, 

Jag tror att du hittar svaret på din fråga i denna tråden, har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. 

/Theodor