Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vidarefakturering

Ska vidarefakturera utlägg rörande representation. Hur bokför jag dessa utlägg lämpligen, alltså mina utläggskvitton?

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom de kvitton du har egentligen utgör någon annans faktiska kostnad är det formellt korrekta att bokföra dem som en kortfristig fordran och därefter bokföra din vidarefakturering så att den släcker din bokförda fordran, var bara observant på de regler som gäller avseende moms på vidarefakturerade kostnader

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, kan du guida mig avs momsen?
Jag har ställt frågan tidigare ang konsults utlägg för kunds räkning och fått svar att de ska bokas som kostnader i bolaget och sedan en intäkt vid fakturering. Oftast har det avsett resekostnader som kunden ska stå för.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo men då kanske du ska göra så istället.

Jag ger dig bara mitt svar på din fråga utan att ta ställning till andras svar.

Skatteverket har till mig gett svaret att en konsult har inte rätt att debitera 12 % moms på utlägg för t ex hotellverksamhet utan ska debitera 25% moms som gäller för konsultverksamhet. Anledningen till det är att endast den som t ex driver hotellverksamhet har rätt att debitera 12 % moms.

Den regeln finns för det fall du gör utlägg för en icke momsregistrerad kunds räkning så uppstår en fördyring för din kund i den högre momssatsen genom din vidarefakturering.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Vidarefakturera köp inom EU till dotterbolag.

Har en faktura avseende domänkostnader från one.com (ingen moms på fakturan). Normalt ska en beräknad moms tas upp för inköpet, men hur gör jag med momsen om kostnaden avser ett dotterbolag och ska vidarefaktureras dotterbolaget?

Hej,

Har samma fråga ang inköp av programvaror i utlandet som ska vidarefaktureras till Dotterbolag, men såg aldrig att du fick något svar. Hur gjorde du med mosmen LSH__? 

Moms skall tas ut under normala omständigheter, det finns ju vissa undantag t.ex. sjukvård, transporter o.s.v. men då har man företag som är registrerat för det.

Om inköpet är utan moms spelar ingen roll

Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej LSH, 


Jag tror att du hittar svaret på din fråga i denna tråden, har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. 


/Theodor 
Helene34
MEDLEM

Företaget jobbar med rekrytering och har för ett uppdrag åt kund gjort annonsering åt dem. Fakturan för annonseringen går till vårt företag. Min fråga är hur jag bokför det inköpet, som annonsering eller varuinköp eller något annat? Det känns tokigt att lägga det på annonsering då kostnaden inte tillhör oss egentligen. Kunden betalar ett fast pris till oss för hela arbetet med rekryteringen inkl annonsering.