Vilken löneart ska jag använda till skattepliktig friskvård - Lön 300/600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Frågan gäller ett AB med en anställd. Om företaget betalar friskvård till en summa som överstiger 5000 kr, vilken löneart ska jag använda för den förmånen på lönespecen? Undrar också om gränsen vid 5000 är inklusive eller exklusive moms.
Foto på Helene

Helene

• 1,854 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 7 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,088 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Helene! 

I Visma Lön kan du söka på friskvård uppe i sök-i-hjälpen-rutan uppe till höger. Då kommer ett resultat upp för en artikel som heter Egna lönearter.
I listan där finns Friskvård där vi rekommenderar detta:
"Det finns ingen färdig löneart för friskvårdsersättning. Om den anställde har lagt ut pengar för friskvård är det vanligt att arbetsgivaren betalar ut en nettoersättning. Vi rekommenderar att du hittar en liknande löneart och i detta fall kan du exempelvis utgå ifrån löneart 1227 - Övrig nettoersättning. Kopiera lönearten och fyll i Benämning. Anpassa sedan den nya lönearten efter företagets avtal eller regler. Det är viktigt att du kontrollerar alla inställningar, som exempelvis bokföringskonto. Läs om hur du kopierar en löneart i avsnittet Skapa eller kopiera löneart."

Lönearten som rekommenderas i lönen är en nettoersättning. Ska ni ha den som bruttoersättning som det ska dras skatt till istället? I så fall kan man kopiera lönearten 1174 Övrig ersättning, brutto.
Du nämner även ordet förmån, är istället en förmånslöneart ni ska använda? Det är tre olika hanteringar, antingen netto, brutto eller förmån.

Här inne finns även en mängd andra förslag på lönearter man får skapa manuellt.

Ni når Egna lönearter-sidan här också. 

Ha det gott :)

/Sofia
(Redigerad)
Foto på Helene

Helene

Hej igen.
Kostnaden för friskvården har fakturerats till och betalats av företaget.. Som jag har förstått det är en sådan kostnad som är betald av företaget och som överstiger 5000 kr något som personen måste skatta för. Eller har jag fel?
Foto på Jenny

Jenny

• 5,678 poäng 5k badge 2x thumb
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/personalvardmotionochfriskvard.4.7459477810df5bccdd4800014540.html
5000 är maxgräns, momsen spelar ingen roll, det handlar ju om beloppet som den anställde fått utbetalt. Sen om företaget drar av momsen eller inte påverkar ju inte den anställdes lön. 
Foto på Helene

Helene

Hej! Det verkar som att jag inte lyckas förklara vad jag menar. Den anställde har inte betalat något ur egen ficka. Kostnaden har helt och hållet betalats av företaget via faktura från, i det här fallet, en personlig tränare. Den summa som överstiger 5000 kr, ska den bokföras som friskvård, ej avdragsgill? Den del som överstiger 5000 kr räknas alltså inte som en förmån som ska beskattas av den anställde, om jag förstår det hela rätt...
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,564 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Överstigande del räknas som skattepliktig förmån för den anställde.

Normalt sett är inte förmånsbeskattade utlägg avdragsgilla och inte heller momsen.
Jag rekommenderar att du kontrollerar med Skatteverket vad som gäller i detta fallet.

/Anna
Foto på Helene

Helene

Tack, jag kollar med SKV för säkerhets skull.