Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra avgift till Bolagsverket för verklig huvudman

Vilket konto är lämpligast att använda när man bokför en avgift till BV för verklig huvudman?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-02-07.

8 SVAR 8
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Kör på 6992 - Övr ext kostn, ej avdr.gilla
Fd medlem
Inte tillämpbar

okej, tack. En annan fråga då. Om man köper en serviceskiva (parkeringsskiva) som alla i företaget kan använda sig av vid behov. Hur ska jag bokföra detta? 
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Har inte stött på just den kostnaden tidigare, men den borde väl vara avdragsgill så boka den mot 6991 - Övriga ext kostn, avdragsgilla
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur ska man bokföra avgift till Bolagsverket för huvudmanregistrering ? Är den av....

Avgift till Bolagsverket för registrering av huvudman. Är den avdragsgill? Vilket konto gäller
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Jag tänker att företaget är befintligt och att kostnaden då borde vara avdragsgill och att det borde gå fint att bokföra på 6991.
Fd medlem
Inte tillämpbar

ävenså konto 6590 som också är användbart för Administrativa Främmande  Tjänster

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

 

Vi är ett AB. 

Vi anmälde en förändring hos bolagsverket gällande styrelsen och har betalat med kort avgiften på 700 kr. 

Borde jag bokföra så här:

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto Kredit 700kr

6490 - övriga förvaltningskostnader Debet 700kr

 

Tack på förhand

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

 

Konto 6991 verkar vara bättre. Är det rätt konto?

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto Kredit 700kr

6991-  Övriga externa kostnader, avdragsgilla  Debet 700kr

 

Tack på förhand