Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning till företag inom båttrafik?

Vilket konto väljer man vid försäljning till företag inom båttrafik? Verkar inte vara någon moms?

5 SVAR 5
Peter R
MEDLEM

Hej,

Vi säljer till yrkessjöfarten och då försäljningen är momsfri så kör vi det mot konto 3055. 

Men jag ska säga att alla fartyg är inte momsbefriade. Är det utländska kunder så är det inga konstigheter men är det svenska bolag så finns det de som ska betala moms och de som är befriade.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar. Vi fick uppgift att det inte skulle vara någon moms. Men räcker det då att jag använder konto 3055 och inget mer? Jag behöver inte räkna ut momsen och kontera 2645/2615 som det ibland behöver göras?
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Karin!

Att kontera mot 2645 och 2615 gör man vanligtvis enbart när det gäller Inköp från annat EU-land

För att dubbelkolla så kan du kontakta Skatteverket och fråga efter vilka rutor på momsredovisningen som du ska redovisa försäljningen i. Som standard heter konto 3055 Försäljn varor utanför EU momsfri och har momskod 36 i Administration. 

Trevlig helg!

/Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack snälla för ditt svar! Kollade upp lite och båten åker på Östersjön. Är det konto 3055 då med eller kan det vara konto 3054 då för att det är länder inom EU som ligger runt Östersjön? 

Tack på förhand! 🙂

Mvh Karin