Konto för valutakursvinster/förluster - Visma Administration

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Min företrädare har använt sig av 7960 resp 3960 för att bokföra kursförluster/vinster. Jag känner att det är enklare att endast kunna använda 8330 istället. Måste jag avsluta konto 7960 och 3960 (omföra saldon) först eller kan jag bara börja använda 8330 och låta de två andra bara vara kvar?
Foto på OSann

OSann

• 454 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 2
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 73,822 poäng 50k badge 2x thumb
Du kan använda 8330 utan att ändra det tidigare, men vad rätt att använda i ditt fall?

MIkael Pettersson
Foto på Ankan

Ankan

• 1,534 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!
Om det är av rörelsekaraktär kund och leverantörs skulder som diffarna uppstår ska det bokas på 3960,7960.
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

I boken Redovisa Rätt står det:
Vid redovisning av valutakursdifferenser skiljer man mellan valutakursdifferenser som har med leverantörsskulder och kundfordringar att göra, dvs. är av rörelsekaraktär (redovisas i kontogrupp 39/79) och valutakursdifferenser som har med fordringar och skulder i utländsk valuta att göra, dvs. är av finansiell karaktär (redovisas i kontogrupp 82,83,84).

Exempel:
3960 - Valutakursvinter på fordringar och skulder av rörelsekaraktär (kontot krediteras vid vinster)

7960 - Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär (kontot debiteras vid förluster)

8230 -  Valutakursdifferenser på långfristiga fordringar (kontot krediteras vid vinster och debiteras vid förluster)

8330 - Valutakursdifferenser på kortfristiga fordringar och placeringar (kontot krediteras vid vinster och debiteras vid förluster)

8430 - Valutakursdifferenser på skulder  (kontot krediteras vid vinster och debiteras vid förluster)

Ha en fin dag
/Susan