Vill bestämma egen tid för hur länge jag ska vara inloggad i Advisor

  • 10
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
Jag blir ofta utloggad från Advisor och då tappar jag ju min påbörjade tidsredovisning och vad jag har skrivit om jag inte satt en sluttid. Jag vill antingen kunna välja själv en tidsfrist innan jag blir utloggad alt att det finns en variant att välja där jag själv måste logga ut mig.
Foto på Ekonomivision

Ekonomivision

  • 2,762 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

  • 10
Foto på Konsulten

Konsulten

  • 1,380 poäng 1k badge 2x thumb
Instämmer tillfullo. Ibland håller man ju på med samma sak en hel dag och rör då inget i systemet på många timmar. Man borde fortsätta vara inloggad så länge fönstret är öppet.
Foto på Mathias Vahlgren

Mathias Vahlgren, Produktansvarig - Visma Advisor och Visma Byråstöd

  • 6,370 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Det här är ett önskemål från många av våra användare av Visma Advisor. Att vi har en rätt så kort sessionstid beror framför allt på att vi vill ge er en hög säkerhet så att ingen obehörig kan komma åt er data. Men jag förstår att detta ställer till det i er dagliga verksamhet. 

Sessionstiden är ett beslut som Visma centralt har tagit, men jag lovar att föra era åsikter vidare. 

Med vänliga hälsningar

Mathias Vahlgren
Foto på Ekonomivision

Ekonomivision

  • 2,732 poäng 2k badge 2x thumb

Hej igen

Jag har via supporten fått reda på att utloggningen ska ske efter 2 timmar och vill bara tillägga att det stämmer inte i verkligheten. Vi har blivit utloggade på så kort tid som 30 min efter att vi noterat en tidsredovisning till att vi är färdiga med och ska tidsredovisa igen. Det har även hänt att vi inte blivit utloggade förrän efter 3 timmar vilket förekommer desto mer sällan.

När det gäller säkerhet är det ju viktigt att sådant stöd finnes men det finns ju ett EGET ansvar och företag som jobbar med detta måste ju för sjutton kunna få ha egen policy som tex att när du lämnar datorn för rast eller lunch får du logga ut själv. Jag gissar att om detta verkligen är ett större problem med säkerhet istället för tillgänglighet så gäller det inte bara tillgången till Visma-programmen utan hela datorn och då får väl de som har det tänket lösa det som på banken tex att man har ett kort som måste sitta i datorn för att kunna använda datorn och då pratar vi om STORA företag.

Gissar att majoriteten av era Visma-användare inte arbetar på den typen av ftg?

Tacksam för att du för vår åsikt vidare :)


Foto på Tina H

Tina H, Champion

  • 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Detta tycker jag även gäller "Min Sida" i Admin, som man numer blir utslängd ifrån (utan att det syns att man är utloggad). Det borde vara upp till varje företag att bestämma sin säkerhetsnivå.

//Tina

Foto på Mathias Vahlgren

Mathias Vahlgren, Produktansvarig - Visma Advisor och Visma Byråstöd

  • 6,370 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen!
Jag kan inte mer än återigen hålla med er. Jag tycker också man har ett eget ansvar för att logga ut. Och som jag skrivit tidigare, jag tar detta vidare internt. 

Med vänliga hälsningar

Mathias Vahlgren
Foto på Konsulten

Konsulten

  • 1,378 poäng 1k badge 2x thumb
Ni skulle ju kunna försöka få ner tiden det tar att logga in igen så länge.
  • Vid automatisk utloggning: Dirigera om till inloggningssidan där automatisk återgång till Advisor sker efter inloggning för att minska antalet klick.
  • Få ner svarstiderna på servern. Överhuvudtaget känns tjänsten ganska trög när man sitter med snabb dator och snabb Internetanslutning. Särskilt inloggning och sökning i kundregistret har långa svarstider från servern.
Foto på Ekonomivision

Ekonomivision

  • 2,732 poäng 2k badge 2x thumb

Mycket bra förslag! Håller med att tjänsten är trög och är väl mer orolig för vad som händer i framtiden när det troligen blivit många fler användare. Upplever redan idag många "stopp" särskilt i sökfunktionerna.

Foto på Helene L

Helene L

  • 234 poäng 100 badge 2x thumb
Håller med - mycket irriterande med dessa automatiska utloggningar.
Foto på Britt Inger

Britt Inger

  • 406 poäng 250 badge 2x thumb
Instämmer också att det här är irriterande, tidssystemet vill man ha igång i bakgrunden hela tiden man jobbar så dessa ständiga inloggningar är inte bra. Håller med den som skrev att det inte stämmer med 2 timmar, är betydligt kortare ibland. 
Har dessutom märkt att sitter man och arbetar och klockan passerar midnatt så fungerar det inte när man ska registrera tiden, det går att starta klockan men när man ska stoppa så fungerar inget och det blir en tidregistrering på 0,00 som man sedan måste gå in och manuellt ändra i efterhand. Inte heller bra, även om jag kanske är "ovanlig" som arbetar den tiden på dygnet...
Foto på Nina T

Nina T

  • 1,308 poäng 1k badge 2x thumb
Detta problem har jag också haft och har därför helt slutat använda den klockan när det börjar bli sent, eftersom den då inte går att lita på.
Har tidigare inte trott någon annan skulle uppskatta att funktionen rättades till, så har inte heller bekymrat mig med att påpeka det - men nu ser jag ju att fler berörs! Heja!
Foto på Mathias Vahlgren

Mathias Vahlgren, Produktansvarig - Visma Advisor och Visma Byråstöd

  • 6,370 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Vi har aktivt valt att bryta klockan vid midnatt eftersom vi misstänkte att detta skulle vara ett rent misstag, det vill säga att man glömt stänga av klockan när man går hem för kvällen. Men detta är en enkel sak för oss att ändra. Och det verkar ju som att det är relativt många av er som faktiskt jobbar nattetid ;-). 

Jag lägger upp ett ärende om det så fixar vi. 

Hälsar

Mathias
Foto på Mathias Vahlgren

Mathias Vahlgren, Produktansvarig - Visma Advisor och Visma Byråstöd

  • 6,370 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Från och med idag kan ni använda start- och stoppklockan vid dygnsövergång. Testa gärna :-). 

Hälsar

Mathias
(Redigerad)
Foto på Tina H

Tina H, Champion

  • 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej Mathias,

Kan du inte prata med din motsvarighet på Admin 1000, så att vi också kan få välja hur vi ska vara inloggade. I dagsläget måste man stänga Admin 1000 för att kunna logga in igen för att kunna stämpla ut för lunch...

//Tina

Foto på Mathias Vahlgren

Mathias Vahlgren, Produktansvarig - Visma Advisor och Visma Byråstöd

  • 6,370 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Tina!
Jag ska vidarbefordra ditt önskemål. Men om du vill stämpla finns en smidig App för detta för din smartphone. Appen Stämpla finns i App Store, Google Play och Windows Store. 

Så ladda bara ner appen till din mobil så kan du stämpla direkt i den istället. 

Med vänliga hälsningar

Mathias Vahlgren
Foto på Viola

Viola

  • 2,130 poäng 2k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Automatisk utloggning - Advisor.

Jag har flera kunder som har flera bolag i sin koncern. När jag jobbar så behöver jag oftast ha flera bolag öppna samtidigt och det fungerar att ha detta upplägg. Men jag måste hela tiden logga in igen då de blir utloggade om jag inte har arbetat i dom på en stund. I Advisor borde inte denna funktion finnas enligt mig. Eller att jag själv kan avgöra hur lång tid som det ska ta innan utloggning sker automatiskt ifrån respektive bolag. Alternativet Aldrig bör då finnas med
Foto på Lennart Hideblad

Lennart Hideblad

  • 184 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Tidsregistering Advisor, https://login.vismaonline.com/identity/signin.

Tidsregistering Advisor, Jag har just börjat att använda Advisor, och jag tycker att det är för kort tid jag kan vara inloggad. Vill kunna välja själv hur länge jag vill vara inloggad. Väldigt störande när jag startat ett uppdrag i tidsreg. och sen loggas ur.
Foto på Helene L

Helene L

  • 234 poäng 100 badge 2x thumb
Denna fråga börjar bli gammal nu och det är hög tid att lösa problemet. För oss jobbar med kunder är det självklart att vi själva bestämmer när vi loggar in/ut en kund i tidregistreringen. Att ersätta detta med att "stämpla" i en app i mobilen är ingen seriös lösning på ett problem som inte kan vara svårt att lösa!
Foto på Cecilia

Cecilia

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Vi har precis börjat med Advisor på vår redovisningsbyrå och upplever ett stort problem med utloggningen. Vi har pratat med supporten om detta och även ifrågasatt om det inte medför problem för fler användare men de har aldrig hört att det här skulle vara ett problem för någon annan. Lustigt att de har sån dålig koll på supporten. Tråkigt att de inte har lyckats lösa problemet på över 8 månader. Finns det någon tidsplan för en lösning?
Foto på Viola

Viola

  • 2,130 poäng 2k badge 2x thumb
Hej, jag har också skrivit om detta på forumet. Pratade igår (12/1) per telefon med Peter Sving på 010-1411039 gällande detta och han sa att han skulle ta det vidare till utvecklarna. Men han trodde också att det kanske hade att göra med web-läsaren. Det tror inte jag utan det måste vara en intern setup. Har man fått godkänt samarbete med ett antal företag så ska man också kunna ha dessa öppna hur länge man vill. Speciellt om man arbetar med företag i en koncern och måste hoppa mellan bolagen hela tiden. Punkt slut!

Skulle också önska att man kan se på flikarna namnet på bolaget så det är enkelt att välja bolag.

Viola
Foto på Mathias Vahlgren

Mathias Vahlgren, Produktansvarig - Visma Advisor och Visma Byråstöd

  • 6,370 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen!
Jag kan inte mer än hålla med er, återigen. Jag tycker också användaren borde vara inloggad så länge hen själv önskar. Men som jag sagt tidigare i den här tråden är inte detta något jag som produktansvarig för Visma Advisor kan styra över. Detta är ett beslut som högsta ledningen inom Visma har tagit. Jag tjatar om detta i alla möjliga sammanhang, men har tyvärr misslyckats med att påverka i den här frågan. 

Men jag lovar att inte ge upp!

Vänliga hälsningar

Mathias Vahlgren
Foto på Thomas Bofeldt

Thomas Bofeldt

  • 828 poäng 500 badge 2x thumb
Varför är det så "trögt" hos Visma SPCS? Finns det önskemål som användarna har så borde man vara mer alert och påskynda uppdateringar av dessa. Varför är det så svårt att lägga in valmöjligheter? Här måste det till en skärpning!
Foto på Helene L

Helene L

  • 234 poäng 100 badge 2x thumb
Då föreslår jag att någon från "högsta ledningen" hänger på den här tråden och förklarar sig. Som sagt - detta är självklart för oss som jobbar på byrå och ett mycket stort irritationsmoment. Vi överväger att överge Visma Advisor p g a detta.
Foto på Ida L

Ida L

  • 62 poäng
Upplever också att utloggningen i Advisor är mycket irriterande. Det är hög tid att nu göra något åt saken! Kanske ska vi alla skicka ett mail till supporten varje gång vi loggas ut?? Finns det någon tidsplan för att åtgärda detta? 
Foto på Thomas Bofeldt

Thomas Bofeldt

  • 828 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Visma Advisor, utslängd efter några timmars inaktivitet?.

Varför ska man bli utslängd efter några timmars inaktivitet? Detta är det många som tycker är väldigt irriterande. Har varit i kontakt med Visma om detta och ni hänvisar till säkerheten, hur tänker ni då med säkerheten? Låt användarna själva ställa in vilken tid de vill att program delen ska vara aktiv.