Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vill ta bort en bokförd faktura som är bokförd som betald - eEkonomi

Hej, jag har lyckats först boka en betalning fel och sedan även reggat betalningen mot bank. Såg för sent att jag använt fel belopp i hela bokföringskedjan ( det var en utländsk faktura som jag inte räknat om till svenska kronor). Hur gör jag för att återställa dessa misstag? Jag kan inte göra en kredit på något som redan är bokfört mot bank ( felaktigt). Tacksam för helt svar och inte med hänvisning till liknande svar. Jag har fakturametoden och visma e economi.

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240219

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Korta svaret är att för att neutralisera ett fel, måste du göra samma sak igen fast tvärt om.

Vet inte vad det betyder att du "bokfört mot bank" men är det enbart en vanlig transaktion i bokföringen utan att pengar fysiskt försvunnit från banken är det bara att göra som ovan.

Lycka till!

//L

Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Har du bokfört betalningen mot fakturan under Kassa och bankhändelser? Gå då in under Kassa och bankhändelser. Klicka på betalningen och välj Ångra matchning. Då skapas en korrigeringsverifikation och fakturan lägger sig åter som obetald. Vill du ändra belopp på bankhändelsen väljer du Ändra bankhändelse. Spara och matcha på nytt.

Om även fakturan är fel och du vill kreditera denna går du in under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor. Klicka på fakturan och välj Åtgärder - Ångra faktura. Då skapas en kreditfaktura och debetfakturan kvittas mot denna. Då är du tillbaks på ruta ett och kan skapa en ny faktura och registrera betalning mot denna.

Ha det fint!

/Moa