Vinprovning personal

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
Vi har haft vinprovning med personalen. Har fått en faktura på på 4500 kr inkl 25% moms, vi var 10 personer. Hur ska jag bokföra fakturan. Kan man dra 180 kr per person?
Foto på Bettan

Bettan

  • 602 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

  • 0
  • 2
Foto på Pär Gustavsson

Pär Gustavsson, Champion

  • 3,320 poäng 3k badge 2x thumb
Några frågor innan jag svarar:
Kan du specificera de 4 500 kronorna? Kostnad för föredrag, vin mm. Var vinprovningen i externa lokaler eller i företagets lokaler. Förekom någon middag eller liknande i anslutning till vinprovningen?

Vi hörs!
Foto på Bettan

Bettan

  • 602 poäng 500 badge 2x thumb
Det var som ett paket 345 kr exkl moms per paket, kallades för vinskola, det ingick ingen middag och det var i externa lokaler.
Foto på Pär Gustavsson

Pär Gustavsson, Champion

  • 3,320 poäng 3k badge 2x thumb
Här är det personalfest och reglerna runt det som gäller. Sammanfattningsvis är avdraget för mat, öl o vin 90 kr/person. Utöver det får avdrag göras med 180 kr/person avseende lokalhyra, musikunderhållning mm, s.k. kringkostnader. Vi får anta att vinprovning klassificeras som kringkostnad i detta fall. Eftersom det var den enda kostnaden för personalfesten så skall 1 800 kr (10 personer x 180 kr/person) bokas på konto 7631, Personalrepresentation, avdragsgill.

Så till momsen. Här får man gå in och läsa (och efter bästa förstånd tyda) Skatteverkets ställningstagande Dnr 131 222275-14/111. I det här fallet har jag kommit fram till att reglerna från 1996 ger det högsta momsavdraget, 450 kr. 180 kr/person x 10 personer ger ett totalt momsunderlag på 1 800 kr. 25 % på 1 800 kr blir 450 kr.

Återstoden av fakturan 2 250 kr (4 500 kr – 1 800 kr -450 kr) skall bokas på konto 7632, Personalrepresentation, ej avdragsgill.

Kanske inte så kul att sitta och bokföra, men det vägs upp av en trevlig stund med personalen. Tänk dessutom att man får ha högst två personalfester per år. Nu var jag tråkig ingen – ajajaj...

Foto på Bettan

Bettan

  • 602 poäng 500 badge 2x thumb
Tack för bra svar!
Foto på Lotta

Lotta

  • 5,158 poäng 5k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette personalfest.

Hej, 

I fredags tog vi en lite personalfest.... har inte gjort någon tidigare... vi är två delägare i ett aktiebolag. VI hämade hem mat och maten gick på 700 kr, 350 per person, vi åt meza, jättegott var det. Hur gör vi med avdrag och bokföring av det ??? 

Mvh Lotta 
Foto på Lotta

Lotta

  • 5,158 poäng 5k badge 2x thumb
Hej, jag förstår ändå inte hur just min ser ut. I exemplet ovan har Pär skrivet i "i det här fallet..." vilket alltså kan betyda att i mitt fall är det annorlunda. Eftersom vi åt hemma så antar jag att de 180 kr inte är att tänka på, så då blir vårat avdrag 90x2=180 och en moms på 12% (det var ju bara mat) gör ett momsavdrag på 108 kr. Men själva uppställningen hur ska den se ut? 

Något så här? 
1930 700 kredit
7631 180 debet
7632 498,4 debet 
2641 21,60 debet
(Redigerad)
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

  • 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Det ser bra ut!
Foto på Pär Gustavsson

Pär Gustavsson, Champion

  • 3,320 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Lotta,

Visst går det bra att bokföra som du föreslagit men vill du dra av maximalt med ingående moms så skall du tillämpa de regler som gällde 1995 och då var maximalt skattemässigt avdraggillt belopp vid intern representation 200 kr/person. Ni var 2 personer, vilket ger ett momsunderlag på 400 kr. Moms härpå blir 400 kr x 12 % = 48 kr.

I så fall bokar du kredit 1930 - 700 kr, debet 7631 - 180 kr, debet 7632 - 472 kr och debet 2641 - 48 kr.

Där har du svaret på din fråga. För den som vill veta lite mer kan jag bara kort fördjupa svaret lite. Sverige gick med i EU den 1 januari 1995. Det innebär att momsen får beräknas på ett UNDERLAG som högst motsvarar de avdragsramar för representation som gällde vid inträdet. Därför kan vi nu enligt Skatteverket gå tillbaka och se efter vilka avdragsramar som gällde inkomstskattemässigt både 1995 och 1996. 1995 var avdraget begränsat till 300 kr/person för extern representation och 200 kr/person för intern representation.  Vin och sprit får inte räknas in i underlaget. 1996 ändrades detta till 180 kr/person för både extern och intern representation plus att även vin och sprit får ingå i underlaget. Om vin, sprit och starköl kommer med på notan tillkommer lite fler beräkningar men det tar vi när en sådan fråga dyker upp.

Nu förstår ni kanske varför jag hela tiden måste skriva ”...i det här fallet...”