Visma Adm 500 ur funktion - dag 14

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Pågående
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Den 29 maj började Visma Adm 500 att bugga ur. Det första tecknet var att leverantörsfakturor helt plötsligt mångdubblades, så vi hade 16 exemplar av samma faktura (med samma fakturanummer). Detta skedde på två av våra tretton bolag. Samtidigt började vi få problem att logga in i ett företag. När man väljer företaget i "Val av företag" svarar företaget inte. Vi hamnar i en evigt lång laddprocess (man kan gå på lunch och återkomma och det laddar fortfarande) och klickar man någonstans på programmet så kommer en Windowsvarning upp att Visma inte svarar och om vi vill fortsätta vänta eller stänga programmet. 

Vi kontaktade Visma och fick "Registervård" som svar. - Registervården som fiffigt nog flyttats till servern så den är krångligare att göra, nu när vi måste plötsligt göra den 5 ggr om dagen på samma bolag. 

Problemen utökas. Fler företag får mångdubblade fakturor, i vissa fall upp till 100 st dubbletter. Fler företag är omöjliga att logga in i. 

Vi får information från Visma att det måste vara i vår server det är fel. Virusprogram, eller servern eller brandväggen. 

Hela tiden har vi våra datarådgivare på tråden (ja för de har faktiskt ett telefonnummer man kan ringa där man får kontakt, ist för att köa i 4 timmar). Vi har även kontakt med Ascendo (som även de har direktnummer man kan ringa!) för att se om det är i kontakten mellan Visma och Ascendo som dubbletterna genereras (även om de fakturor som plötsligt dubbleras inte är nya fakturor utan sådana som legat inne i Visma en tid redan). De hittar inga fel.

Vi chattar och talar på telefon med Visma som fortsatt menar att det inte kan vara deras program det är fel på, även om vi nu har problem att öppna samtliga bolag. Vi skickar in säkerhetskopior av ett bolag vi inte kommer in i och som har dubbletter, och vi tänker att nu äntligen händer något. Vi får dock ingen mailadress eller telefonnummer att ta kontakt via men vi tänker att det ändå kommer lösa sig. De ringer nog oss! Nej...  i slutänden får vi ett mailsvar där Visma åter igen tycker vi ska vända oss till Ascendo för att se vad de kan säga. Besvikelse igen. Irritation. Det svärs eder över att vi bytt till Visma överhuvudtaget när det inte finns någon support att få. Vi hör från revisorn att Visma är ute för länge sedan. Jaha, tack det hade han ju kunnat klämma ur sig i höstas innan vi bytte. 

Samtidigt rasslar ca 500 leverantörsfakturor in i veckan i våra bolag. När vi väl kommer in i ett bolag hinner vi inte makulera dubbletterna innan det kommit nya. Vi kan inte skriva ut journaler för leverantörsfakturor eftersom de inte är korrekta med alla dubbletter. Och långa perioder kommer vi inte in i bolagen alls. Vi får skriva intrastater, städa kontoret, gå hem tidigt; medans vi väntar på lösningar som inte finns tillgängliga från ett företag som bara är intresserade av att sälja sin produkt, men inte att ge support. 

Och jag förstår plötsligt varför vissa verkar ha så mycket tid över att skriva på detta forum. Deras program fungerar väl inte heller!

Rapport dag 14 - Fortsättning följer!

 
Foto på JP Maria

JP Maria

  • 728 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 1
Foto på Susanne Friman

Susanne Friman, Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering, Visma Tid, Visma Compact

  • 2,430 poäng 2k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej JP Maria

Jag har varit i kontakt med Sylvia igår igen på ditt företag och vi kom fram till att för tillfället finns det ingen lösning. Skulle vi hitta vad problemet beror på kommer jag ringa Sylvia. I och med detta stänger jag tråden.

Mvh
Susanne