Visma Adm 500 ur funktion - dag 14

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Pågående
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Den 29 maj började Visma Adm 500 att bugga ur. Det första tecknet var att leverantörsfakturor helt plötsligt mångdubblades, så vi hade 16 exemplar av samma faktura (med samma fakturanummer). Detta skedde på två av våra tretton bolag. Samtidigt började vi få problem att logga in i ett företag. När man väljer företaget i "Val av företag" svarar företaget inte. Vi hamnar i en evigt lång laddprocess (man kan gå på lunch och återkomma och det laddar fortfarande) och klickar man någonstans på programmet så kommer en Windowsvarning upp att Visma inte svarar och om vi vill fortsätta vänta eller stänga programmet. 

Vi kontaktade Visma och fick "Registervård" som svar. - Registervården som fiffigt nog flyttats till servern så den är krångligare att göra, nu när vi måste plötsligt göra den 5 ggr om dagen på samma bolag. 

Problemen utökas. Fler företag får mångdubblade fakturor, i vissa fall upp till 100 st dubbletter. Fler företag är omöjliga att logga in i. 

Vi får information från Visma att det måste vara i vår server det är fel. Virusprogram, eller servern eller brandväggen. 

Hela tiden har vi våra datarådgivare på tråden (ja för de har faktiskt ett telefonnummer man kan ringa där man får kontakt, ist för att köa i 4 timmar). Vi har även kontakt med Ascendo (som även de har direktnummer man kan ringa!) för att se om det är i kontakten mellan Visma och Ascendo som dubbletterna genereras (även om de fakturor som plötsligt dubbleras inte är nya fakturor utan sådana som legat inne i Visma en tid redan). De hittar inga fel.

Vi chattar och talar på telefon med Visma som fortsatt menar att det inte kan vara deras program det är fel på, även om vi nu har problem att öppna samtliga bolag. Vi skickar in säkerhetskopior av ett bolag vi inte kommer in i och som har dubbletter, och vi tänker att nu äntligen händer något. Vi får dock ingen mailadress eller telefonnummer att ta kontakt via men vi tänker att det ändå kommer lösa sig. De ringer nog oss! Nej...  i slutänden får vi ett mailsvar där Visma åter igen tycker vi ska vända oss till Ascendo för att se vad de kan säga. Besvikelse igen. Irritation. Det svärs eder över att vi bytt till Visma överhuvudtaget när det inte finns någon support att få. Vi hör från revisorn att Visma är ute för länge sedan. Jaha, tack det hade han ju kunnat klämma ur sig i höstas innan vi bytte. 

Samtidigt rasslar ca 500 leverantörsfakturor in i veckan i våra bolag. När vi väl kommer in i ett bolag hinner vi inte makulera dubbletterna innan det kommit nya. Vi kan inte skriva ut journaler för leverantörsfakturor eftersom de inte är korrekta med alla dubbletter. Och långa perioder kommer vi inte in i bolagen alls. Vi får skriva intrastater, städa kontoret, gå hem tidigt; medans vi väntar på lösningar som inte finns tillgängliga från ett företag som bara är intresserade av att sälja sin produkt, men inte att ge support. 

Och jag förstår plötsligt varför vissa verkar ha så mycket tid över att skriva på detta forum. Deras program fungerar väl inte heller!

Rapport dag 14 - Fortsättning följer!

 
Foto på JP Maria

JP Maria

  • 728 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 1
Foto på JP Maria

JP Maria

  • 728 poäng 500 badge 2x thumb
Dag 72. 

En Daniel har ringt oss på morgonen. 

Han har läst vår forumtråd, och även tittat på anteckningar som finns om vårt fall. Han kunde inte prata med någon som "jobbat" med vårt fel för den eller dessa personer är tydligen på semester. Han sa att han skulle kontakta teknik-avdelningen å våra vägnar. Han hade även några egna teorier om att det kunde vara felaktiga betalningsvillkor som kunde spöka - vilket visade sig inte stämde. Men vi uppskattar tanken! En felaktig teori är bättre än inga teorier alls och total tystnad. 

Vi fick inte intrycket att just Daniel var någon som kan fortsätta jobba med vårt fel, utan gränsen går nog vid att ringa till teknik-avdelningen.

Förhoppningsvis kan vi få återkoppling från teknik-avdelningen från någon som inte är på semester.
Foto på JP Maria

JP Maria

  • 728 poäng 500 badge 2x thumb
Dag 74.

Daniel har mailat oss och meddelat att Susanne Friman, samt någon annan, som jobbat med vårt fel återkommer från semestrar på måndag och han har lagt meddelande om att de ska kontakta oss. 

Jag vill påminna om att vi tidigt i denna tråd, dag 15 den 12:e juni, uttryckte oro om att vi inte skulle kunna ha semester. Även den 19:e juni, den 26:e och den 27:e. Vi sa att om vi inte får hjälp snarast så kommer vi inte kunna ta ut semestrar, och att det inte kändes rimligt. Särskilt inte eftersom en lösning av vårt direkta problem - att vi hade tusentals extra fakturor som vi var tvungna att makulera en och en vilket tog oerhört lång tid - antagligen var något som era programmerare kunde lösa med att lägga till massmakulering av leverantörsfakturor som en uppdatering till programmet, något de säkert kunnat genomföra på en eftermiddag. Oavsett varför vi fick dubbletter hade ju problemet med att hantera dubbletterna blivit löst genom den lilla insatsen. Men inte. Aldrig. Inte ett enda erbjudande om hjälp på någon nivå alls. INTE ETT ENDA. 

Resultatet:
Vi har avbrutit våra semestrar för att sitta och slita med dubbletter. Jag har haft en enda intakt vecka ledig, annars har jag varit här varje vecka någon eller några dagar och jobbat. Samma sak gäller min kollega. Samtidigt har de som "jobbar med felet" varit på semester. Ironiskt. Vi ser det humoristiska men vi skrattar inte.

Det finns inte ord att uttrycka vad vi tycker om detta. 



(Redigerad)
Foto på JP Maria

JP Maria

  • 728 poäng 500 badge 2x thumb
Dag 84.

10 dagar har gått och någonting har skett nu. Semesterfirarna var tillbaka på sina jobb förra veckan och på tisdagen blev det action. Detta skickades från Visma om vårt fall till Ascendo:

____________________________________________________________________

Vi har en gemensam kund som har stora problem med integrationen
mellan våra program. Jag behöver få kontakt med någon av era utvecklare så att han/hon kan prata med min utvecklare för att komma fram till var problemet ligger. Min utvecklare har tittat på kundens säkerhetskopia och det ser ut som om ert program gör något fel. Men som sagt var så är det bättre att utvecklarna får prata med varandra.

 Nedan kan ni läsa om kundens problem och som ni ser så har det pågått länge:

..........................................

Den 29 maj började Visma Adm 500 att bugga ur. Det första tecknet var att leverantörsfakturor helt plötsligt mångdubblades, så vi hade 16 exemplar av samma faktura (med samma fakturanummer). Detta skedde på två av våra tretton bolag. Samtidigt började vi få problem att logga in i ett företag. När man väljer företaget i "Val av företag" svarar företaget inte. Vi hamnar i en evigt lång laddprocess (man kan gå på lunch och återkomma och det laddar fortfarande) och klickar man någonstans på programmet så kommer en Windowsvarning upp att Visma inte svarar och om vi vill fortsätta vänta eller stänga programmet. 

Vi kontaktade Visma och fick "Registervård" som svar. - Registervården som fiffigt nog flyttats till servern så den är krångligare att göra, nu när vi måste plötsligt göra den 5 ggr om dagen på samma bolag. 

Problemen utökas. Fler företag får mångdubblade fakturor, i vissa fall upp till 100 st dubbletter. Fler företag är omöjliga att logga in i. 

Vi har även kontakt med Ascendo för att se om det är i kontakten mellan Visma och Ascendo som dubbletterna genereras (även om de fakturor som plötsligt dubbleras inte är nya fakturor utan sådana som legat inne i Visma en tid redan). De hittar inga fel.

Samtidigt rasslar ca 500 leverantörsfakturor in i veckan i våra bolag. När vi väl kommer in i ett bolag hinner vi inte makulera dubbletterna innan det kommit nya. Vi kan inte skriva ut journaler för leverantörsfakturor eftersom de inte är korrekta med alla dubbletter. Och långa perioder kommer vi inte in i bolagen alls. Vi får skriva intrastater, städa kontoret, gå hem tidigt; medans vi väntar på lösningar som inte finns tillgängliga från ett företag som bara är intresserade av att sälja sin produkt, men inte att ge support. 

 .............................................

 Kunden heter XXXXXXXXXXX och ni kan kontakta XX på XXXX-XXXXX.

 Mvh

Susanne 
____________________________________________________

Reflektioner på detta:

1. Vad bra att någonting sker! Vi ser att bollen är i rullning iom att vi ser att Visma mailar angående vårt problem. 

2.  "Tittat på vår säkerhetskopia". Den är ju från 7:e juni eller liknande, innan denna tråd ens skapades, och sedan dess har ju mycket hänt (se denna tråd från början till slut). Är den 100% relevant för att lösa vårt fel? Om den är det, varför gjordes inget när vi skickade in säkerhetskopian, ca den 7:e juni?

3. Är det rimligt att det tog 78 dagar innan ovanstående mail gick ut? Innan ni ens påbörjade ert felsökande? Om ni jobbar så med alla fel, hur har ni ens kunder överhuvudtaget? 

4: "Det ser ut som att ert program gör något fel". Det verkar misstänkt att den omedelbara slutsatsen från Visma är att andra program måste vara problemet? Inte jag! - sa grisen. Att andra företag faktiskt omedelbart undersökt problemet och försökt hjälpa oss, hela sommaren, med det de kan göra, medans ni valde att påstå att ni jobbade med problemet fast ni egentligen var på semestrar - är ju oviktigt. Och OM det är så att det är andra program som gör fel - VARFÖR har ni inte meddelat det tidigare?



Fortsättning följer. 
Foto på JP Maria

JP Maria

  • 728 poäng 500 badge 2x thumb
Dag 84 - fortsättning

I torsdags upphörde länken mellan Ascendo och Vimsa helt att fungera. Alla våra fakturor fastnar nu i Ascendo. Vi hörde av oss till Ascendo för att fråga vad som står på, och har fått svaret att Visma stängt av integrationen för att lösa felet med dubbletterna. 

Så bra! Ytterligare bevis på att bollen är i rullning!

Dock.. Nu är det måndag och vi har 250+ fakturor som ligger och väntar. Våra bolag förlorar pengar eftersom de missar kassarabatter (Om man betalar räkningen inom X dagar får man X % rabatt) när räkningarna bara ligger obetalda. 

Vi kommer inte kunna vänta veckovis på att ni sätter igång integrationen igen, så vi hoppas den kommer igång igen inom de närmaste dagarna. Jag nämner detta eftersom vår erfarenhet är att ni generellt tenderar att lägga vårt fel åt sidan för att syssla med annat. 


Foto på Susanne Friman

Susanne Friman, Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering, Visma Tid, Visma Compact

  • 2,430 poäng 2k badge 2x thumb
Hej JP Maria,

Det har nog blivit ett missförstånd. För vi kan inte stoppa er integration i ochmed att Visma Administration är ett lokalt installerat program. Mejlade precis Ascendooch har fått svar att det är deras integrationspartner som har stoppatintegrationen för att i samråd med oss se vad som orsakar att det blir dubbletter.

Mvh 

Susanne

 

 
Foto på JP Maria

JP Maria

  • 728 poäng 500 badge 2x thumb
Ok, det är Scancloud i samråd med Visma som stoppat integrationen. Dock är problematiken densamma. Vår integration startar igen när Visma i samråd med Scancloud sätter igång densamma. 

Vi är glada att det arbetas med vårt fel, men vi är samtidigt intresserade av att få en lösning snart, åtminstone att vi kan hämta hem fakturorna i Ascendo någon gång denna veckan. 


Foto på JP Maria

JP Maria

  • 728 poäng 500 badge 2x thumb
Dag 99.

Vi har inte postat här på 2 veckor, för ingenting har skett. Vi har inte hört av Visma, och vet inte vad det är de jobbar med. Vi vet ingenting alls, förutom det vi vetat länge, dvs att Vismas API krashar och att det leder till fel i programmet. Det var en misstanke ca dag 85 om att vår server kanske var inställd på fel tidszon, hörde vi om från Ascendo, men det visade det sig att den inte var.

Så nu väntar vi. Antagligen på ingenting. Antagligen jobbar ingen alls med vårt fel just nu. 

Imorgon blir det 100 dagar med buggat program.
100 dagar utan något intresse ifrån Visma att fixa sitt eget program. 
100 dagar av "vi skiter i kunden så länge vi redan fått betalt".

Spännande att se hur nästa 100 dagar blir! Det känns som ganska låga odds på att inget har hänt då heller.
Foto på JP Maria

JP Maria

  • 728 poäng 500 badge 2x thumb
Dag 114.

På Vismafronten intet nytt. 

Vi kan jobba i och med att andra partners har modifierat sina program så problemet att Vismas API kraschar hela tiden inte påverkar oss i samma utsträckning. Men faktum kvarstår att Vismas program är buggat och kraschar. Och 114 dagar senare har vi inte rört oss framåt i den frågan. Vi har fått reda på att "någon jobbar på problemet", men vi har fortsatt inte fått någon som helst statusuppdatering eller feedback. Inte ett mail. Inte ett samtal. Inte ett brev. Vi tror självklart inte att någon alls jobbar på vårt problem. Det kan inte vara möjligt att denne någon inte skulle ha hört av sig och gett några som helst besked. Det är fullständigt osannolikt. Vi tror snarare att denne någon aldrig jobbat på problemet, eller möjligen tittat på det och skickat ut några mail runt dag 84, och sedan hoppat vidare till något annat. Om nu skickat några mail kan räknas som att jobba på problemet.

Det finns två alternativ till detta beteende.

  1. Visma är ett bluff-företag som vill ta våra pengar men sedan inte leverera produkten vi köpt.
  2. Visma vill leverera produkten vi köpt men har inte kompetens att hantera buggar och problem i programmet.

Men, om alternativ 2 var sant så skulle vi sannolikt få någon typ av feedback? Alternativ 1 är därmed det enda sannolika.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,120 poäng 5k badge 2x thumb
Hej JP Maria!
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att du inte har fått återkoppling i ditt ärende. Under dagen kontaktar jag dig med en statusuppdatering. 
Foto på JP Maria

JP Maria

  • 728 poäng 500 badge 2x thumb
Dag 116.

Vi blev uppringda igår av Susanne Friman, som informerade oss om att Visma fortsatt jobbar med att komma på varför programmet kraschar. Vi fick också hennes jobb-mobil nummer och blev ombedda att ringa henne när vi har frågor istället för att posta på detta forum. 

Vi kommer också få någon form av kompensation för att programmet inte fungerat som det ska under så lång period. 

Vi vill i detta läge av flera anledningar inte byta bokföringssystem igen, just precis nu. Vi vill inte posta på detta forum om hur vansinnigt dålig support vi tycker att Visma har, eller hur genom-besvikna vi är på att den produkt vi betalade för inte höll måttet. Vi har bättre saker att använda tiden till. Vi vill bara att programmet ska börja fungera som det ska och att vi inte ska få några nya hemska sidoeffekter som vi måste jobba extra med att lösa.

Om ni påstår att ni jobbar med att lösa vårt fel, så accepterar vi det och tror på det. Jag vet inte om någon kompensation kommer göra oss nöjda, men gesten är ju i alla fall god.

Vi ligger lågt med att posta framöver och ringer till Susanne Friman istället. Förhoppningsvis löser sig faktiskt problemen.



Foto på JP Maria

JP Maria

  • 728 poäng 500 badge 2x thumb
Dag 165.

En uppdatering 49 dagar senare om att ingenting, absolut ingenting skett sedan senaste forum-posten. 

Inte ett samtal, mail eller brev. Inte någon som helst feedback om att vårt problem jobbas med, eller är nära att fixas. Som tur är håller de ändringar som våra andra samarbetspartners gjort i sina program för att motverka Vismas krascher. Än så länge. Hur länge vet vi inte, och vi orkar inte ens fundera på hur många dubbletter som kommer hinna rassla igenom då.

Vi blev ombedda att sluta posta på forumet. Men eftersom vi inte fått någon feedback och eftersom vi inte har någon som helst anledning att mörka för andra kunder precis hur jävla värdelöst (ja efter 165 dagar känns det som att det är dags för glåpord) ert företag är vad gäller både produkt och support så är vi här igen. Hej! Vi hänger väl kvar här tills ni antingen fixar vårt fel eller lägger ner verksamheten. Vi tänker att det första nog ej sker, så vi inväntar förhoppningsfullt det senare med spänning. 

Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,120 poäng 5k badge 2x thumb
Hej JP Maria
Susanne som du varit i kontakt med tidigare kommer att kontakta dig under nästa vecka. 
Foto på Susanne Friman

Susanne Friman, Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering, Visma Tid, Visma Compact

  • 2,430 poäng 2k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej JP Maria

Jag har varit i kontakt med Sylvia igår igen på ditt företag och vi kom fram till att för tillfället finns det ingen lösning. Skulle vi hitta vad problemet beror på kommer jag ringa Sylvia. I och med detta stänger jag tråden.

Mvh
Susanne

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.