Visma Administration kan inte synka med webbshop efter inventering

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 10 månader sedan
  • Löst
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Visma Administration kan inte synka med webbshop efter inventering. 

Vi har under en tid märkt att vår Visma webbshop inte visat rätt värden och nu i samband med en större inventering inför årsavslut har vi konstaterat att synkning inte sker mot inventerade värden. Vi har ca 1000 artiklar i denna inventering och mer än 2000 artiklar totalt och har normalt rullande inventering för att slippa stänga för fullinventering. Problemet har felanmälts till Visma som hittat en bugg. Deras lösning är att manuellt gå in och korrigera enstaka artiklar genom att ändra en parameter och skicka till webbshoppen, enstaka artiklar, vi har flera tusen, vad tror människan! Efter ett samtal där vi ifrågasatts som att vara en av få som har rullande inventeringar och dessutom verkar vara udda typer som har brutet räkenskapsår 31/8 för det kan inte vara många har vi fått följande info: "Den information som du fick innan är densamma som gäller fortfarande. En bugg är rapporterad den kommer att fixas men inte i den kommande versionen (2018,6) som kommer strax. Förmodligen inte heller till nästa (7an) som är planerad nu i höst. Men här kan jag inte säga med säkerhet, kan vara så att den kommer med i den ändå. " Så för er som har integration med Webbshop fr Visma och tycker värdena diffar, gäller er som råkar ha årsbokslut på annat datum än Visma inbillar sig alla har eller som använder er av rullande inventering, ni är lika drabbade. Kan få rejäl ekonomisk påverkan med fel värden i webbshop. Gäller från version 12.4 och kanske tidigare.  
Foto på Tindra

Tindra

  • 240 poäng 100 badge 2x thumb
  • Rejält irriterad över handhavandet och den dåliga insikten i kundens verksamhet. Tillräckligt illa för att byta ekonomisystem

Publicerades för 1 år sedan

  • 1
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,120 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Tindra!
Jag är ledsen att ditt ärende inte kan bli löst omgående som du önskade. Vi kommer självklart att åtgärda detta, men jag kan inte ge dig besked just nu när det är fixat då vi inte upptäckt problemet förrän nu.
Foto på Diodhuset

Diodhuset

  • 1,216 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!

Innebär detta att vi kommer att få samma problem när vi inventerar i november om vi uppdaterar till SQL? Vi har planerat att uppdatera inom kort men med denna bugg tvingas vi avvakta ytterligare. Vi köpte en ny server i somras och planen var (och är) att när den tas i drift ska det vara med SQL versionen av Admin och vi vill ogärna vänta längre. Jag hoppades på 2018.5 men det verkar nu som att vi får vänta ytterligare.

En relaterad fråga : Uppdaterar ni "Kända fel" med de nya inrapporterade problemen? Typ detta och andra som dyker upp i detta forum? Detta är superviktigt för oss som står i begrepp att uppdatera.

MVH Magnus
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,120 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Diodhuset.
Sent svar, ber om ursäkt för det. Ja kända fel är uppdaterad med felet gällande att Inventeringen inte uppdaterar webbshoppen. 
Foto på Diodhuset

Diodhuset

  • 1,216 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Helena,
Tack för ditt svar. Gäller det bara Vismas webshop? Vi har en webshop från Magento som synkar mot Visma Admin via Sharespine, kommer vi att få samma problem?

Vi har nu uppdaterat till 2018.6 och är väldigt nöjda med ett par små undantag. Dock är denna buggen väldigt prioriterad eftersom vi har inventering den 24/11 och vill helst slippa problemet då.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,120 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Diodhuset.
Kul att du är nöjd med programmet, glädjer mig mycket att få höra. Det är bara vår webbshop som är drabbad. Er webbshop går via vårt API och inte direkt in i databasen. Så du kan vara lugn sålänge ert API inte använder en osanktionerad lösning somvia odbc läser och skriver i vår databas. 
Foto på Tindra

Tindra

  • 240 poäng 100 badge 2x thumb
Betyder det att Visma Webbshop använder en osanktionerad lösning som via odbc skriver i administrations databas?

Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,120 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Tindra. Nej där missförstod du mig. Vismas egna moduler är kopplade på ett säkert sätt. Det är också de flesta API lösningar.
(Redigerad)
Foto på Tindra

Tindra

  • 240 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,  Jag har inte missförstått något, ditt svar gör att en sådan tolkning kan göras eftersom eran egen produkt är drabbad
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,120 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Tindra.
Då var jag otydlig. Förlåt
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,120 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej Tindra!
Nu finns den nya versionen ute där ditt problem gällande inventering och webbshop är löst. Versionen heter 2018,7

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.