Visma administration med visma integration i snigelfart

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

sedan bytet från 2017.* till 2018.* har vi stora problem med artikeluppdatering från pc kassan via visma integration till visma adm 1000. före uppdateringen tog det ca 8 timmar att uppdatera 300 000 artiklar. nu har vi hållit på med 18 000 artiklar i 5 dygn.

är det någon som har liknande problem, eller är det bara att byta program.

vi har senaste version av visma adm med integration, och senaste version av sharp pc-kassa. vi kör i server miljö med både pc-kassa och visma på samma server, som är en windows small bussiness server 2011 med ssd och 64 gig ram.
Foto på Peter Lundkvist

Peter Lundkvist

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
  • otroligt frustrerad

Publicerades för 7 månader sedan

  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 23,230 poäng 20k badge 2x thumb
Körde du SQL även på version 2017?

Detta kan påverka, men här ligger definitivt en hund begraven........

Det skall inte gå fortare att stansa uppgifterna för hand.....

Kontakta leverantören av integrationslösningen. Jag misstänker att det är där problemet ligger.

Om det är första gången du läser in artikelregistret kan det ta längre tid, men definitivt inte så pass lång tid som du råkat ut för.

//Davor P
Foto på Peter Lundkvist

Peter Lundkvist

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
som jag förstår det så ligger (precis som du säger) felet i integrationslösningen. vi har visma integration som får artiklar från pc kassan och skall sortera in dem rätt i visma 1000. här uppstår problemet. visma skyller på sharp och sharp säger att problemet ligger i visma integration. jag är böjd att hålla med sharp i detta.

anledningen till det är att före uppdateringen till 2018* tog det ca 30 sekunder att köra en lagerförändringsjournal i visma adm. i ver 2018.* tar det MINST 10 minuter att göra samma sak, och det har defenitivt inget med integration och pc kassa att göra.
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 23,230 poäng 20k badge 2x thumb
Det låter definitivt som att det är något i integrationsdelen som inte lirar till 100%.

Frågan är bara var.....

Har Visma ändrar namn på några taggar i samband med övergången till SQL?

Det har varit en del integrationsleverantörer som direkt avrått från att installera SQL versionen av Visma just för att de inte hunnit kontrollera att allt fungerar till 100% vid övergången.

Har du fått något sådant från Sharp?

Jag förmodar att du köpt en helhetslösning från Sharp gällande kassasystem och då även integrationslösningen.

Då borde det ju i mina ögon vara något som Sharp får ta tag i. Du som kund skall ju inte hamna som en åsna mellan hötappar för att dessa två stora drakar inte kan komma fram med en lösning OAVSETT vem som är skuld till vad i den här röran.....

//Davor P
Foto på Annelie Engvall

Annelie Engvall, Moderator

  • 1,260 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Peter,
Din integrationspartner kontaktar vår api-support via följande mejladress: api.support@vismaspcs.se

Ha en fortsatt bra dag!

/Annelie
Foto på ragoster

ragoster

  • 60 poäng
Vi har också problem med att integrationen tar mycket längre tid efter uppdatering till SQL server-lösningen. Att skapa fakturor via API tar säkert 10 gånger så lång tid nu, om inte mer. Vi har påpekat detta för api.support@vismaspcs.se, för över sex månader sedan, och de har inte svarat oss, trots upprepade frågor. Det är ett problem som Visma borde känna till. Konstigt att de försöker mörka det genom att skylla på integrationspartners.
Foto på Annelie Engvall

Annelie Engvall, Moderator

  • 1,260 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Ragoster,

Be din integrationspartner kontakta vår api-support på api.support@vismaspcs.se.

Ha en bra dag!

/Annelie

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.