Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Diff på 2650 Momsskuld/momsfordran. Hur boka bort? - Visma eEkonomi

Hej!Jag gick över från Visma Enskild Firma till eEkonomi i år. Jag följer er checklista för årsavstämning och har kommit till punkten 'Har du stämt av bokföringskontot för moms (2650) mot den moms som avser året?'Enligt momsredovisningen ska jag få tillbaka 200 kr för år 2016, så saldot på konto 2650 borde vara det. Dock är det ingående saldot 7.724 kr och det utgående 7.924 kr. Se bild nedan! Jag har fått tillbaka pengar tidigare från Skatteverket, så jag misstänker att diffen har med det att göra?! Troligen felaktigt har jag sett de återbetalningarna som helt privata pengar, så jag har inte bokfört återbetalningarna på något vis (inte vad jag minns).Hur rättar jag detta?
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Rättelse: Jag gick över till eEkonomi februari 2016 .Jag importerade januaris händelser från Visma Enskild Firma. Resten av året har jag bokat direkt i eEkonomi.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad du måste göra är att stämma av samtliga momskonton.

Det enklaste är att börja med 2650 och 1650. Det finns inga genvägar, utan man måste gå bakåt. På 2650 och 1650 finns inte så många transaktioner på ett år och de är ju avräkningskonton kan man kalla dem för; man nollar ju ut 2611 och 2641 med hjälp av dessa.

Sedan tittar du på hur du bokade SKV:s betalning till dig; förmodligen hamnade dessa pengar fel i kreditkolumnen.

Lycka till och hör av dig igen när du gjort detta och berätta hur det gick!

//L