Ta emot e-faktura - t.ex. Telia - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Jag har aktiverat att ta emot e-faktura i eEkonomi. Nu försöker jag ansluta flera leverantörer och tittar på Telia. Där kan jag ange hos Telia en email adress istället för brev men hur ska jag i så fall göra för att ta emot fakturan direkt in i eEkonomi? Jag vill inte använda mig av Autoscanning tjänsten. Är det en speciell email adress som jag ska be dem skicka fakturan eller måste jag be Telia ange något annat id?

Sen har jag sett en tidigare kommentar om att få upp ett meddelande om att ansluta leverantören till e.faktura. Jag så en inbyggd funktion i Fortnox (på Youtube) där det var tydligt om jag kan och önskar ta emot e-faktura. Det kan vara en idé för utveckling :)

Tack på förhand.

Mvh
John
Foto på John LeBlanc

John LeBlanc

  • 364 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej John,

När du vill att dina leverantörer ska kunna skicka e-fakturor till dig markerar du Ta emot e-faktura under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
Sen kan du uppmana dina leverantörer att börja skicka e-fakturor till dig i formatet Svefaktura till VAN/växeloperatören InExchange.
Läs mer i dokumentet Ta emot e-faktura

Även de leverantörsfakturor du får som pdf eller via papper kan göras om till e-fakturor via vår scanningstjänst och sedan skickas direkt till ditt eEkonomi. 
Läs mer om Scanning av leverantörsfakturor i dokumentet Gör om utskrivna fakturor till e-fakturor

I eEkonomi kan du välja att skicka dina kundfakturor via Autoinvoice, vilket innebär att fakturan skickas elektroniskt till din kund.
Hur du kommer igång med detta ser du i dokumenten Kontrollera mottagare av e-faktura - Skapa faktura - Skicka e-faktura

Du kan också kolla filmen Kom igång med Visma Auroinvoice där vi visar hur du kommer igång med att skicka och ta emot fakturor elektroniskt i Visma eEkonomi.

Hoppas detta hjälper dig att få koll på hur tjänsten fungerar:)
Du får gärna återkomma om du har fler frågor eller funderingar
Ha en fin dag
/Susan
Foto på John LeBlanc

John LeBlanc

  • 364 poäng 250 badge 2x thumb
Hej!

Då kollar jag med respektive leverantör för att se de skickar i formatet Svefaktura. 

Börjar med Telia för att testa.

Tack för hjälpen!

Mvh
John
Foto på P

P

  • 826 poäng 500 badge 2x thumb
Har samma problem, det är lite otydligt hur man praktiskt gör för att lägga till leverantörer. Bara att man skall klicka I att man vill ha funktionen, men sen? Var står det exakt hur man gör för att ansluta leverantörer? Jag efterlyser också någon emailadress (inte heller intresserad av scanningversionen) eller vart skickar de svefakturan? Är det den vanliga adressen som skall anges eller emailadress? Efterlyser även en lista over vilka leverantörer som finns anslutna så man slipper ringa runt till alla och fråga.
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

  • 3,864 poäng 3k badge 2x thumb
Hej P,

Som Susan beskriver så ska du själv uppmana dina leverantörer att du kan ta emot e-faktura. Du kan även meddela leverantören ditt organisationsnummer eller GLN-nummer (lokaliseringsnummer), då ska din leverantör kunna kontrollera att du kan ta emot e-faktura från deras program och då kunna skicka e-faktura i formatet Svefaktura till VAN/växeloperatören InExchange så att du får in fakturan till eEkonomi. Alltså är det ditt organisationsnummer eller GLN-nummer som styr var e-fakturan skickas till och ingen mejladress. En mejladress får du om scanningfunktionen aktiveras och dina leverantörer skickar fakturor som pdf. Du kan följa Susans beskrivning och länkar för att se hur du aktiverar och arbetar med e-fakturor i eEkonomi.

Har du några fler funderingar kring detta så får du gärna återkomma!

/Fanny
Foto på P

P

  • 826 poäng 500 badge 2x thumb
Den informationen borde ju stå tydligt när man aktiverar funktionen. Det är just det, att man skall leta efter information i en massa trådar. Har inte riktigt tid med det...
Foto på emmak

emmak

  • 60 poäng
Hur hittar man sitt eget GLN för info till leverantörer ?
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 13,454 poäng 10k badge 2x thumb
Tar mig friheten att komplettera/skriva om en del som redan är skrivet eftersom det inte är helt tydligt vilka alternativ man har som användare. :-) Visma får gärna bekräfta eller rätta mitt påstående nedan, kan ju ha missuppfattat det hela. 


Autoinvoice: Aktivera under Inställningar i Visa eEkonomi för att kunna ta emot/skicka e-faktura och få tillgång till extern inläsning av fakturor skickade via e-post samt papper (inläsningscentral i Fagersta?). Även för att anlita extern hjälp med att skicka/skriva ut fakturor. Autonvoice kan aktiveras och sedan är det upp till en själv om man vill använda det eller inte. Man betalar per faktura emottagen/skickad via Autoinvoice. Man kan aktiverat det men aldrig använda det och då kostar det inget. Exempel på e-post adress att be leverantörer skicka PDF-filer till:
xxxxxxxxxx snabel-a autoinvoice.se (där XX... är ditt orgnr).


Scanner-appen: Ett alternativ till att be leverantörer att skicka sina fakturor via e-post till autoinvoice-adressen är att ladda ner mobilappen Visma Scanner och i den (under Inställningar) kolla upp vad appen tillhandahåller för e-postadress. E-postar man PDF/bilder till den adressen så kommer de dyka upp som Bildunderlag inne i Visma eEkonomi. Appen och inläsningsfunktionen är gratis.
Exempel på e-postadress att skicka filer till: xxxxxxnnnn snabel-a vismadoc.net (xx.. slumpad teckensträng)

Scanner-appen kan även användas för att fotografer papper, tex kvitton eller fakturor från leverantörer som inte tillhandahåller andra lösningar. Varje användare har en egen e-postadress och på så sätt håller Visma reda på vem som så att säga skapat/ansvarar för fakturan.


Skillnaden: Min personliga erfarenhet är att inläsning av fakturor via Autoinvoice ger märkbart bättre kvalitet på vilken information som extraheras/tolkas från fakturan och som därför redan är ifyllt i olika fält när det är dags att bokföra. Scanner-appen och/eller Visma eEkonomi har en... ..bit kvar. Åt andra sidan är den "inbyggda" funktionen gratis.


GLN-nummer borde inte behövas för mindre företag. Skall räcka med organisationsnummer. GLN underlättar om man vill kunna styra leveranser till olika adresser/avdelningar inom organisationen. Har man bara en adress eller en central funktion för att ta emot fakturor så borde inte gLN behövas. (inte 100% säker där dock).
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.