Visma Enskild Firma: hur tänka vid detta utlandsköp?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 dagar sedan
  • (Redigerad)
Sammanslagen

Den här konversationen har slagits ihop med en annan. Se huvudkonversationen: Redovisning av tull och moms i Visma Enskild Firma

Jag handlar en produkt på Ebay. Varorna skickas från Tyskland så det blir ingen importmoms eller tull när de anländer i Sverige via DHL.

Hur skall jag bokföra detta i Enskild Firma?

Om jag väljer inköp från utlandet, inköp av varor från annat EU land så ska man ju ha en faktura från företaget jag handlar av där det inte finns någon pålagd moms. Någon sådan får jag inte. Dessutom så skall jag ju uppge mitt VAT-nummer för företaget. Men i fallet med Ebay så vet jag varken vart företaget jag handlar av ens är registrerat eller befinner sig, bara att varorna skickas från Tyskland. Det står inte företagets adress på paypal-kvittot.

Jag har hittills bokfört detta som ett vanligt inköp av "varor material mm" och helt enkelt skrivit "0" i varav moms. Jag ska ju inte betala någon moms eftersom varor skickas från EU-land, så har jag resonerat.

Blir bokföringsresultatet blivit detsamma om jag istället hade valt inköp av "varor material mm" kryssat inköp från inköp från utlandet, inköp av varor från annat EU-land (kod 20) och sedan utgående moms på inköp 25% (kod30) ?
Foto på mark85

mark85

• 570 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 1 vecka sedan

• 0
  • 1
Ebay är väl bara en auktionssajt och du kan handla både från privatpersoner och företag. Om det är ett företag du handlar från så skall du ha en faktura och du skall ha fått lämna ditt vat-nummer så att du får en faktura med omvänd beskattning. Tanken med omvänd beskattning är att det säljande företaget inte lägger på moms och sedan skickar in en periodisk sammanställning där dom talar om till vilka dom sålt och för hur mycket. Sedan möts den redovisningen med din redovisning att du köpt in. Och ja, det funkar faktiskt. 
Men om du inte lämnat något vat-nummer så kan inte heller dom tala om vem dom sålt till. Det kan vara så att dom lägger på tysk moms för dom tror att du är en privatperson, och än så länge hanterar man försäljning av varor till privatpersoner så inom EU. Har vi otur så går förslaget igenom som säger att varor skall hanteras på samma sätt som elektroniska tjänster... Men det berör inte försäljning till företag. 
Begär kvitto från det säljande företaget så att du kan göra rätt. Blir bättre för dig och kvittar för dom. 
Men webhandel, oavsett var någonstans, har långt kvar till riktiga underlag.... rent bedrövligt faktiskt.  Lycka till!
Foto på mark85

mark85

• 570 poäng 500 badge 2x thumb
Låter lättare sagt än gjort. När du handlar på Ebay så betalar man direkt, det finns ingen möjlighet att kontakta säljaren, uppge sitt momsnummer, sedan få ett nytt momsfritt belopp att betala.
Man får ingen faktura, s.k commercial invoice när man handlar på ebay. Man får endast ett kvitto på betalningen från paypal, utan moms specificerad.

Så som du beskriver gör jag naturligtvis med andra utländska företag som jag handlar direkt av inom EU, där är det inga problem.

Så hur ska man bokföra på bästa sätt? Eller är det omöjligt att bokföra och köpa in på detta sättet?
Hm. Försökte kolla lite på det här och det finns viss info som tyder på att man ska kunna få kvitton/fakturor. Kan iofs vara kopplat till att man isf själv även ha ett paypalkonto kopplat till företaget och att E-baykontot är företag..... Rätt bedrövligt är det vilket som. Hittade diskussioner där även typ amerikanska företag hade problem för man vill ha en riktig faktura/kvitto... 
Jag har en kund som köpt en hel del på tradera, och där av företag och inte fasen har man fått något kvitto. När jag mailade säljaren så påstod dom att man skulle få det men icke sa nicke. Man kan ju konstatera att det i princip är omöjligt att redovisa rätt i den här typen av inköp. Åtminstone om man inte lägger ner tid på det, jagar rätt på säljaren och begär underlag.Då skall det ju funka... 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.