Import från Visma lön 300/600 till eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Idag har jag visma lön 300 och gör bokföringen på vismaspcs eekonomi, kan man på något vis ta bort visma lön 300 ta med all info och ha löne programmet på eekonomi istället?
Foto på ajliiic

ajliiic

• 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Det går att manuellt flytta över visa uppgifter, men tänk på att Lönebesked i eEkonomi inte gör några som helst beräkningar utan du måste räkna ut allt själv manuellt.
Tänk också på att lönebesked i eEkonomi inte har någon hantering för sjuk eller semesterhantering mm.
Vilket innebär en del manuell handpåläggning i efterhand t ex kommer den totala sjuklönekostnaden inte med på Arbetsgivardeklaration då sjukhanteringen inte finns i eEkonomi.
Vill du ha dessa funktioner rekommenderar jag att du behåller Lön 300.

Om du vill lägga till löneuppgifter i Lönebesked använder du dig av ingångsvärden.

Du för över de tidigare löneuppgifterna genom att skapa ett nytt lönebesked för den anställde. På lönebeskedet väljer du Ingångsvärden vid fältet Typ och därefter lägger du in de totala ingående balanserna för förmåner, bruttolön och skatt. Genom att använda ingångsvärden får du med alla uppgifter om utbetald lön till den anställde på kontrolluppgiften för aktuellt beskattningsår.

Om du till exempel vill börja använda Lönebesked i juni lägger du till ingångsvärden för att få med tidigare utbetald lön under året till den anställde. Utbetalningsdatum är alltid sista datumet i föregående löneperiod, så i exemplet blir utbetalningsdatumet 30 maj.
Börjar du använda Lönebesked i januari behöver du inte lägga till några ingångsvärden
Om något känns oklart eller om du har fler funderingar får du gärna återkomma

Ha en fin kväll
/Susan
Jag har likadan fråga där.

Använder jag en övrig uttag - Egen kontering . 1930 K 7000D?

JP
Foto på ajliiic

ajliiic

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Ok då behåller jag nog visma 300. Tack snälla för snabba svar!
Foto på Susan Åklundh

Hej Juha-Pekka,

Gör du lönerna i lönemodulen i eEkonomi eller i Lön 300?
Är det utbetalningen av lönerna du vill bokföra?

Har du skapat lönebeskeden i eEkonomi hittar du lönebeskeden under fliken Bokförda lönebesked.
Du kan antingen registrera en löneutbetalning via Kassa- och bankhändelser eller direkt via lönebeskedet.

I filmen Hantera dina löner med eEkonomi får du mer information om hur du ska göra.

Återkom gärna om detta inte besvarade din fråga

Ha en fin helg
/Susan
Jag kör 300.

Sen läser min bankkopling att jag har betalat ut pengar till anstälda
Foto på Susan Åklundh

Hej igen,

Du kan importera bokföringsunderlaget du får ut från Lön 300 till eEkonomi och sedan Matcha utbetalningen mot Importerad verifikation.

För att importera går du in under Inställningar - Import och export - SIE import och export av bokföringsdata - Ny import - Välj fil  (standard sökvägen till filen är C:\SIE\Lön.si) - när filen är importerad - går du in under Kassa- och bankhändelser - Matcha - Importerade verifikationer - leta upp den importerade verifikationen - Bokför.

Ha en fin dag
/Susan
hur kan jag bokföra flera löner till samma verifikation? Det kommer ju en klumpsumma från Lön 300 och jag har flera anstälda som lönen har betalats. Vissa månader nämligen jag lägger varje anstäld i olika gånger till betalning och ibland blir det förskottlön
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Du menar att du får in separata utbetalningar för lönerna, under Kassa- och bankhändelser medan du enbart har en summerad verifikation att matcha mot? Jag skulle i så fall ställa om utbetalningskontot i löneprogrammet så utbetalningen istället för 1930, t ex går mot konto 2910 - Upplupna löner. Utbetalningarna under Kassa- och bankhändelser matchas sedan mot en Egen kontering där samma konto bokas bort.

Vill du slippa att kontera det manuellt varje månad kan du skapa ett färdigt bokföringsförslag för det under Inställningar - Bokföringsförslag. Kontoinställningen i löneprogrammet görs under Företagsinställningar - Bokföring.

Bra va!?

/Karl
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.