Hur ställer jag in 40 % skatt på en anställd? - Visma Lön 300/600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,
Jag undrar hur jag gör om jag vill ställa in 40% skatt på en anställd i Visma lön. Är det 30% skatt man skriver och sedan väljer man engångsskatt 10%? eller hur ska jag göra?

Tack på förhand!
Foto på Jimmy

Jimmy

• 830 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Jimmy,
Välj "Jämkning skatt i procent" och skriv 40% till höger  i fältet som läggs till nu.

MVH

Kenneth
Foto på Jimmy

Jimmy

• 830 poäng 500 badge 2x thumb
Tack så mycket!
Foto på Christoffer

Christoffer

• 788 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,

får man även använda "jämkning skatt i procent" om den anställde vill att man drar t.ex. 26 % skatt. Anledningen är att skatt enligt skattetabell så blir det mycket lägre då den anställde inte jobbar heltid och alternativet "procentuell skatt, 30%" blir för mycket...

Eller behöver man ett jämkningsbeslut från skatteverket?
Foto på Christel

Christel

• 6,320 poäng 5k badge 2x thumb
Jämkningsbeslut skulle jag säga, om de inte vill att man lägger 30 % eller enligt tabell
Foto på Christoffer

Christoffer

• 788 poäng 500 badge 2x thumb
Tack för ditt svar Christel.

Är det någon som har en annan uppfattningen gällande frågan om man får dra lägre skatt än 30 % utan jämkningsbeslut från Skatteverket?
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Christoffer,
Som redan skrivits, praxis om man inte använder tabellskatt är 30% och uppåt.Har man fler arbeten borde 30% passa väldigt bra. I övrigt jämkninigsbeslut.

MVH

Kenneth
Foto på Ludolf

Ludolf

• 2,554 poäng 2k badge 2x thumb
Om du vet att du är den ende utbetalare den anställde har (och således borde gå efter skattetabell, även vid deltid) så ser jag inget hinder i att lägga jämkning 26% så länge det resulterar i högre avdrag än skattetabellen. Annars gäller tidigare svar i tråden.
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Christoffer!

Osäker, kanske har någon på forumet bra input men jag rekommenderar nog att du slår Skatteverket en pling och kollar. Återkom gärna i tråden om du får något bra svar! :-)

Ha det fint!

Moa