Visma Lön 600 bokföring av uttagna semesterdagar

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

Jag har försökt få hjälp med detta via er support utan att lyckas. Nu är det både bråttom och akut!

Det har dykt upp frågor kring hur intjäning och uttag av semester bokförs. 

Jag vill visa via 3 bifogade PDF-filer, lönebesked, resultatrapport och huvudbok, men hittar inte vart jag kan bifoga filer så det blir svårt att visa och förklara....

Personen har sedan maj månad fått 45 000 kr i månadslön och det har bokatsupp 5  400 i avsättning för intjänad ännu ej uttagen semester, vilket motsvarar 12% av 45 000 kr.

I juli har personen tagit ut 22 dagar i semester som syns på lönen i augusti.Nu blir bokföringen väldigt märklig i mina ögon.

Vart tar kostnaden förmånadslönen vägen? Det ska fortfarande bokföras 45 000 kr i kostnad påkonto 7210 – eller hur?
Hur kan det krediteras 540 kr på konto 7210? Vad beror det på?
Varför bokas det preliminära upp på konto 7290 när sedan reglering sker påkonto 7285? Varför inte samma konto för intjänande och uttag?

När jag summerar bokföringen som är gjord för denna person i augustislönekörning, blir det en väldigt märklig total lönekostnad för augusti månad för den personen. Summan totalt blir 6 387,01 kr.
Enligt lönebeskedet är bruttolönen 49 257 och soc.avg. 15 476,55 –summa kostnad 64 733,55 kr.

Så här är bokföringen gjord, enligt det vi får ut från Visma, baserat på inputfrån importen från Milltime.

Konto         Debet      Kredit
7210                          540

7285          49797

7290                           44397

7510         15476,55

7519                           13949,54

65273,55    58886,54

Summa kostnad: 6387,01

Jag tycker det ska framgå kostnad för månadslön som vanligt på konto 7210,eftersom personen får ut månadslön vid ledighet. Eller hur?

Boka bort tidigare uppbokad intjäning av semester, mot samma konto där dettidigare kostnadsförts. OK? Så här tycker jag bokföringen ska se ut.

Konto         Debet      Kredit
7210           45000

7285          

7290           49797        45540

7510         15476,55

7519          14308,67   14308,67

124582,2      59848,67

Summa kostnad: 64733,55

Det är något jag missar och inte förstår här. Kan ni kontrollera och återkomma?

Tacksam för er hjälp att förstå hur kodning i ert system fungerar och sedanstyr bokföringen som vi får ut ur Visma när vi slutför lönekörningen.

Enligt Lovisa Karlsson på supporten hos er är lönearterna gjorda enligt er standard och jag avråddes med emfas att ändra dem.
Kontrollerade med en annan av våra kunder som också dom har Milltime som försystem och sedan importerar filen till Visma lön 600. Deras lönearter ex 3205 var inställd att kreditera konto 7290.

Jag har sökt lösning på detta sedan 3/9 och nu börjar det bli oerhört akut att få hjälp.

Mvh
Lilian
Foto på Lilian Holm

Lilian Holm

• 324 poäng 250 badge 2x thumb
  • Frustrerad

Publicerades för 7 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Anitha

Anitha

• 1,522 poäng 1k badge 2x thumb
Varje månad avsätts det 5400 i semesterlöneskuld på konto 2920 (kredit). När han sen tar ut semesterlönen så tas det från konto 2920 (debet) och 7210 krediteras. Han får ju inte månadslön för semesterdagarna utan semesterlön. Dvs kostnaden för månadslönen ska minskas med semesterlönen. Kostnaden för semesterlönen är redan uppbokad som en skuld på konto 2920 och när han tar ut semesterlön så minskar semesterlöneskulden(+2920) och månadslönekostnaden (-7210)
(Redigerad)
Foto på Lilian Holm

Lilian Holm

Tack för ditt inlägg, vi ser olika på tänket kring detta. Jag förstår vad du menar men tycker det blir otydligt och framför allt väldigt knepigt för kunden att förstå med den kontering som programmet gav mig.
Foto på Assistent

Assistent

• 2,966 poäng 2k badge 2x thumb
Hej! Tänker att du fått svar och att allt löst sig. Men funderar på om du använder dig av kalendareit i Visma Lön 600 och om du läser in bokföringsunderlaget per automatik till Visma Admin? Då sker allt per automatik, men det är fortfarande super att man tar reda på hur allt ska vara så att man kan göra en kontroll.

Foto på Lilian Holm

Lilian Holm

Allt görs i försystemet Milltime och sedan läses filen in i Visma. Det är konteringen av lönearterna som Visam sedan väljer som avgör bokföringen och det är just konteringen som jag inte är överens om med programmet.
Har löst det på egen hand.
Foto på Assistent

Assistent

• 2,966 poäng 2k badge 2x thumb
Ja men då förstår jag, bra att du löste det ;) 
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,110 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lilian,

Jag har tagit bort dina kontaktuppgifter så att inte alla användare av vårt forum ska kunna se dem.

Sen vill jag även kolla om du känner att du har fått svar på din fråga av Anitha eller om du fortfarande har funderingar på hur programmet hanterar detta?

/Cecilia
Foto på Lilian Holm

Lilian Holm

Jag tycker inte frågan i sig är besvarad då personen på supporten med emfas hävdade att detta var en standardinställning men andra jag pratat med har det inställt så som jag själv anser är med tydligt, dvs att månadslönen alltid är densamma.
Det är ett tillägg man får vid semester, utöver sin ordinarie månadslön, inget annat, det är iaf så jag ser på det.
Mvh
Lilian
Foto på Anitha

Anitha

Nu vet jag ju inte hur du vill det ska konteras, men så här tänker jag;

Eftersom han inte jobbat semesterdagarna ska ett avdrag ska göras för de dagarna. Man får ju inte månadslön om man inte jobbar. Men eftersom han har semester så får han samma summa i semesterlön. Han får även semestertillägg.

I resultaträkningen ska konto 7010 (eller det konto du använder för ML) visa hur stora lönekostnaderna (månadslön + ev tillägg) varit.
Konto 7082 ska visa utbetald semesterlön.
Om du bokför hela månadslönen utan avdrag på 7010 och endast semestertillägget på 7082 så blir ju saldot för utbetald semesterlön alldeles för lågt.

Skulle vara roligt att se hur du vill det ska konteras i stället. Du har min e-mail om du vill ta dig tid och skicka det.
Foto på Lilian Holm

Lilian Holm

:) Hittar inte var din mejl står, är ny i forumet så jag vet inte var jag ska leta.

Vi tänker olika. Du vill visa semesterlönen.Jag vill ha oförändrad månadslön över årets månader och bara visa prel. uppbokning av semesterskuld och sedan minska den uppbokningen vid uttag med det tillägg som betalas ut i samband med betald ledighet eller belopp för dagar som av olika skäl ersätts med pengar istället för betald ledighet, om det skulle vara fallet. 
Det är olika sätt att se på det, vilken kostnad man vill visa. Det viktiga är att kostnaden kommer med.
Den kontering jag vill visa syns i mitt ursprungliga inlägg, ser du den där?
Foto på Anitha

Anitha

Eftersom du redan bokat upp semesterlöneskulden (5400/mån) + a.avg på semesterlöneskuld tidigare månader så togs semesterlönekostnaden då. I augusti betalades semesterlönen ut och blir ingen kostnad den månaden, förutom för semestertillägget + a-avg för detta. Som du nu har bokfört har du kostnadsfört semesterlönen (samt ev a-avg för semesterlön) två gånger – både på konto 7210 och konto 7290. Dvs du har bokfört för stora kostnader denna månad.