Sjukavdrag 50% - Lön 600

• 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej, är ny med Lön 600. När jag registerar sjukavdrag 50% så blir texten i alla fall 100% men uträkningen verkar stämma. Varför finns inte löneart för andra procentsatser? Det är missvisande.
Foto på BohlinJohansson

BohlinJohansson

• 158 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 4
Foto på Annapanna

Annapanna

• 3,832 poäng 3k badge 2x thumb
Jag har funderat över samma sak. Beloppet som dras av är ju korrekt, men precis som du säger är texten missvisande. 
Foto på Jenny

Jenny

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb

Är det inte så att avdraget är på 100% av lönen, men på 50% av arbetstiden?

Till skillnad om det tex ska vara avdrag på 80% av lönen (dag 2-14).

Foto på Annapanna

Annapanna

De första 14 dagarna blir det ju 100% sjukavdrag och sen 80% sjuklön.
Men om en person är sjukskriven 50% i flera månader så får han/hon ju 50% avdrag och 50% lön, men det står fortfarande 100% sjukavdrag i texten. 
Foto på Jenny

Jenny

Du har ju rätt där med 80/100%, tänkte inte på det...

Men det blir väl inte lönerader 50% sjukavdrag och 50% lön? Det är väl ordinarie månadslön och sedan 100% avdrag på hälften av timmarna?

Foto på Annapanna

Annapanna

Ja, han har sin ordinarie månadslön. Sen lägger jag in i kalendariet att han är sjuk 4 tim/dag hela månaden, och på lönespecen står det "sjukavdrag per dag 100%". Det är det som är missvisande, då det bara borde stå 50% avdrag. Det är ju faktiska bara halva dagslönen som dras av. Beloppet blir ju som sagt rätt, men en anställd som läser texten blir lätt orolig.

Foto på Jenny

Jenny

Ah, jag ser vad du menar, jättesvårt att förstå när det bara står dagar om man inte är insatt hur det fungerar!
Foto på Christel

Christel

• 6,240 poäng 5k badge 2x thumb

Håller med att det är missvisande

Foto på BohlinJohansson

BohlinJohansson

Det är alltså Texten och inte uträkningen som jag kritiserar för en anställd som är sjukskriven 50% får ett lönebesked där det står att han är sjukskriven 100% ska ju inte behöva börja räkna ut själv att det stämmer, det ska framgå av texten. Och det gjorde det i Lön Special. Varför går inte det att genomföra i Lön 600?
Foto på Mia Sundin

Mia Sundin, Moderator

• 2,650 poäng 2k badge 2x thumb
Hejsan

Under Arkiv - Inställningar - företagsinställningar - Snabbval och om du klickar på Sjuk, kan man välja om företaget arbetar med ett 90% avdrag eller 100% avdrag för sjukfrånvaro efter dag 14 vilket också påverkar benämningen du ser på lönebeskedet. För det är ju så att du här får antingen ett 100% eller 90% avdrag på den del av dagen som den anställda är frånvarande. Så procentsatsen avser i det här fallet vad man valt för avdrag oavsett hur stor del frånvaron är av dagen.

Mia
Foto på BohlinJohansson

BohlinJohansson

Hej Mia,  du har missförstått min fråga. Det där förstår ju jag som sitter på arbetsgivarsidan men när den anställde får sitt lönebesked och det står 100% sjukavdrag i texten på en person som varit 50% sjuk så blir det förvirring. Det här var som sagt inget problem i Lön Special.
Foto på Jenny

Jenny

Förstår kanske inte riktigt heller?

Om det är säg 160 ordinarie arbetstimmar en månad, blir det då löneartstexten "Sjukavdrag 100%", 80 timmar, timlönen och summan av detta i löneraden?

Om det är så blir det ju fel om det står 50%, för den anställde ska ju inte ha 50% avdrag på de 80 timmarna.

Kan dock förstå att det kan vara svårt att läsa lönespecen många gånger.

Foto på Malin Kjellberg

Malin Kjellberg, Moderator

• 1,968 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!

Det stämmer att även om den anställde är sjukskriven 50% så står det på lönearten i benämningen 100%. Detta eftersom det är samma löneart som används vid frånvaron oavsett om den anställde är sjuk 100% eller tex. 50%. Däremot justerar programmet á-priset och kvantiteten så att avdraget blir enligt vad du angett i snabbvalet.

Det blir korrekt för den anställde men förstår att det kan upplevas missvisande och tar det vidare som ett önskemål.