Visma Lön 600 via VPN

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Har Visma Lön 600 installerat på vår server på skolan. Har hittills använt TeamViewer och loggat in på servern och kört Visma Lön därifrån. Dock obekvämt med utskrifter t.ex. Har även installerat programmet på en lokal dator på arbetsplatsen som via vårt egna nätverk kör mot Visma på vår server, och det fungerar utmärkt. Vill nu köra från annan dator via en VPN tunnel till vår server. Gick bra att installera Visma Lön på en dator via VPN-tunneln, men när jag startar Visma Lön får jag först "Hämtar företagsnamn..", efter en stund sedan ett felmeddelande att "Det gick ej att ansluta till databasservern 'SRV-1\VISMA'. Kontrollera närverksanslutningar...." osv. Det går bra att "pinga" vår server SRV-1, så datorn har kontakt, men tydligen inte med SQL-servern. Vad kan detta bero på?
Mvh
Claes Bystedt
Foto på ClaBys

ClaBys

• 130 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Claes,

En sak du skulle kunna prova med är att skriva in er ip adress i filen startup.cfg istället för servernamnet.
Om det inte fungerar så återkommer du antingen här eller tar du kontakt med supporten som du hittar under kontakta oss.

Ha en fin dag!

/Cecilia
Foto på ClaBys

ClaBys

• 130 poäng 100 badge 2x thumb

Hej igen!

Har nu prövat i ett par olika datorer med att använda IP-numret istället, men med samma resultat, det fungerar inte. Kommer alltså inte vidare här. Sitter jag i skolans nätverk, så funkar det, har jag en VPN-tunnel från annan plats, med samma dator, funkar det inte. Det är konstigt då vår server hittas i båda fallen av datorn. All hjälp tas tacksamt emot!

Med vänlig hälsning

Claes Bystedt

Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Claes!
Felkällan verkar ju vara er VPN-tunnel, precis som du har upptäckt. Vi har svårt att felsöka i er VPN.
Brandvägg har ni kanske redan kontrollerat men annars skulle det vara ett tips till. 
Använder ni SQL för några andra system? Fungerar det? 

Har ni något IT-företag som brukar hjälpa er med nätverkslösningen ni har? Tänker att dom kanske har fler idéer att komma med. 
Jag har tyvärr inte så mycket mer idéer att komma med. 

/Sanna