Enklare hantering av deltidsscheman - Lön Anställd

• 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Vi är en organisation där vi har arbetstider från 06.45 - 18.00. Väldigt många deltider, 3-6 veckors schema och ingen har samma arbetstid (helt individuella). Detta innebär att det inte går att lägga ett heltidsschema som kan kopplas till deltidsscheman utan ett separat heltidsschema för varje anställd måste först göras för att kunna koppla det till den anställdes deltidsschema. Pratade med Janne på supporten och han konstaterade att det hade blivit en klar försämring för vår organisation med detta nya system. Hade varit mycket enklare som det var innan om det hade gått att lägga in veckoarbetstiden för heltid samt hur många arbetsdagar i veckan. Nu måste vi göra 50 scheman istället för 25, och inget heltidsschema går att återanvända. Det behöver göras ett antal gånger per år. Så gör möjligheten att lägga in timmar för en heltidssysselsättning istället för ett heltidsschema. Ser fram emot den ändringen och en besparing på ett antal timmar för mig att lägga schema.
Foto på Cicci

Cicci

• 676 poäng 500 badge 2x thumb
  • Frustrerad över ett krångligare och med mer tidskrävande administration

Publicerades för 2 år sedan

• 4
Foto på Eva

Eva

• 70 poäng
Kan nån svara på detta! Vi har samma problem!
Foto på Marielle

Marielle

• 916 poäng 500 badge 2x thumb
Också samma problem! Helt hysteriskt med scheman då många hos denna kund ändrar scheman flera ggr/år. Här har ni inte tänkt till... Det var bättre i Stämpla som Cicci skriver/föreslår att bara ha antal timmar som heltid och inte NÄR dvs utan schema kopplat till.
Foto på Davidneveling

Davidneveling

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Helt hysteriskt dumt - exakt samma problem. Vi har rullande tre-veckors scheman på vår förskola, med öpettider 10 h per dag. Hur sjutton ska alla scehman kunna baseras på samma heltidsschema om alla tider måste ligga inom ramtiderna? Då skulle vi behöva ett heltidsschema med 11 h per dag... Korkat och ogenomtänkt!
Foto på Davidneveling

Davidneveling

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Och inget svar i tråden tyder ju på att man inte tänkt igenom den funktionen.
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Tack för era synpunkter! Ber om ursäkt att ett svar har dröjt. 

Anledningen till att ett heltidsschema måste kopplas till ett deltidsschema är för att sysselsättningsgrad, mertid, övertid, säsongstider, schema vid helgdagar och liknande ska kunna beräknas.
I Visma Stämpla, den tidigare versionen av Visma Lön Anställd, så såg funktionen annorlunda ut. Beräkningen i Visma Lön Anställd blir mer korrekt enligt reglerna med denna funktion, därför har vi valt att göra på detta sättet. 

Ett tips är att kopiera ett snarlikt schema och redigera detta. Ett annat tips, när du skapar ett nytt schema, lägger upp första raden med arbetstider, lunch och ev. rast kan du sedan kopiera denna raden och klistra in på efterföljande rader. 

Förstår att det i samband med det uppgraderingen från Stämpla till Lön Anställd blev mer-arbete för er då ni var tvungna att skapa många nya heltidsscheman. Löpande hoppas jag att det fungerar för er att kunna kopiera scheman och koppla samman.

Självklart tar jag era synpunkter med mig och hoppas att vi kan underlätta detta framöver men det är tyvärr inget som ligger i planeringen inom det närmsta. 

/Sanna
Foto på wickdesigns AB

wickdesigns AB

• 170 poäng 100 badge 2x thumb
Dåliga ursäkter är inget bra svar. Gå till chefen och få det fixat NU! 

Trött på'et...
Foto på Cicci

Cicci

• 676 poäng 500 badge 2x thumb
Tyvärr fungerar inte att kopiera hela tiden. Då får man sitta och leta efter någon hade ett snarlikt schema förra gången, du kan ju tänka dig att gå igenom hundratals scheman!! Så för min del blir det dubbelt så många schema en gång i halvåret jämfört med innan. Ni kan lösa det men då måste ni programmera om och det är ni inte så sugna på. Tyvärr hört allt för många gånger att "det tar jag med mig" och det händer aldrig något. 
Foto på Eva

Eva

• 70 poäng
Håller med ovanstående, väldigt tidskrävande att behöva lägga in dubbelt så många scheman varje gång man lägger upp nya scheman. Känns också konstigt att sitta och hitta på heltidsscheman till de anställda eftersom de inte har en heltid i botten ens......