Visma Scanner kan inte tolka kvitton

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Löst
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Får mata in uppgifterna manuellt varje gång. Fungerade tidigare men med nuvarande version 2.9.1 fungerar det inte. Har en Iphone 8 och har provat radera appen och installerat om men icke. Borde vara fler som har samma problem. 

Mvh Johnny

Foto på Logano

Logano

  • 202 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 10 månader sedan

  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,214 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Johnny,

Jag har testat hos mig och använder en iPhone 7 och Visma Scanner version 2.9.1 och det fungerade bra med ett kvitto.
Då det har funkat förut hos dig innan uppdateringen av appen , har du testat att scanna ett av dina gamla kvitton som fungerade då och sett om det fungerar nu?

När det inte fungerar vad får du då för meddelande? Är det "Fotot kan inte tolkas! Ta om fotot eller fyll i fältet manuellt."?

Återkom gärna med mer information så kan vi titta vidare på det.

/Cecilia
Foto på Logano

Logano

  • 202 poäng 100 badge 2x thumb

Hej!

Testade precis med ett gammalt kvitto och det fungerade inte.Det står - "Fotot kan inte tolkas! Ta om fotot eller fyll i fältet manuellt."

Tidigare så kunde nåt fält ex. inte tolkas om kvittot var knöligt eller så. Men nu kan ingenting tolkas.

Har kollat under inställningar och scanner men det ser korrekt ut där.

Mvh Johnny

Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,214 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen,

Vad har du för version av iOS? Jag har ej uppdaterat än så har endast 11.4 istället för 11.4.1 om det kan vara kombinationen av operativsystem med version av Visma Scanner.
Konstigt att det annars fungerar för mig men ej för dig.
Skulle du kunna prova med lite olika kvitton, tex bara ett vanligt kvitto från ICA och se om den klarar det?

I annat fall mejlar jag dig hellre och tar in ditt underlag så att vi kan kolla vidare på det.

/Cecilia
Foto på Logano

Logano

  • 202 poäng 100 badge 2x thumb

Hej

Har också version 11.4 och har inte uppdaterat. Jag provade med ett kvitto precis från Ica men icke.

Du kan ju maila mig så kan jag skicka över kvittot.

Mvh Johnny

Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,214 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,

Jag har mejlat dig och vi återkommer i tråden när vi har mer information.

/Cecilia
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,214 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen,

Nu har både jag och en kollega testat med ditt underlag i våra telefoner (iPhone och Sony).
Vi har då provat ditt kvitto i både Visma Scanner appen och via Visma eEkonomi appen och fick underlaget till att tolkas.

Börja med att göra den programuppdateringen som har släppts till och se om det fungerar då.

Har vi fler användare på forumet med samma problem vore det bra att få bekräftat.

Återkom igen.

/Cecilia
Foto på Logano

Logano

  • 202 poäng 100 badge 2x thumb

Hej

Provade att installera iOS 11.4.1 men tyvärr blev det inte någon skillnad.

Testade också att radera appen och installera igen men med samma resultat.

Mvh Johnny

Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,214 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Johnny,

Vi har testat att ändra en inställning för Scanner på dig, kan du prova igen och återkomma om det fortfarande inte fungerar?

Tack för visat tålamod.

/Cecilia
Foto på Logano

Logano

  • 202 poäng 100 badge 2x thumb

Hej

Testade med 2 olika kvitton men samma resultat. Provade också radera appen och installera om.


Mvh Johnny
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,214 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen,

Jag skapar ett supportärende på detta och så kommer vi undersöka och återkopplar till dig när vi har ett svar.

/Cecilia
Foto på Helene

Helene

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Min bror & jag har exakt samma problem som Johnny med båda våra företag. Jag kan se att sista gången jag skannade ett kvitto utan problem var den 22 maj.
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,214 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Helene,

Vad använder ni er utav för telefoner då?
Använder ni Visma Scanner appen eller är ni i eEkonomi appen? Och vilken version av appen har ni då?

Vill ni hellre att vi tar kontakt med nån av er utanför forumet och kikar vidare på det? Kan vara bra för oss att få testa med ett av de underlagen som inte har fungerat hos er i så fall.

Återkom gärna med svar så tar vi det vidare.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Helene

Helene

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Hej Cecilia! vi har båda två Iphones & Ipads. Hör gärna av er telefonledes då jag satt med ngn på chatten förra veckan som inte hade tid att vänta medan jag laddade ner Team-Wiever.
(Redigerad)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,214 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen,

Vet ej om telefon är bästa kanalen för detta då vi ej kan fjärrstyra en telefon eller padda, men jag ber en kollega ringa dig under dagen.

Jag kommer ta bort ditt telefonnummer i denna tråden så det ej är synligt.
Foto på marietjeder

marietjeder

  • 70 poäng
Har ni fått någon ordning på detta för jag har också problem Scannern. Det är rätt viktigt så man skall slippa mata allt manuellt. Inte helt nöjd med den sedan gammalt heller då jag tycker den läser och tolkar underlagen väldigt dåligt även fakturor. 

Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 4,396 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Marie!

Då vore det jättebra om vi kunde få komma i kontakt med dig också. Jag ser att det tidigare ärendet är stängt sedan en tid tillbaka.
Kontakta gärna vår chatt eller telefon så tar vi inga känsliga uppgifter, så som telefonnummer och kundnummer, i forumet :)

Ha en härlig dag! 
/Sofia 
Foto på marietjeder

marietjeder

  • 70 poäng
Hej Sofia, nu har jag varit i kontakt med chattsupport. Jag får meddelande att bara för det är iphone 8 så kan ni inte ta höjd för att scan funktionen ska fungera. Varför skall jag betala för en scan funktion som inte funkar? Funderar allvarligt på att byta tjänst för mig som egenföretagare kan inte kvittohanteringen ta längre tid när jag scannar än om jag bokför dem direkt bara.  Mvh / Marie
Foto på Logano

Logano

  • 182 poäng 100 badge 2x thumb
Jag håller med. Nu börjar det bli läge att ordna detta! Lite dålig återkoppling också tycker jag. Har inte hört nått på flera veckor. Mvh Johnny
Foto på Helene

Helene

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Nu är det likadant igen för oss....” Fotot kan ej tolkas. Retake eller lägg in manuellt”
Jag trodde att det hade med uppdatering för GDPR eftersom senaste ” felfria” dag var 22 maj. Nu har jag kunnat skanna 1 kvitto & trots att jag tagit bort appen & startat om/ loggat in igen så fungerar det inte längre..
Foto på Logano

Logano

  • 202 poäng 100 badge 2x thumb
Hej

Har ni löst detta problem? Verkar vara ett problem för fler?

Mvh Johnny
Foto på Helene

Helene

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Jag gjorde nytt försök igår & det står ” fotot kan ej tolkas retake eller lägg in uppgifter manuellt..
Nu har jag tagit bort appen....
Mvh Heléne
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

  • 9,458 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Visma!

Jag har också ett par kunder som har detta problemet och är frustrerade. Jag har själv Samsung och för mig fungerar scanningen klockrent! Felet måste vara på Iphone och det är ju tyvärr många som har det. Ni är ju ganska många på visma så be alla anställda på visma att scanna kvitto så borde ni hitta fler som detta inte fungerar för och så kan ni grotta ner er i dessa telefoners inställningar. 

Viktigt att detta kommer igång för att det ska bli ett effektivt arbetsflöde för våra kunder.

Mvh

Lovisa
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,214 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,

Det är alltid svårt att felsöka i en app då det har fungerat för oss här som har provat med era underlag som inte har fungerat hos er.
Då det var ett tag sen med återkoppling i denna tråd vill jag bara uppmana er alla att uppdatera scanner appen till senaste versionen som numera är 2.9.3

@Logano, ditt ärende hos oss låg stängt då vi inte har fått svar från dig  men vi kommer ta kontakt med dig på nytt.

@Helene, såg att det löste sig för dig när du var i kontakt med en kollega till mig via telefon men det verkar har börjat strula nu igen efter det. Jag  har återöppnat ditt gamla ärende så tar vi kontakt med dig igen ifall du vill ge Scanner appen ett nytt försök.

@marietjeder, tråkigt att det var det svaret du fick från oss via din kontakt på chatten. Vi testar alltid apparna i de alla nyaste modellerna och några bakåt av både iPhone och Android så det ska inte vara orsaken till att det inte fungerar.
Jag har skapat ett supportärende på dig så mina kollegor kommer ta kontakt med dig så tar vi det vidare därigenom.

@Lovisa, Skönt att det fungerar för dig men tråkigt att så inte är fallet med kunderna.
Vi har testat ganska flitigt hos oss i de ärenden vi tidigare har fått till oss och då har det fungerat fint i både iPhone och Android. Självklart ska det inte vara problem med appen oavsett vilken modell man använder.
Vill du att vi ska kika närmare på några av dina kunder som du vet har mest problem så ta gärna kontakt med supporten så att vi kan få kundnummer och kontaktinformation för att kunna inhämta den info vi behöver.

Ha en fin dag!

/Cecilia
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

  • 9,458 poäng 5k badge 2x thumb
Det har löst sig för mina kunder. Jag ringde supporten om detta och fick då svaret att uppdatera appen. Så de två kunder jag vet haft problem har det löst sig för sen tycker jag att det känns som att min telefon tolkar kvittona bättre än Iphone men det är en annan femma :-D

Tack!

Mvh
Lovisa

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.