Scannade kvitton ändras till typen faktura via Scanner appen - eEkonomi

  • 4
  • Problem
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,


Har precis börjat testa Visma scanner för att smidigare läsa in leverantörsfakturor i eEkonomi. Tyvärr fungerar funktionen att scanna fakturor mycket dåligt alt. gör jag något fel.

1/ I princip alla fakturor tolkas som kvitto,

2/ Huvuddelen av alla parametrar saknas och det sker helt random. Ibland kommer bara ett momsbelopp med, ibland totalsumman, någon gång OCR-numret osv,

3/ Varje gång jag ändrar ett inläst underlag från kvitto till faktura försvinner ytterligare information,

4/ Det går bara att scanna en sida.


En riktigt bra funktion är i nuläget oanvändbar av någon anledning jag inte riktigt begriper.

/Clas


Foto på Ugglas

Ugglas

  • 144 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 4
Foto på Annica

Annica

  • 5,862 poäng 5k badge 2x thumb
Samma sak sker när man laddar upp bilder direkt från datorn till eEkonomi. Nästan ingen info tolkas korrekt. Mycket frustrerande.
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 18,508 poäng 10k badge 2x thumb
Hej! 

Tack för er feedback gällande Visma scanner och tolkningen av information. 

Gällande tolkningen så fungerar det så att ju mer vi använder appen desto bättre blir den med vilken och hur mycket information som kan tolkas. Men självklart är detta något vi tar med oss och som vi vill göra bättre. Tack för er input gällande det. 

Att fakturor istället tolkas som kvitton ska appen absolut inte ändra på. Sker detta alltid att den ändrar från leverantörsfaktura till kvitto eller kan det även vara på andra hållet? 

/Nellie 
Foto på Ugglas

Ugglas

  • 144 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för svar. Nästan all skanning blir till kvitto trots att jag bara skannar fakturor. Jag skulle vilja säga att appen inte går att använda just nu.
Foto på Annica

Annica

  • 5,862 poäng 5k badge 2x thumb
I mitt fall alltid till kvitto. Skannar dessutom nästan bara fakturor så det blir väldigt irriterande.
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 18,508 poäng 10k badge 2x thumb
Hej igen!

Tack för er återkoppling! Vi undersöker detta och jag återkopplar till er igen så snart som möjligt. Så länge får ni byta från Kvitto till Faktura i appen efter ni har scannat informationen så det läggs in korrekt när det skickas in till eEkonomi. 

/Nellie 
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,234 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Nu var det ett tag sedan vi gjorde en uppdatering här i tråden. Det har gjorts endel förbättringar när det gäller Visma Scanner appen och ju mer den används desto bättre kommer den att bli och där ingår tolkningen av vilken typ det blir på dokumentet. 

Precis som min kollega Nellie skrivit tidigare så får ni manuellt byta från Kvitto till Faktura i appen efter att ni har scannat dokumentet så att det blir rätt typ som skickas till eEkonomi. 

Ha en fortsatt fin dag!
/Jenny
Foto på Lisa / Aidex AB

Lisa / Aidex AB

  • 624 poäng 500 badge 2x thumb
Kan vi få veta något om vilka förbättringar som har gjorts?
(Redigerad)
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 13,232 poäng 10k badge 2x thumb
Är också nyfiken vilka slags förbättringar som gjort. Har apppen / systemet någon grad av självlärande nu? (Det som lite populärt, felaktigt och slentrianmässigt kalls för AI... :-)) Sker detta i appen i telefonen (enskilt för varje användare) eller centralt (gemensamt för samtliga användare)?

Finns inga notiser om detta i versionhistoriken i Appstore (i alla fall inte hos Apple) och det låter som en rätt stor förbättring om det fungerar. Jag har dock ingen lust att kämpa med appen igen om det inte är något Visma kan säga med säkerhet verkligen fungerar i Vismas egna tester. Därav min fråga.
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,234 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! 

Förbättringar var kanske fel ord att använda i mitt tidigare svar. Det har inte släppts några större nyheter utan det som görs är att informationen lagras för att tolkningen ska bli bättre och mer träffsäker. Du har även möjligheten att numera stänga av tolkningen och det gör ni på följande sätt:

IOS: Informationstecknet längst upp till vänster och bocka ur Automatisk tolkning. 
Android: De tre strecken längst upp till vänster och välj sedan Av vid Automatisk tolkning. 

Jag förstår att ni tycker att Scanner-appen inte är klockren och vi fortsätter arbetet med att göra den så bra som möjligt.   

Ha en fortsatt fin dag!
/Jenny

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.