Ruta för referenskod i Visma Tid - Visma Tid

• 8
  • Idé
  • Uppdaterades för 12 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Vissa kunder man skickar fakturor till via autoinvoice kräver referenskod, på kundfakturorna finns en ruta för det, men i Visma Tid finns inte denna ruta när man lägger upp nya projekt. Vore väldigt bra om ni lade till denna ruta så det förs över och hamnar rätt när man för över fakturaunderlaget. På eran chatt rekommenderade dem att lägga in detta under kunden, men det går ej när kunden har flera olika projekt.
Foto på sus

sus

• 220 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 8
Foto på SCB

SCB

• 2,242 poäng 2k badge 2x thumb
På kunden kan man inte lägga upp något eftersom, precis som du säger, man ofta har flera projekt på en kund. Idag tycker jag oftast kunderna bara har en referenskod och den är knuten till projektet, jag lägger upp den i Kundens ordernr på flik 3.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,970 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er, 

Tack för synpunkterna och snabba tipset från SCB. 

Eftersom det inte finns ett fält i Visma Tid avsett för just detta idag så kan man lägga informationen som fakturatext på projektet eller i Kundens ordernr som en hjälp på vägen. I kommande version av programmet varnar programmet om referenskod saknas på fakturan, om koden är ett krav i kundens mottagande system. Då minskar risken att man glömmer fylla i/flytta över koden till det fältet. 

Håll utkik på Min sida för mer information om versionen när den finns tillgänglig. 
Foto på sus

sus

• 220 poäng 100 badge 2x thumb
Men om ni nu tar fram en ny version av Visma Tid, varför kan ni inte lägga till en ruta med referenskod? som vid överföring till Admin hamnar på rätt ställe? I mitt fall skulle det inte hjälpt med en varning som du skriver att ni ska lägga in, för denna kund hade inte lagt in det som krav i systemet fastän dem har det som krav (denna kund är en av våra storbanker) skriver jag det under ordernr. hamnar det på fel ställe på fakturan och då kan deras system ej läsa in fakturan.
Foto på Helene Struthers

Hej igen, jag tar absolut med mig det som ett önskemål i Visma Tid.
Foto på Sara S

Sara S

• 234 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Referenskod på elektronsika fakturor - Tid.

Vi har precis börjat skicka elektroniska fakturor. Vissa av kunderna kräver en referenskod som ska stå i fältet referenskod på fakturan. Detta fält finns inte i Visma Tid vilket innebär att man ska fylla i det manuellt på varje faktura vid fakturering. Verkar inte klokt! Syftet med elektronisk fakturering är väl att det skall underlätta och effektivisera? Detsamma gäller att man manuellt måste gå in och bifoga bilagan (tidrapporten) på varje faktura. Känns som att faktureringen kommer bli mycket krångligare och ta längre tid nu! :-(
Foto på Helene Struthers

Hej Sara, tack för din feedback. I nästa version av Visma Administration kommer du få information om du försöker skicka en e-faktura utan referenskod, om systemet känner till att koden krävs av mottagaren. Förhoppningsvis är det en hjälp på vägen men jag förstår att det givetvis skulle vara smidigare om det fanns fält för detta redan i Visma Tid, så man slipper fylla i fältet på fakturan manuellt i efterhand. 

Att bifoga tidrapporten som en AutoInvoice-bilaga med automatik skulle vara fantastiskt bra, det förstår jag. Att få till den kopplingen är inte helt enkelt men jag tycker det är en bra målbild på hur man önskar sy ihop programmen och effektivisera processen. Skulle vara bra att få höra hur andra användare av Visma Tid - Visma Administration tänker kring det och hur många som vanligtvis bifogar tidrapporten till fakturan. 
Foto på Sara S

Sara S

Hej Helene, tack för dina svar. Som sagt, det känns som att de elektroniska fakturorna i dagsläget bara gör processen krångligare och mindre effektiv. Framförallt när man som vi skickar dem på flera olika sätt (via post, email och elektroniskt). Jag antar att alla projektledningsföretag mfl bifogar tidrapporten med fakturan, det är ju själva underlaget. Det känns som att det inte skulle vara så svårt att få till samma fält i Visma Tid för referenskod, men det kanske det är. Jag håller tummarna att det går med automatik framöver. Lätt att det blir fel när man har mycket manuell handpåläggning.
Foto på Paulina

Paulina

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Referenskod i Visma Tid.

Nu när vi går mot E-fakturering kräver många kunder uppgift i flätet Referenskod i fakturan, vi använder Visma Tid och fakturerar projekt, det saknas fält i Visma Tid för att fylla i Referenskoden,  är detta på gång till kommande version? /paulina
Foto på Helene Struthers

Hej Paulina, 

En sådan förändring är inte planerad just nu men vi har med oss det på önskelistan. 

Ett tips om kunden alltid har samma referenskod är att spara det på kunden i kundregistret i Visma Administration. Kan också vara en hjälp att spara referenskoden som en fakturatext på projektet i Visma Tid då det följer med som textrad på underlaget till Visma Adminstration, för info till den som fakturerar. Ingen automatisk lösning men kanske en hjälp på vägen. 
Foto på Ylva

Ylva

• 264 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ruta för REFERENSKOD måste fixas i Visma Tid.

Ni måste lägga in en ny ruta i Visma Tid under KUNDER-KUNDER samt även PROJEKT-PROJEKT som heter REFERENSKOD (bör ju då lämpligen ligga under rutan för "Er referens"). Det är fler och fler kunder som önskar få e-faktura och där godkänns endast om referensnumret kommer på REFERENSKOD på fakturan. Det är många kunder som har flera olika projekt och därmed flera olika referenskoder, så det går inte att bara skriva in referenskoden i Visma Administration - KUNDER. Dessutom är det många kunder som vill både ha namn under "Er referens" samt olika referensnummer under "Referenskod". När kan ni ha detta klart? Vad jag förstår så är det nog många som vill ha det så här!
Foto på Ola

Ola

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Jag instämmer, det känns inte rimligt att måste lägga in referenskod för varje projekt och faktura vid fakturering. Mina kunder har kräver vid e-fakturering en referenskod per projekt. Det borde vara som vid pappersfaktura att det finns en ruta i tid som motsvarar Kundens ordernr på flik tre. Om det ska vara så här krångligt att e-fakturera är det inte värt besväret!
Foto på miapia

miapia

• 508 poäng 500 badge 2x thumb
Samma problem för mig. Kunden kopplar referenskoden till ett projekt. Utan referenskod kommer inte fakturan in i deras system så har vi flera projekt hos kunden måste vi lägga upp kunden multipla gånger med olika referenskoder.Smidigt? Nä!!
Foto på SCB

SCB

Nu är det dags för Visma att fixa detta. Samtliga kommuner, flera myndigheter och universitet vill ha sin referenskod här och man måste manuellt hantera alla fakturor om man har dem som kunder. Oerhört mycket handpåläggning.
Foto på Sara S

Sara S

Det är verkligen tid för Visma att fixa detta! Plus att man ska kunna bifoga tidrapport samt bilagor till fakturorna med automatik. Det tar ju hur lång tid som helst att göra detta manuellt. Mycket ineffektivt. Jag har dock fått hjälp av vår IT-kille att med hjälp av en tilläggsmodul få till referenskoden med automatik. Det är ett tilläggsprogram (Visma Integrate) som man kopplar till Visma Administration. Här har vi även fått till så att "tidigare fakturerat" och "totalt fakturerat" läggs till som en textrad på fakturorna, samt "budgeterat". Det är ju många kunder som kräver den informationen idag.
Foto på SCB

SCB

Intressant! Det här vore intressant att höra mer om. Men tilläggsprogram kostar. Och man kan undra om det är därför Visma inte fixar till detta för att det går att göra med ett tilläggsprogram...?