Vissa av de rapporter jag kör har fler än 65.000 rader - Lön

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hur kan jag skriva ut/exportera en rapport till excel när jag har fler än 65.000 rader? VISMA's koppling till excel är begränsat till 65.000 rader?
Foto på Lotta

Lotta

• 3,458 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Annica

Annica, Champion

• 4,966 poäng 4k badge 2x thumb
Det måtte vara nån gammal begränsning från när Excel inte hade fler rader - bör givetvis ändras nu när det går med så många fler rader! 
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,194 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lotta,

Det ska inte vara någon direkt koppling mellan löneprogrammet och Excel. Vad jag hittar på supportsidan för Excel så ska antalet rader för  Excel 2007 och framåt vara 1 048 576. Jag tänker mig liknande som Annica att det skulle kunna vara någon äldre begränsning i Excel? 

Återkoppla gärna om du undrar över något mer.
Ha det fint!
/Theodor 
Foto på Lotta

Lotta

Hej Theodor! vi har excel 2016 men om jag väljer att skriva till excel från VISMA så öppnas en .xls fil.

Kan man göra en inställning i VISMA så att den istället öppnar en .xlsx fil?
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Lotta,

Du kan tyvärr ej välja att göra den inställningen i löneprogrammet.
Programmet är idag anpassat för .xls som var standardformatet för Microsoft Excel. Då vi väljer att använda det formatet så har vi stöd för både äldre och nyare versioner av Excel, även nyare versioner av Excel ska fortfarande kunna öppna och spara dokument i detta filformat.

Kan det vara någon inställning i Excel som behöver ändras?
Kanske kan du hitta svaret på Microsofts supportsida

Hoppas att det löser sig.

/Cecilia
Foto på Martin Öberg

Martin Öberg, Visma Security

• 944 poäng 500 badge 2x thumb
Om inte minnet sviker mig helt så är det just XLS-formatet som är begränsat till 65,536 rader, oavsett vilken version av Excel man öppnar filen i. XLSX-formatet krävs om det ska vara fler rader.

Nu har jag varken Lön eller Excel installerat hos mig så jag kan inte testa exakt var det går fel eller om det finns några workarounds...
Foto på Anitha

Anitha

• 1,634 poäng 1k badge 2x thumb
Standardformatet för Excel ändrades till XLSX i Excel 2007 (år 2007). Då ändrades även max antal rader. Eftersom ni valt att man endast kan spara i XLS så går det spara max 65 536 rader.
Efter elva år kan man ju tycka att ni ändrar så att man kan välja om man vill spara som XLS eller XLSX.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Inte för att jag kan något om Lön men... Om det inte är någon direktkoppling mellan Lön och Excel så torde detta vara en två stegsprocess: först export och sedan öppna den skapade filen i Excel?

1. Går det överhuvudtaget att exportera filen, det vill säga skapas den?
2. Blir det i det skedet (innan Excel öppnas) något meddelande från Lön-prorgammer?
3. Vad händer om du senare dubbelklickar på den skapade filen (istället för att låta den öppnas direkt vid exporten) och den skall öppnas i Excel? Felmeddelande eller saknas det rader?
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Och..

Kan Visma med säkerhet säga att det inte är någon begränsing i antalet exporterade rader i Lön? Oaktat hur Excel i sig fungerar.

Just kring 65000 (65536) är ju en gammal klassiker annars... :-)
Foto på Lotta

Lotta

Hej! 
När jag väljer "skriva ut till excel" så kan jag inte välja .xlsx utan det blir en .xls fil.
Lite omständigt att behöva spara ned rapporterna, öppna och spara om som .xlsx.

Och har jag för många rader i min rapport (över 65.536) så går det inte att spara i excel alls.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Går det att skriva ut/spara som CSV-fil? Tycks som det inte finns samma begränsing där. Öppnade nyss en CSV-fil med 70.000 rader i Excel och de kom med allihopa.
Finns säkert en över gräns där med men det har jag inte koll på.

Om inte annat så finns det program/websidor som kan konvertera XLS till XLSX.
Jag provade att öppna ovan nämnda CSV-fil på 70.000 rader i Excel och spara den som XLS-fil (det gick bra). Om öppnar den filen i Excel så ser jag vara det första 65536 raderna. Men om jag använder ett externt program till att konvertera den XLS-filen till XLSX så kan jag sedan öppna XLSX-filen i Excel och ser alla 70.000 rader.

Visma: OM det är så att det bara går att skriva ut till XLS-format så är de facto Visma som har satt upp begränsningen. Inte från början men med tiden när man inte anpassat programmet till rådande utveckling. Det är som påpekat ovan ändå drygt 10 år sedan XLSX började användas. (Sedan är den en annan diskussion om hur vanligt det är med den här storleken av rapporter.)
Foto på Lotta

Lotta

Ja, jag kan exportera min rapport till textfil i alla fall. Jag har inte provat csv-fil.
Men håller med om att det är förlegat att inte kunna exportera direkt till excel.
Från vårt bokföringsprogram (inte VISMA) kan man exportera till excel som blir .xlsx, dvs ingen begränsning i antal rader.