Vinstmarginalbeskattning - eEkonomi

• 0
  • 13
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hur gör jag för att bokföra VMB. Alltså om jag har köpt en begagnad vara från en privatperson och sedan säljer den med vinst?

Ex:
Inköp av begagnad vara = 100kr
Försäljning av begagnad vara = 1000kr
Vinst = 900kr
Foto på Nykopings Auktionsverk AB

Nykopings Auktionsverk AB

• 214 poäng 100 badge 2x thumb
  • osäker

Publicerades för 7 år sedan

• 0
  • 13
Foto på Petter Åkesson

Petter Åkesson

• 720 poäng 500 badge 2x thumb
Hej, när du köper en begagnad vara kan du välja att bokföra och rapportera moms enligt vinstmarginalsbeskattnings-reglerna. Det innebär att du lägger på moms vid försäljningen på den del av försäljningssumman som är din vinst, i ditt fall 900 kr ink moms vilket blir 720 kr ex moms.

Inköpet bokför du som ett vanligt inköp i programmet men använder konto 4020 Inköp VMB varor och bokför i debet. Det är ingen ingående moms när du köper från privatpersoner.

Försäljningen blir lite mer komplex. I ditt fall kan det se ut som nedan om du har momssatsen 25 procent (Obs, gäller vid försäljning med vinst):
1930 Banken debet 1000 kr
3020 Försäljning av VMB varor i kredit, 1000 kr
3023 Positiv VM omföringskonto i debet, 900 kr
3024 Positiv VM 25 % i kredit, 720 kr
2611 Utg moms i kredit, 180 kr

För att kunna hantera den här typen av transaktioner i eEkonomi krävs några inställningar.

1. Gå in Inställningar – Kontoplan och skapa/aktivera alla inblandade konton. Några finns inte i standardkontoplanen som eEkonomi skapar, några är inaktiva. Inget av kontona behöver momskod förutom 3024 som ska ha momskod 07 (25%).

2. Att registrera inköpet är inga problem. Det går att göra antingen via leverantörsfaktura eller inköp mot kvitto vid avstämning. Ange 100 kr som totalbelopp och 0 kr i moms. Kontera färdigt fakturan/kvittot med konto 4020.

3. Försäljningen kan endast registreras som en övrig insättning i avstämningen. Faktura går inte att lösa. Ange 1000 kr som totalbelopp.Debettransaktionen i 1930/1910 som skapas balanseras med hjälp av 3020, 1000kr i kredit. Därefter får du lägga till övriga konteringsrader enligt ovan. Ett tips är att tt lägga upp konteringen som ett bokföringsförslag under inställningar så du slipper plocka upp kontona vid varje registrering.

Lycka till!
Foto på Beki

Beki

• 1,374 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Peter,

Jag kan bara säga att hantering av VMB försäljning i Visma eget aktiebolag är väldigt enkel och fungerar väl. Snart kommer Visma eget Aktiebolag att upphöra och alternativet att att skaffa Visma eEkonomi. Är Visma eEkonomi verkligen bättre för mitt lilla bolag som driver inköp och försäljning av bilar med VMB? Som jag ser det, så kan jag inte skapa en VMB faktura till kund utan det får bli en bokföringsorder där jag får hålla reda på vinst/förlust och boka på respektive konto. Ska det verkligen vara så omständigt i Visma eEonomi? Och kunden som sitter och väntar på sin faktura, var finns den?

Mitt tips till Visma's programerare är att köra en "copy-paste" från Visma eget aktiebolag till Visma eEkonomi.
(Redigerad)
Foto på Nisse

Nisse

• 224 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!
Jag har har Avendo eEkonomi.
Jag handlar med begagnade bilar, vilket ställer till det lite för mig.
Jag köper ju bilen av privatpersoner eller bilhandlare, så där är ju ingen avdragbar moms.
När jag säljer bilen är det väl samma, men den ska väl vinstmarginalbeskattas?
Hur ska jag bokföra inköp, ev. reparationer och försäljningen av bilarna?
Mycket tacksam för hjälp!

This reply was created from a merged topic originally titled
Hur bokför jag begagnade bilar?.
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Jag hoppas att du får svar på din fråga i denna tråd!
/Annie
Foto på ChristineJ

ChristineJ

• 72 poäng
Hej!
Hur hanterar jag försäljning av paketresor i Avendo eEkonomi som även omfattas av VMB? Tack på förhand! Christine
Foto på ChristineJ

ChristineJ

• 72 poäng
Här är ett exempel: Jag behöver hjälp så att alla belopp hamnar på rätt ställe i momsdeklarationen..
Momsbeloppet delat på 0,25 % som skall stå i ruta 7.

Exempel kund betalar 12 000 kr Paketresa x 0,026 = 312 kr i Ruta 7

Beskattningsunderlaget blir då i 312 / 0,25 = 1 248 kr i Ruta 10

Restarande 12 000 – 312 – 1248 = 10 440 kr i Ruta 42

Totalt 12 000 kr.
Foto på Pär Gustavsson

Pär Gustavsson, Champion

• 3,270 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Christine!

Då ska vi se om vi kan lösa ditt problem på ett smidigt sätt.

Jag brukar själv använda Excel och bygga konteringsmallar vid denna typ av konteringar. Slår man in 12 000 kr i en ruta så ska programmet räkna ut ett konteringsförslag.

10,4 % av beloppet kan du lägga på konto 3030 i kredit och 2,6 % av beloppet hamnar i kredit på konto för 2611, utgående moms. 87 % av beloppet hamnar på ett försäljningskonto som ska vara kopplat till ruta 42 i momsrapporten t.ex. konto 3044. Beloppet i debet hamnar på 1510 eller 1930 (likvidkonto) beroende på om bokför efter bokslutsmetoden eller kontantmetoden.

Nu ska momsrapporten stämma bli rätt!

Hälsningar Pär
Foto på Nisse

Nisse

• 224 poäng 100 badge 2x thumb
Hur blir det då om jag säljer en begagnad bil med förlust?

Funderar på om detta är rätt program för mig då jag handlar mest med bilar.
Det blir mycket merjobb...
Vilket ska jag annars välja för att lättare kunna jobba med beg. fordon?

//Fredrik
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,114 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Din fråga passar bättre i en annan tråd. Därför delar jag din fråga från det här ämnet och lägger den i en tråd med ännu bättre relevans.

/Anna
Referera till det nya ämnet här: Försäljning förlust med VMB
Foto på ToFi Resor

ToFi Resor

• 136 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!

Vi är nya i eEkonomi och ska nu göra vår första faktura med vmb. Jag har läst på olika trådar men det handlar mest om varor och Vi är ett resetjänst företag..

Vi har en resa som är gjord där vi har haft utgifter i form av
hyra på buss 4505kr
gick vinst på 901kr
varav vmb moms på 180.2kr

Hur fyller vi i så att detta blir rätt på fakturan så att momsen blir rätt??

Tack på förhand.
Mvh Filippa
Foto på Anna Svensson

Hej Filippa!

För resor fungerar det på samma sätt som vid vinstmarginalbeskattning för varor.

När du skapar fakturor i Visma eEkonomi är det artikelkonteringen på artikeln som styr hur bokföringen ska göras.
Mitt förslag är att du skapar en artikelkontering för 0% moms under Inställningar - Artikelkonteringar som har Moms 0%.
I fältet Momsfri får du välja ett tillfäligt konto. Till exempel 3044.

Artikelkonteringen plockar du därefter på din artikel under Försäljning - Artiklar i fältet Artikelkontering.

När du sen fakturerar denna artikeln till en kund kommer försäljningen bokföras utan moms på konto 3044.

Du får då gå in under Bokföring - Verifikationer och skapa en ny verifikation där du flyttar försäljningen från 3044 till 3030 och konterar verifikationen enligt förslagen ovan.

/Anna
Foto på CarolineL

CarolineL

• 258 poäng 250 badge 2x thumb
När ska man alltså göra bokföringen från 3044 till 3030 (eller motsvarande) om man använder kontantmetoden? Är det först när betalningen kommer in eller omgående i samband med faktureringen?
Jag tänker särskilt nu vid årsskiftet när moms och försäljning måste hamna på rätt sida nyår även om betalning och bokföring görs senare.
(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

Hej!

Egentligen kan man säga att så fort som programmet bokför på 3044 ska du göra ombokningen.
Om du har kontantmetoden sker den bokföringen först när fakturan är betald eller vid ett årsskifte då all omsättning ska tas upp även på obetalda fakturor.

Det betyder alltså att har du sådana här fakturor som är obetalda nu vid årsskiftet så får du inte glömma att göra ombokningen på sista dagen fg år.

/Anna
Foto på ToFi Resor

ToFi Resor

• 136 poäng 100 badge 2x thumb
hur jag bokför enklast vmb i resetjänst.

Vi skickar fakturor till kund, men då vi använder oss av vmb för resetjänster kan vi inte räkna ut vår vinst resp moms på vmb:n i förhand då vi inte vet hur många vi blir fören resan är genomförd.

Då programmet ej har dessa funktioner undrar jag hur jag lättast skapar en kundfaktura utan moms som inte hamnar i ruta 42 på momsredovisningen.

Vi behöver ju meddela skatteverket vår vinst o momsen på den.
Kan vi skapa ett bokförslags som BARA för in vinst o moms av de våra kunder redan har betalt på sin kundfaktura

Alltså ex
Kunden får en faktura på 400 kr med texten Tjänsten omfattas av vmb.

(På denna har vi räknat ut en vinst per person, men då vi inte vet hur många kunder som följer med på resan kan vi inte skriva ut exakt moms per kund)

När sedan alla kunder har betalt, låt säga vi blev 50 st
Vi hade utgifter i form av buss hyra på 17600kr
Kundernas betalade totalt in 20000 kr till oss

Vår vinst i detta blir då 2400
Av det blir de 25 % moms som vi då ska betala in 600kr
o den rena vinsten för oss blir 1800

Hur får jag dessa sista siffror 600 resp 1800 att hamna i ruta 10 resp ruta 7 i momsredovisningen????
Foto på Anna Svensson

• 91,226 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Via fakturan måste du gå omvägen via momskod 42 och får manuellt justera detta. Under Bokföring - Verifikationer kan du markera fakturan och direkt ändra momskod via knappen Ändra momskod.
Jag kommer lyfta detta med vår utvecklingsavdelning och se om det finns något sätt att förenkla detta på.

I den här tråden har också Pär givit ett svar till användaren ChristineJ om hur vmb hanteras enklast inom resebranschen.

/Anna
Foto på Hasse

Hasse

• 172 poäng 100 badge 2x thumb
Lägga upp artikel med Vinstmarginalmoms i eEkonomi och importera till Webbshop.

Hej!
jag håller på att starta en webbshop med begagnade varor. hur skall jag lägga upp en artikel i eEkonomi så att Vinstmarginalmomsen stämmer när jag sen importerar varan till Webshop?
Exempel: inköp 100 kr, pålägg 300 kr = 400 kr. Matar jag in artikeln med 25% moms blir ju summa inkl moms 500 kr. Momsen skall ju läggas på vinsten 300kr x ,20 = 60 kr, alltså totalsumma 460. Hur göra?
Foto på Hasse

Hasse

• 172 poäng 100 badge 2x thumb
Får inte ordning på detta.Om jag skall lägga upp artiklarna som skall importeras till Webbshop, så blir ju momsen fel. Igen hur göra?
Foto på Anna Svensson

• 91,546 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Hasse!

Artiklarna som du skapar i Visma eEkonomi måste ha en artikelkontering som styr att det är 0% moms, enligt mitt svar till Filippa lite tidigare i denna tråden.
Då kommer det inte läggas på någon moms ut mot kund utan du redovisar momsen på den vinst du gör på varan. 

I Visma eEkonomi finns ingen smidig funktion för att hantera vinstmarginalbeskattning utan förslag på konteringar ges i den här tråden.
Återkom gärna om du har fler funderingar!
Foto på Ia

Ia

• 184 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled Vinstmarginalbeskattning.

Om jag fakturerar en kund för en vinstmarginalbeskattad möbel, så konterar eEkonomi 1510 debet och 3054 kredit. Hur bokförs moms/beräkningen av vinsten enklast? Måster jag göra en manuell kontering för varje fsg med VMB när jag nyttjar kundfaktura/kontantfaktura?
Foto på Henric Hermansson

Henric Hermansson

• 620 poäng 500 badge 2x thumb
Skriver i denna tråden då jag har lite strul med VMB som jag behöver hjälp med.
Jag köpte in en begagnad gitarrförstärkare förra året för 1735 kr som jag bokförde på konto 4020. Jag har nu byggt om förstärkaren efter en kunds önskemål och sålt den till kund för 16500 kr inkl 25% moms på faktura (som jag skapat och skickat till kund i programmet). I mitt Visma eEkonomi har det alltså bokförts 13200 kr på konto 3051 (försäljning varor 25%) och 3300 kr på konto 2611 (Utgående moms). Jag vet att detta blivit fel och undrar nu hur jag ska rätta till det? Antar att jag ska få in konto 3020 på ett hörn bland annat. 

Vinsten som jag gjort är alltså 14765 kr och momsen av det är 2953 kr.

Väldigt tacksam för hjälp med detta så det blir riktigt i min bokföring!
Foto på CarolineL

CarolineL

• 258 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Henric!
När du skriver begagnad så antar jag att du menar utan moms (köper man begagnat från en butik som inte är momsbefriad så betalar man ju moms som vanligt och behöver inte tillämpa VMB).

Eftersom du inte fått dra av moms på inköpet ska du bara räkna moms på mellanskillnaden av försäljningspriset minus inköpspriset. För att det ska bli balans mellan Debet och Kredit använder man då också ett omföringskonto, t ex 3023 och ett konto för själva vinstmarginalen, t ex 3024.

Så här skulle din bokföring sett ut:

1. 1930 - Företagskonto Debet 16500 kr
2. 3020 - Försäljning VMB varor Kredit 16500 kr
3. 3023 - Positiv VM omföringskonto Debet 14765 kr
4. 3024 - Positiv VM 25 % Kredit 11812 kr
5. 2611 - Utgående moms försäljning Sverige 25% Kredit 2953 kr

1. Pengarna in på ditt konto
2. Hela försäljningssumman
3. Försäljningssumman minus inköpspriset för att räkna ut vad du ska räkna moms på
4. 0,8*14765, din vinst exkl moms
5. 0,2*14765, momsen du ska betala

Men nu har du ju redan bokfört, så för att rätta till det gör du en korrigeringsverifikation:

3051 Debet 13200 kr (ta bort summan från vanliga försäljningskontot)
3020 Kredit 16500 kr (för in hela summan på VMB försäljningskontot)
3023 Debet 14765 kr (Försäljningspris minus inköpspris, grunden för utgående moms)
3024 Kredit 11812 kr (25% moms på vinstmarginalen)
2611 Debet 347 kr (mellanskillnaden på det du bokfört, 3300 kr, och faktiskt moms 2953 kr)

Hälsningar Caroline
Foto på Henric Hermansson

Henric Hermansson

• 620 poäng 500 badge 2x thumb
Tack så jättemycket Caroline! Glad påsk på dig! :)
Foto på mille

mille

• 282 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fråga angående VMB!.

Har bokfört några inköp som VMB och när jag sen kontrollerar så har dessa bokförts som 2614 och som 2647.

Kan det stämma?
Foto på Ricky

Ricky

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fakturering VMB - eEkonomi.

Hej!

Precis börjat köpa in begagnade bilar och sälja i företaget.

Min fråga är om någon kan förklara hur hela förloppet ska gå till när jag säljer en bil på faktura och ska bokföra detta.
Säg att jag köper en bil för 5000kr och säljer den för 15000kr då har jag en vinst på 10000kr.
Men hur skickar jag en faktura på detta så jag får rätt moms på den. Och hur får jag ut bilen ur lagret som jag har skapat för bilar?
När fakturan blir betald får jag bara alternativet att matcha inbetalningen mot fakturan?

Hoppas någon kan klargöra en gång för alla hur man ska gå tillväga.
Foto på Beki

Beki

Hej,
Det ser ut som att en hel del är intresserade av att veta hur försäljning av begagnade bilar ska faktureras i Visma eEkonomi. Jag ser fram emot att Visma support kan komma med tydlig instruktion, alternativt släpper en video på youtube.
Foto på Anna Svensson

Hej!

Jag kikar vidare på möjligheten att beskriva detta mer förenklat än vad som redan finns i olika forumtrådar. Eftersom det är skillnad i hantering/bokföring av normal och förenklad vmb och beroende på om försäljningen ger en vinst eller förlust så  är det en liten nöt att knäcka. Men jag har som sagt lagt en notering om att titta vidare på detta.
Tills vidare hoppas jag att du hittar svar på dina funderingar i de olika forumtrådarna vi har gällande detta!
/Anna
Foto på Beki

Beki

Hej!
Jag kan bara säga att hantering av VMB försäljning i Visma eget aktiebolag är väldigt enkel och fungerar väl. Snart kommer Visma eget Aktiebolag att upphöra och alternativet att att skaffa Visma eEkonomi. Är Visma eEkonomi verkligen bättre för mitt lilla bolag som driver inköp och försäljning av bilar med VMB? Som jag ser det, så kan jag inte skapa en VMB faktura till kund utan det får bli en bokföringsorder där jag får hålla reda på vinst/förlust och boka på respektive konto. Ska det verkligen vara så omständigt i Visma eEonomi? Och kunden som sitter och väntar på sin faktura, var finns den?

Mitt tips till Visma's programerare är att köra en "copy-paste" från Visma eget aktiebolag till Visma eEkonomi.
Foto på La Casa Vola

La Casa Vola

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Resepaket vinsmarginalbeskattning - eEkonomi.

Hur använder jag Visma eEkonomi för att momsa enligt VMB på min aresepaket?
Foto på Anki

Anki

• 92 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette VMB - resebranschen - eEkonomi.

Hej,

Hur löser jag VMB (EU-moms) på 2.6% på en faktura ut till kund för paketresor inom EU? Jag använder E-ekonomi?
Foto på ejvor

ejvor

om jag säljer en vara med VMB, kan jag då göra en kundfakturan med: 3054 kod 42 och 1510? eller hur ger jag kund kvitto på det han köpt? kan ju inte slå in det i kassan då det blir 25% moms och det ska det ju inte vara på VMB.
vet att jag ska använda 1930,3020,3023,3024 och 2611 när pengarna väl kommit in
tacksam för svar
Ejvor
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,444 poäng 5k badge 2x thumb
Hej ejvor,

I eEkonomi blir det komplicerat med VMB varor när faktura ska skapas då programmet har svårt att hantera det.
I normala fall så löser man det enbart via en övrig insättning under kassa- och bankhändelser och konterar med de konton du har angett.

Behöver du däremot skapa en faktura för att ge till kunden är alternativen att när fakturan har skapats så väljer du att ångra fakturan då kreditera den automatiskt och sen kvittas debetfakturan mot krediten. Funktionen Ångra faktura hittar du under knappen Åtgärder när du har klickat på din faktura i vyn Obetalda kundfakturor.
Väljer du detta alternativet så är det okej att kontera den försäljningen mot 3054 - försäljning varor momsfri.

Om du vill slippa att skapa en faktura i eEkonomi och sen ångra den så har vi en fakturamall på vår hemsida som du då annars kan välja att använda istället enbart vid försäljning av VMB varor.

Ha en bra dag!

/Cecilia
Foto på ejvor

ejvor

tack för snabbt svar//Ejvor
Foto på ejvor

ejvor

en sak till bara: måste jag kunna visa var varan kommer ifrån som sen säljs med VMB? alltså måste jag ha varan på ett visst konto som visar att jag köpt in den från privatperson eller spelar det inte nån roll? vi köper ibland in varor som används som betalning av en vara och då får bara kunden ett kvitto på ev mellanskillnad //Ejvor
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej ejvor!
Jag skulle säga att det är smidigare att skilja på privat och företag med tanke på momsen. Däremot kan jag inte hitta någon information om att det är ett krav att du gör det. 
Vill du enkelt kunna ta fram underlag ur bokföringen så skulle jag säga att det är lättare att ha det på två olika bokföringskonton men som sagt, kan inte hitta att det är något krav på det. 

Det kanske är någon annan här som arbetar med inköp både från privat och företag, hur gör ni? 

/Sanna
Foto på ejvor

ejvor

Tack för snabbt svar. Tänkte bara att eftersom man använder VMB så kanske man måste kunna visa att inköpet är gjort utan moms, eftersom man bara vill betala moms på mellanskillnaden. Och samtidigt har du rätt, det är ju bättre att ha två konton så kan man hitta underlaget lättare. Får nog jobb på det. // Ejvor

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.