Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra VMB varor

Hur bokför jag en försäljning där en del av betalningen sker med inbytes vara (VMB)?

73 SVAR 73
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det var en bra fråga! Jag tror att det bästa sättet att förklara hur man bokför transaktionerna är genom att dra ett par exempel. För er som inte är så insatta i vinstmarginalbeskattning, VMB, så handlar det om när ett företag handlar med begagnade artiklar och man enbart ska beskattas för den vinst man gör på varje affär. Vanligast är nog handel med begagnade bilar, men här finns flera områden, såklart.

Exempel 1: Du köper in en begagnad Saab 9-5 i din näringsverksamhet för 50 000 kr och säljer den för 60 000 kr.
Det första som sker är att pengar försvinner på checkkontot och du bokar upp bilen i lager av handelsvaror. Debet 1460 och kredit 1930, 50 000 kr. När du sedan säljer bilen för 60 000 bokför du debet 1930 60 000 kr och kredit 1460 med 50 000 kr. Skapa ett konto som heter 3211, försäljning positiv VMB. Kontot ska ha momskod 07 – beskattningsunderlag vid vinstmarginalbeskattning 25 %. Vi kan konstatera att vi gjorde en vinst om 10 000 kr på vår affär och i kredit på konto 3211 bokför vi 80 % av vinsten, dvs 8 000 kr. Den utgående momsen om 2 000 kr bokför du i kredit på konto 2616 – utgående moms VMB 25 %. Kontot ska kopplas till momskod 10 – utgående moms 25 %.

Exempel 2: Du köper in en begagnad Saab 9-5 i din näringsverksamhet för 50 000 kr och säljer den för 25 000 kr.
Första transaktionen är som ovan att du bokför in bilen i företagets lager. Och på motsvarande sätt får vi in 25 000 kr på checkkontot vid försäljning och du bokför bort 50 000 kr från lagret. Förlusten om 25 000 kr bokför du i debet på konto 3212 – försäljning negativ VMB. Så vitt jag förstår ska inte kontot ha någon momskod alls utan det ska vara blankt i rutan för momsrapportkod.

Varje transaktion ses var för sig och du får alltså inte ”kvitta momsen” om du gör vinst på en transaktion och förlust på en annan.

Hoppas att svaret var till belåtenhet och lycka till med bokföringen!

Hälsningar Pär
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Pär!
Hur gör man om man får ytterligare en beg bil på köpet? hur bokför man den? ett ex, jag är bilhandlare, som köper in beg bil från person A för 50tkr. Jag säljer till person B för 53tkr men jag får ytterligare en beg bil från person B. hur redovisar jag detta?

mvh :Abbe
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Abbe

I princip gör du på samma sätt. Om du hade fått in 53 tkr på banken hade det varit enklare. Som jag förstår din fråga får du istället t.ex. 13 tkr kontant och resterade 40 tkr värderar du inbytesbilen till. Då får du in en ny bil i ditt lager som är anskaffad för 40 tkr. Om du sålt bilen för 53 tkr rakt av utan byte hade du bokat 53 tkr i debet på konto 1930, men nu byter du ut 40 tkr mot 1460. Svårare än så är det inte.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ett bra svar. Har en ny fråga. Kund A lämnar in en bil till förmedling hos mig, kunden vill ha 70tkr. Jag lyckas sälja bilen för 50tkr till kund B som även lämnar in en inbytes bil som är värd30 tkr. Hur bokför jag det? Samt hur ska jag bokföra kundens krav på sina 70 tkr?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ett bra svar. Har en ny fråga. Kund A lämnar in en bil till förmedling hos mig, kunden vill ha 70tkr. Jag lyckas sälja bilen för 50tkr till kund B som även lämnar in en inbytes bil som är värd30 tkr. Hur bokför jag det? Samt hur ska jag bokföra kundens krav på sina 70 tkr?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du får försöka bryta ut varje enskild händelse när flera transaktioner slås ihop. Om du lyckades sälja kund A:s bil för 70 tkr och du fick 50 tkr kontant + en inbytesbil som du värderar till 30 tkr. Då tolkar jag som att du har tjänat 10 tkr på affären. Vinsten på 10 000 kr ska bokas som i första exemplet och 50 tkr ska bokas in på banken och en ny bil ska bokföras in på lagret på konto 1460. På lagerkontot 1460 ska du ha anskaffningsvärdet av de bilar som du har köpt för anskaffningsvärdet. Din problematik består av att du även bedriver förmedlingsverksamhet. På konto 1460 vill vi först få in en bil som är anskaffad för 70 tkr och sedan boka bort exakt samma belopp när bilen försvinner från lagret. Först får du boka upp ”köpet” av bilen för 70 000 kr. Eftersom kund A inte fått några pengar utbetalade får du boka 1460 i debet mot 2890 (övriga kortfristiga skulder) i kredit. När affären är klar får du betala ut pengarna till A och boka 2890 mot ett likvidkonto t.ex. 1930.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag funderar på följande: Jag säljer ett nytt fordon till vanlig privatkund med ett försäljningspris SEK 40 000 inklusive moms och byter in ett beg fordon som värderas till SEK 20 000 som VMB värde. Hur och på vilka konton konterar men detta rätt. Moms på mellanpriset ska väl redovisas direkt? ( momsbelopp SEK 4 000) Jag ska ju i skede 2 kontera inbytet på ett lagerkonto i klass 1 och då funderar jag på vilket motkonto till lagerkontot jag ska använda. Jag förstår att jag kan dela upp affären i en "brutto" affär och en "kreditnota" på inbytet men finns det ett enklare sätt att redovisa själva affären?

Både vad gäller moms och bokföring får du hantera som två separata händelser; försäljning av en bil som du har i ditt lager och inköp av bilen som kunden lämnar i inbyte. I bägge fallen kan du utgå från konteringen i Pärs förslag ovan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skillnaden är att jag säljer en NY släpvagn, hade Den varit begagnad utgår ju ingen moms på mellanpriset......utan enbart på vinsten. Nu har jag lyft moms på nytt släp som var lagervara vid försäljningen. Jag ska väl redovisa ut-moms på mellanpriset??

När den är nya ska du redovisa moms på hela försäljningspriset, i ditt exempel 40 000 kr.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Pär,
Kan man bygga en konteringsmall för detta?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Pia!

Vilket program är det din fråga gäller? Konteringsmallar finns i flera av våra produkter och fungerar på lite olika sätt.

Återkom gärna så förklarar jag hur du gör!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Administration.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

En sådan konteringsmall för försäljning vid vinst skulle kunna se ut såhär med de konton som Pär föreslår:
1930 {Total}
1460 -{Belopp}
3211 -({Total}-{Belopp})*0,80
2616 -({Total}-{Belopp})*0,20

När du då skapar verifikationen fyller du i fältet Total i vad du får in och i Belopp vad du köpte VMB-varan för.



Hoppas att detta hjäper dig!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

I mitt exempel har jag använt formler och konton för 25% moms.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna,
Hej Per,
Bra svar men...
Bör du inte rekommendera läsarna att använda BAS-planen där konto
1465 avser Lager av varor VMB?
Dan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur blir det då om jag säljer en begagnad bil med förlust?

Funderar på om detta är rätt program för mig då jag handlar mest med bilar.
Det blir mycket merjobb...
Vilket ska jag annars välja för att lättare kunna jobba med beg. fordon?

//Fredrik

Notera: Det här ämnet skapades från reply i ämnet Vinstmarginalbeskattning -   eEkonomi

This reply was created from a merged topic originally titled
Försäljning förlust med VMB.

Hej!
Jag tror att du hittar svaret i tråden VMB varor.
Om inte är du välkommen att ställa följdfrågorna i denna tråd så blir konversationen enklare att följa.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Använder ju eEkonomi, och har använt följande konteringsmall när jag sålt en beg. bil med vinst:

1930 Bank debet
3020 Försäljning av VMB Varor i kredit
3023 Positiv VM omföringskonto i debet
3024 Positiv VM 25% i kredit
2611 Utg moms i kredit

Inköpet är ju bokfört på 4020, Inköp VMB Varor i debet.

Men om jag skulle sälja den med förlust, hur ska konteringen se ut då?

Hej!

I Pärs svar längst upp i denna tråden i exempel 2 beskrivs hur en förlust vid försäljning av VMB bokförs.

Återkom gärna om det inte var svaret du sökte.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~