Fördelning av retroaktiv lön - Visma Lön 600

• 3
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Förändring/justering semesterlöneskuld på retr lön. Resultatenheten kommer ej med på bokföringsunderlaget så det måste man räkna ut manuellt tyvärr. Både gällande arb och tjänstemän. Mycket arbete när man som vi har 240 anställda och 10-12 resultatenheter. Bör rättas till så det blir samma som den vanliga semesterskulden
Foto på host2011

host2011

• 140 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 3
Foto på annasarnehed

annasarnehed

• 2,944 poäng 2k badge 2x thumb
Jag håller med! Den retroaktiva lönen blir bokförd med resultatenhet och projekt på 7010/7210 men efterföljande bokföring av den 7090,7510 blir inte bokförd på resultatenhet och projekt så som det borde.
Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,802 poäng 5k badge 2x thumb
Hej.

Tack för ert önskemål.

Först och främst vill jag bara uppmärksamma att jag ändrat rubriken på denna tråden för att bättre beskriva vad den handlar om.

När man utför en retroaktiv löneberäkning så är det väldigt många olika faktorer som påverkas. Det kan vara allt från t ex fördelning av resultatenhet/projekt, påverkan av arbetstidskonto, semestergrundande lönearter/ej semestergrundande lönearter med mera. Dessa kan i sin tur ha sin grund i flera olika lönearter med olika inställningar och fördelning. 

Vi har i dagsläget valt att hantera ett "normalscenario" där vi hanterar ackumulatorer och ser till att bakomliggande värden blir korrekta. De justeringslönearter som används tar dock inte hänsyn till fördelning i dagsläget vilket kan ses som en brist i programmet. Det är dock ingenting som vi har planerat att åtgärda i vår förbättringsplanering just nu. Främst då detta inte är en synkpunkt som våra kunder har påpekat frekvent tidigare.

Skulle det däremot vara fler kunder som önskar samma sak är vi alltid öppna för att se över prioritering. Jag uppmanar därför andra att gå in och plussa på i den här tråden.
(Redigerad)
Foto på Kristina

Kristina

• 272 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Retroaktiv lön med resultatenheter - Lön 600.

Jag använder mig av res.enheter på våra anställda. När jag gjorde retroaktiva löner på dessa så blev inte bokföringsunderlaget rätt. Den angav inga res.enheter för ny beräkning av semlöner och dess arb.givaravgifter. Om jag förstod supporten rätt så fungerar inte konteringen av bokföringsunderlaget avs retro sem.löner inkl arbgiv. Jag får göra manuella uträkningar för att få detta korrekt. Mycket arbete tar det. Kommer ni att utveckla detta?
Foto på Christel

Christel

• 6,340 poäng 5k badge 2x thumb

Kanske skulle tagit med kommentarerna från den andra tråden?

Vi var ju fler som tyckte att detta borde utvecklas, men här föll vi visst bort..

(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.