Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2022-04-26 13:58 )
  • 7 Svar
  • 3 gilla
  • 27553 Visningar

Microsoft har slutat utveckla Internet Explorer och därmed har Visma också upphört att stödja den webbläsaren i våra program. Detta gäller från och med 1 november 2019. Programmen fungerar fortfarande, men vi kan inte garantera att de uppför sig som förväntat.

 

Under första halvan av 2022 kommer Microsoft att stänga ner Internet Explorer helt och hållet och alla användare behöver då byta till en annan webbläsare.

Byt webbläsare för att kunna öppna hjälpen via ditt program

Under januari 2022 kommer du som har Internet Explorer att behöva byta till en annan webbläsare för att kunna kunna öppna hjälpen via ditt program. 

 

Har du inte bytt standardwebbläsare innan den 31/1 kommer du att få följande meddelande när du trycker F1/? i ditt program: Internet Explorer is not supported by Visma's products anymore and we advice our users to not use IE to open Visma Help Centre. Examples of supported browsers are Edge, Chrome and Safari.
 

Byt standardwebbläsare 

Gör så här:

  1. Klicka på start-menyn på datorn.
  2. Välj Inställningar - Appar - Standardappar.
  3. Klicka på den nuvarande webbläsaren under Webbläsare.
  4. Byt till Edge, Chrome eller Safari.

Om du inte har den webbläsare du vill byta till, kan du ladda ner den här:

Problem med att se Min sida  

Om du har problem att se Min sida i ditt program kan de bero på att du har en gammal version av programmet. Du uppdaterar till senaste version via Ladda ner och uppdatera »

 

Här kan du läsa våra

 
Innehållet i detta tips är verifierat av Visma Spcs 22-04-26
Kommentarer
M Risberg
UTFORSKARE
I systemkraven står däremot att om man kör Windows på Mac så räcker det bra med Internet Explorer 7 för att köra era program. 😛

Jag är Mac-användare. Blev smått lurad när ni sålde eEkonomi till mig då säljaren sade att eEkonomi fungerade bra med Safari, den inbyggda webbläsaren i macOS. Så var inte alls fallet märkte jag över tid och jag fick lov att installera Chrome för att kunna fortsätta bokföra med eEkonomi - på stark inrådan av er support.

Jag tycker det är olyckligt att Visma inte pushar utvecklarna mer för att stödja Safari istället för Chrome på Mac. Det är en väsentlig skillnad på integrationen mellan Safari och Chrome i macOS (som påverkar arbetssättet i operativsystemet). Chrome tillhandahålls dessutom av Google som lever på att skaffa och sälja information. Jag, eller den information jag ger dem, är mer eller mindre deras affärsidé. Jag tycker INTE om att bokföra i en webbläsare från Google av den anledningen om jag säger så. Självklart samlar Google in så mycket informationen om min verksamhet, mina kunder, artiklar och priser som de kommer undan med ..!

Jag hoppas fortfarande att ni någon gång snart börjar stödja Safari fullt ut, som ju säljaren lovade. Safari är i lång utsträckning byggd för att motverka att företag som Google spionerar på en.

Vänlig hälsning och trevlig helg.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER
Hej!
Jag har sett till att systemkraven är uppdaterade - tack ska du ha 🙂

Gällande webbläsare för Mac så fungerar Safari och Chrome lika bra, så där ska du kunna välja själv. Mina kollegor på supporten är vana vid att rekommendera Chrome för att det är den vi rekommenderar på PC. Jag ska lyfta internt att för Mac fungerar Safari minst lika bra, ledsen om det blivit något missförstånd!
Ha en fin helg!
amer__
NY MEDLEM
För mig funkar e-ekonumi på Safari jättebra. Däremot så är en stor önskan att ha en löneprogram som funkar på Mac utan att köra Windows.
M Risberg
UTFORSKARE
Det enda tråkiga med att höra det nu, att Safari ska fungera igen, är att det sker av en slump - istf att Visma gått ut med det i t ex nyhetsbrevet som går ut månatligen. (Är bara ”rädd” att jag missar fler glada nyheter.) Men jag blir glad att höra det och ska genast gå tillbaka till Safari för min bokföring och bankhantering. Toppen! 😃

Det som var ett problem förut bl a var mängden internt hanterat minne Safari hade tillgängligt för copy paste i jämförelse med Chrome - och att eEkonomi behövde mkt sådant minne. Det fick Safari att flippa ur ibland. Dessutom hade utvecklarna inte testat fullt ut hur Safari hanterar sina kakor. Får se i em / kväll då hur det går. Så taggad!
Anneli Sv
UTFORSKARE
Hej, varför kommer Min Sida att fortsatt behöva IE? Om det nu fasas ut på de flesta ställen och inte kommer att stödjas i programmen, varför är det fortarande kopplat till Min Sida? Borde inte det fungera oavsett vilken browser man använder? Företaget jag arbetar på har en form av "block" för Internet Explorer vilket gör att Min sida på Admin 500 inte fungerar. Men av någon anledning fungerar det i Löneprogrammet. Det känns som att det äldre Admin har någon inställning som är låst.

Ser med spänning fram emot det nya!
Var tvungen att testa och hos mig så är det Chrome som går igång på Min Sida. Har du Chrome som standardwebläsare eller är det Explorer? Hittar inte heller någon inställning på sidan så det måste väl styras av något annat då och kan inte komma på något annat än just val av standardwebläsare...
Anneli Sv
UTFORSKARE
Vi har Microsoft Edge som standardwebbläsare. När programmen installerades så fungerade inte Min Sida på administration 500, men på Lön fungerar det. Så det känns som att det inte är en block från företagets sida, utan något i admin som inte "släpper in" de inställningar jag har. Funkar alltså på Lön men inte i Administration. Känns lite märkligt.

Tack för att du testade 🙂