Hej!
Jag har precis uppdaterat till Vissa Lön Direkt och gick igenom "grundinställningarna" som föreslogs. Råkade då av misstag välja att lönen betalas ut innevarande månad (istället för föregående), och gjorde klart en lönekörning inkl. inlämning av arbetsgivardeklaration till skatteverket.
Upptäckte sedan mitt misstag, och gjorde en korrigeringsverifikation av lönekörningen. Därefter ändrade jag löneinställningarna till att gälla föregående månad, och gjorde sedan en ny korrekt lönekörning för april månad.
Som det ser ut nu på skatteverket har jag dock redan lämnat in en arbetsgivardeklaration för maj, medan aprildeklarationen fortfarande ska lämnas.
Aprillönen är högre än marslönen, så jag har nu ett problem när jag försöker skapa en arbetsgivardeklaration med det gamla verktyget (som bara heter Lön), då det står det fel summor ifyllda för arbetsgivaravgift och skatt för april. De är då lägre än vad jag precis gjort i ordning i min korrekta lönekörning för april.
Min fråga nu är alltså - hur kan jag i programmet fylla i en korrekt arbetsgivardeklaration med den högre lönen för april?
Löst! Gå till lösning.
Godmorgon @rragnar
Tack för att du hör av dig till oss i forumet.
För att undvika missförstånd rekommenderar jag att du vänder dig direkt till supporten som kan koppla upp och kika tillsammans med dig i ditt program och sedan rådgöra samt hjälpa dig.
Välkommen att kontakta supporten
//Tinna
Påverkar val av inställningen i Löneperioden AGI:n?
”Lönebesked” hade inga sådana inställningar.
Vi har Löneperiod-Timlön-Föregående månad nu i Lön Direkt.
Hej @EbSowe!
Inställningen påverkar utbetalningsdatum vilket i sin tur gör att de kommer komma med på nästkommande arbetsgivardeklaration. Alltså
Ha det gott!
// Anton
Förstår inte riktigt svaret 🙈
Hej igen @EbSowe!
Det blev nog visst nog fel där vid mitt förra svar. 🙂
Om vi tar Maj som exempel så kommer dina timavlönade när du har valt föregående månad som löneperiod komma med på Junis arbetsgivardeklaration eftersom lönen för Maj betalas ut i Juni. Alltså lönen för Maj görs i Juni och AGI:n görs senast den 12 Juli. Om du har några med månadslön och valt innevarande månad t.ex så blir utbetalningen i samma månad alltså kommer dem komma med i Maj månads arbetsgivardeklaration. Själva inställningen påverkar inget annat i detta fallet än när utbetalning för lönen sker.
Hoppas det blev lite tydligare nu och om du har några frågor är du varmt välkommen tillbaka! 🙂
// Anton
Jag hänger med.
Frågan jag egentligen undrar är om det blir något strul med AGI. Vi ska lämna in för Maj månad innan 12:e Juni är det då för Aprils lön? April AGI:n är inlämnad. Det fanns som sagt inga inställningar på föregående eller innevarande månad på ”Lönebesked”. Var det automatiskt föregående månad då vi hade timlön då också?
Kan jag bara köra på som vanligt?
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.