Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jacky_
MEDLEM

Årsredovisning - eEkonomi - Förändring av eget kapital stämmer inte med balansräkningsgrad

Hej,

När jag försöker att skapa årsredovisning för mitt företag AB, så för jag "Förändring av eget kapital stämmer inte med balansräkningsgrad".

Alla andra tidigare steg är helt rätt. Jag har inte ändrat i några siffror på egen hand, utan allt är från programmet.

Vad är problemet tror ni? 

Tack på förhand.

 

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Har du bokfört årets resultat på rätt konto? Har det lämnats nån utdelning under året som inte är bokförd rätt? Det är väl de händelser som kan påverka EK.

Tusen tack för svaret, angående åretsresultat på rätt konto, då jag har visma deklarationsdelen så står det att programmet gör det själv och jag behöver inte göra det manuellt.

 

Angående utdelning, har inte lämnat utdelning under 2019, men det kommer att beslutas på årsmötet att utdelningen på 100 000. Men det betalas 2020, måste jag bokföra detta för år 2019 eller först på år 2020?

Tusen tack.

AnnicaL
CHAMPION

Utdelning som inte är betald ska inte bokföras, det görs först efter utbetalningen. 

 

Om du kunde skriva hur dina kapitalkonton ser ut i balansräkningen och hur förändringen av eget kapital ser ut i årsredovisningen kanske det är lättare att se vad det är som programmet tycker inte stämmer. 

blansräkning.pngårsredo.png

Hej igen,

Som det ser ut så datumet är fel på balansräkningen, se bild det står 2019 på båda två kolumnerna. Kan det vara orsaken till felet, då programmet inte tar med förra årets resultat?

Eftersom meddelandet jag får från programmet är" Just nu anges totalt eget kapital vid årets utgång i balansräkningen till 275 489. I förvaltningsberättelsen anges motsvarande till 365 671. Kontrollera att rätt värden är inlagda på fliken Eget kapital på sidan förvalltningsberättelse"

 

Som sagt, jag har inte ändrat något manuellt, det är programmet som har kopierat allt och fyllt i allt. Skillanden mellan 365 671 - 275 489 är 90 182 vilket är förra årets resultat.

 

Hej

det ser ju verkligen konstigt ut med 2019 i båda kolumnerna. Är räkenskapsåren korrekt upplagda i programmet? Om de är det tror jag du måste kontakta supporten för att få en lösning på varför det står samma datum i båda kolumnerna. 

Det ser heller inte ut som om du har fört om föregående års resultat till 2091 utan att det ligger kvar på 2099 - efter årsstämman ska fg års vinst flyttas över så att när nya året avslutas ska bara nya årets vinst finnas på 2099. 

Tusen tack för alla tips, jag kontaktar supporten för  årtalet.

Mvh