Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

bmlsZXM
MEDLEM

Automatisk matchning av fakturainbetalning

När en kundfaktura betalas så matchas denna automatiskt i "Kassa- och bankhändelser", varvid det skapas en verifikation. Matchningen i sig är oftast korrekt, men jag upplever att den automatiska matchningen skapar oreda i min bokföring. 

 

En inbetalning från faktura med förfallodatum 5 februari, kommer automatiskt matchas och skapa en verifikation, redan innan jag har hunnit bokföra alla verifikat i januari. Så det löpnummer verifikatet för inbetalning får hamnar före eller ibland mitt ibland alla verifikat som skapas för januari, trots att själva inbetalningen är upp till en månad senare än verifikatet före/efter. 

 

Så ur ett användarperspektiv så skulle jag gärna stänga av funktionen att verifikat skapas automatiskt på kundinbetalningar. Är detta möjligt? 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Nej, det går inte att stänga av skapandet av verifikationer från betalningarna, men du kan sätta att de ska få en egen verifikationsnummerserie, då blandas de inte in i dina manuella verifikationer. 

Du gör detta under Inställningar/Företagsinställningar/Bokföringsuppgifter.

bmlsZXM
MEDLEM

Detta med automatisk skapade verifikationer är något nytt. Tidigare dök det upp en matchning men där verifikatet inte skapades automatiskt. Varför har ni ändrat?

 

Om ni har byggt ert system för att göra så här så verkar det helt uppriktigt rätt dumt!

Khedron Wilk
CHAMPION

Hej @bmlsZXM!

 

Här är en av dem som troligen är en liten del i av att Visma Spcs har gjort något såhär "dumt". 🙂
Saken, för oss som vill ha det så är det riktigt fiffigt. Eller med andra ord: det finns två sidor av saken.


Jag förstår fullständigt att man vill ha största möjliga ordning och reda bland sina verifikationer och så långt som möjligt ha dem en snygg kombinerad nummer- och datumföljd. Trots detta så är jag personligen en stark anhängare av automatiserade matchningar. Min personliga uppfattning är att de för mig spar mycket mer tid än vad det kostar den eventuella gång det skulle bli fel.

 

@AnnicaL har ett bra förslag i form av att dedikera denna typ av verifikationer till en egen verifkationsserie. 

Personligen tror jag alla bokföring sakta med säkert går mot allt mer automatisering och allt mindre manuell hantering. Så jag har för egen del valt att släppa att ha allt i maximalt ordning och låter istället systemet hålla reda på det.

Hoppas du hittar ett arbetssätt som passar dig!