Hej! Det finns en bra guide om hur man sätter upp MOSS i eEkonomi, hur man fakturerar och hur man tar ut en MOSS-rapport som underlag när man ska rapportera försäljningen i Skatteverkets tjänst. Men där tar det stopp, sista steget i processen saknas. Dvs hur bokför man inbetalningen man måste göra? Det borde, enligt min mening, vara ett färdigt bokföringsförslag när man aktiverat MOSS-stöd.
Löst! Gå till lösning.
Hej Jan,
När man är registrerad för MOSS så behöver man göra en del inställningar i programmet för att det ska fungera att arbeta med.
Hur du gör dem kan du läsa under Kom igång med MOSS»
När alla dessa inställningar är rätt under inställningar - företagsinställningar - fliken faktureringsuppgifter och under försäljning - artiklar så bokförs också de fakturorna mot rätt bokföringskonto.
Har du faktureringsmetoden ser du det direkt vid skapandet av fakturan och i vid kontantmetoden ser man det först när fakturan bokförs som betald.
När det då är dags att bokföra fakturan som inbetald så kan du göra det på två ställen:
1. Under försäljning - kundfakturor - klickar på den obetalda fakturan i listan så ser du knappen åtgärder och där har du inbetalning. Fyll i beloppet och välj till vilket konto pengarna har betalats in till.
2. Gå till kassa- och bankhändelser om du istället har bankkoppling eller har valt att klistra in ditt kontoutdrag. Klicka på matcha - välj inbetalning av kundfaktura och välj fakturan i rullisten.
Det finns inget bokföringsförslag för MOSS då det är olika konton beroende på vilket land/vilken momssats som gäller just för din försäljning, däremot väljer programmet rätt konto så länge du har gjort riktiga inställningar i ditt program på artiklar och kund.
Har du skapat en faktura i ditt program så ska du ej bokföra det genom ett bokföringsförslag, men om så inte är fallet så kan du göra ett eget. Hur du gör det kan du läsa om i vårt skrivna hjälpavsnitt Lägg till nytt bokföringsförslag
Hoppas att du löser det.
/Cecilia
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.