Hej Josanna,
När man skapar en påminnelse till en kund så är det så att du i listläget under
Försäljning -
Kundfakturor -
Obetalda kundfakturor fortfarande ser fakturan ursprungliga totalbelopp.
Det är först när jag klickar på den och väljer
Öppna som jag ser att en extra avgift har lagts på och i ditt fall två gånger då det har gått iväg två påminnelser.
När du nu då har fått in betalningen för fakturan plus två påminnelseavgifter så går du till
Kassa- och bankhändelser och lägger till en
Ny bankhändelse.
När du nu väljer att
Matcha det insatta beloppet gör du precis som vanligt och väljer
Inbetalning från kundfaktura, väljer fakturan i rullisten (här syns den fortfarande med ursprungliga beloppet) och nu ser du då fakturabeloppet på 1800 kr samt påminnelseavgiften på 120 kr och kan välja
Bokför på din händelse.
Om du hellre vill bokföra inbetalningen direkt utifrån fakturan under
Försäljning -
Kundfakturor och
Obetalda kundfakturor går det precis lika bra. Då väljer du
Åtgärder - I
nbetalning men får nu ändra det inbetalda beloppet från 1800 kr till 1920 kr och väljer
Bokför.
Det som händer i båda fallen är att 120 kr kommer att bokföras på konto 3596 Påminnelseavgift.
Gällande ditt andra problem så låter det jättekonstigt.
Hur gick du tillväga när du skickade fakturan till en ny adress?
Valde du att gå till fakturan och
Skicka eller skriv ut -
Skicka via e-post, fyllde i en ny adress och sen
Skicka?
Hos mig fungerar det och jag får endast en kopia på fakturan på nytt till en annan adress.
Du kan öppna den ursprungliga fakturan och längst ned på sidan ser du en historik över när fakturan skapades och till vilken adress den skickades då samt även om den har skickats om.
Hur ser det ut här? Ser du båda e-postadresserna här nere på fakturan?
Om det ser konstigt ut här hade jag antingen
kontaktat supporten eller ångrat en av fakturorna så den försvinner och du endast har en kvar.
Vill du ångra en faktura kan du läsa hur du gör det i
Ångra en kundfaktura»Återkom om du inte löser det!
Ha en fin dag
/Cecilia