Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Bokföra löpande skatteinbetalningar

Hej!

Då tänkte jag för första gången bokföra skatteinbetalningen som jag gjort för sociala avgifter etc till skattekontot. 

Kan det vara så lätt att om jag klistrar in bankhändelsen från min bank till visma  och sedan ifrån Kassa och bankhändelser fliken väljer Matcha på skatteinbetalning händelsen och inne på matcha väljer jag "Överföring mellan egna bankkonton" på Bokföringshändelser och väljer "Skattekonto" och sedan trycker bokför?

Vips? 🙂 Har jag då skapat verifikationen för inbetalningen till mitt skattekonto genom att bara göra en sådan bokföring via denna vägen ? 

En andra fråga. Hur bokför jag en skattekonto transaktion där jag fått tillbaka pengar på momsdeklarationen till 1630 ? E.g. 10 000 kr har kommit in på 1630 vilka steg kan jag ta då I visma för att skapa den verifikationen?

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Johan Ekman 

 

Tack för att du skriver din fråga i forumet. Ja, det är faktiskt enklare än vad man kan tro 🙂

 

Har du ett aktiebolag är det smidigt att läsa in dina skattehändelse på skattekontot i Visma eEkonomi genom att läsa in en fil från skatteverket.
Importen gör du sedan under Kassa- och Bankhändelse - Välj Skattekontot - Klicka på pilen på den gröna rutan uppe till höger och välj Importera SKV-fil


Kika gärna på den korta filmen Hantera in- och utbetalningar på skattekontot i Visma eEkonomi
 

Läs även vårt bokföringstips Bokföra händelser på skattekontot i ett aktiebolag där vi visar de vanligaste konteringarna. 

 

Hoppas detta kan hjälpa dig 

//Tinna

 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Tack för svaret. Ja det var ju väldigt enkelt och bra! Tog lite tid innan jag hittade var, inne på kontoutdrag / där man kan välja period, som man laddade ner filen men är som excel och som man sedan laddar upp. Tack för hjälpen