Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fredrik733
MEDLEM

Bokföra överföring mellan egna bankkonton

Hej,

 

Det är så att jag har gjort en överföring mellan egna bankkonton under ett månadsskifte, dvs jag skickade 5000kr från bank A den 30e April och fick pengarna på bank B 2a Maj. Nu är det så att när jag skapar en bokföringshändelse för bank A så automatiskt skapar den en liknande händelse för på 30e April på bank B men så var det ju inte. Vad som händer nu under en bankavstäming är att det blir 5000kr mer på bank B för April månad när dessa pengar ska egentligen vara bokförda på Maj.. Hur får jag det så VismaEkonomi ej gör en automatisk händelse när jag skapar en bokföringshänselse för överföring eller kanske finns det en bättre lösning på detta? 

 

Uppskattar alla svar!

 

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Datumet går dessvärre inte att göra något åt eftersom dessa transaktioner sker på olika datum på de olika bankerna. Förmodar att det gäller två olika banker eftersom händelsen får två olika datum på respektive bank. 

Använder du bankkoppling eller klistrar in kontoutdraget från båda dessa konton under kassa och bankhändelser? behöver få den information av dig först innan jag kan ge dig en så bra lösning på detta som möjligt.

Ha en fin fortsatt dag
Joachim

Det stämmer, jag använder mig av två olika banker och jag klistrar in kontoutdraget manuellt till kassa och bankhändelser. 

Hej

Om du klistrar in kontoutdraget för båda bankerna så räcker det med att bokföra händelsen på den ena av bankerna. Du väljer enkklast att matcha händelsen och välja överföringar mellan egna bankkonton och sedan välja den motsatta banken dit pengarna har förts.

På det andra bankkontot tar du bort händelsen genom att klicka på papperskorgen.

Dock så kommer ju det fortfarande bli en diff mot bank i den månaden.

det finns en annan lösning för att slippa få den differensen. Kräver att båda händelserna bokförs då på båda bankkontona.

På bankkontot där pengrna har förts ifrån väljer du att matcha händelsen och sedan välja övriga uttag > egen kontering. 
Bokför sedan händelsen mot konto 2990.

På bankkontot där pengarna har kommit in så gör du i princip samma sak men får istället välja att matcha händelsen som en övrig insättning > egen kontering. Även på denna händelsen så konterar du det mot konto 2990.

På så sätt kommer du inte råka ut för en differens mot bank eftersom 2990 används som konto för att flytta pengarna mellan månaderna.

Hoppas dessa lösningar skall hjälpa dig.
ha en fortsatt fin dag
Joachim

Veronika2020
MEDLEM

Hej!
Jag har en liknande fråga som, med skillnaden är att jag har bankkoppling på både företagskontot och på skattekontot.

Vid överföringen (inlagd som en leverantörsfaktura) så stämde programmet av transaktionen på företagskontot dag 1 automatiskt. Dag 2 kommer det upp som en ny bankhändelse på skattekontot, men då kan jag inte koppla dessa händelser.

Vad jag gjorde var att ångra den automatiska matchingen gjord dag 1, och följa instruktionerna här:
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/cashbank-match-trans...

Vilket gjorde att båda händelserna kopplades till samma verifikation. 
MEN, nu ligger leverantörsfakturan kvar som "pågående", trots att den nu refererar till den nya verifikationen, och den verkar jag inte kunna ta bort på något vis.

Hur kan jag göra så att detta blir rätt framöver?

Tack för hjälp!


Hej @Veronika2020!
 

Här har det blivit nästan rätt 🙂 Du har gjort helt rätt i att följa den skrivna hjälpen, men när man gör överföringar till Skattekontot ska du inte skapa en leverantörsfaktura då överföring till Skattekontot inte räknas som en leverantörsskuld. För att åtgärda detta kan du kreditera leverantörsfakturan och därefter kvitta kreditfakturan mot originalfakturan under Åtgärder - Kvitta för att få bort den. 

När du framöver gör överföringar till Skattekontot så gör du dessa manuellt på banken, du behöver alltså inte skapa upp en leverantörsfaktura.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.

Önskar dig en fin dag!

/Tinne

Veronika2020
MEDLEM

Tack Tinne, Har löst det så som du har föreslagit.
Det var ju smidigt att lägga in betalningen som en leverantörsfaktura så slipper man gå in i banken, men jag förstår.
Frågan nu är hur det blir med arbetsgivardeklarationen? Jag har nyligen lagt till bankkoppling mot Skattekontot så därför uppstår dessa frågor. AGI:n lägger ju systemet in som en leverantörsfaktura som jag skickar till banken. Kommer det att ställa till liknande situation?

Hej @Veronika2020!

Snyggt att du löste det!

 

Jag förstår hur du tänker, men arbetsgivardeklarationen är inte samma sak som en leverantörsfaktura. Jag ser att du har Lön Direkt, då skapas arbetsgivardeklarationen automatiskt i samband med att du skapar en lönekörning. När du har bokfört den i Lön Direkt så skapas en verifikation och bokförs automatiskt i Visma eEkonomi. Det ska alltså inte ställa till något för dig. Om du vill läsa processen för Arbetsgivardeklarationen i Lön Direkt så länkar jag till hjälpavsnittet Arbetsgivardeklaration (AGI) där du hittar all info.

 

Hoppas att jag kunde hjälpa dig reda ut några frågetecken, återkom annars 🙂

/Tinne