Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra "inköp med kreditkort" jämnfört med "inköp mot kvitton"

Hej!

 

Har precis läst er artikel "Bokföra inköp med kreditkort" vilket beskriver precis hur jag jobbar med just inköp gjorda med kreditkort. Min undran är hur/om det är tänkt att man skall använda sig av "inköp mot kvitton" (Bildunderlag -> Kvitton -> Koppla bild) när man gör inköp med kreditkort? Ni kanske inte ser "inköp med kreditkort" som "inlöp mot kvitto"? Finns det någon artikel eller tråd i forumet som beskriver hur det är tänkt att man skall använda "inköp mot kvitto"?

 

Tack på förhand!

 

Med vänlig hälsning, Jonas

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Fd medlem!

Du kan använda dig av funktionen för Bildunderlag för att hålla reda på dina kvitton vid kreditkortsinköp. Om du följer instruktionen i artikeln du nämner och bokför enligt faktureringsmetoden kopplar du bilden av ditt kvitto till verifikationen du skapar för inköpet. På verifikationen hittar du en en flik med texten Kopplade bilder. När du klickar på fliken visas listan med bildunderlag och du kan välja det kvitto du vill koppla.

 

Om du bokför enligt kontantmetoden och istället registrerar inköpet först när fakturan från kreditkortsföretaget kommer, kan du koppla bilderna av kvittona som hör samman med fakturan till fakturan när du skapar den. Precis som på verifikationen finns det på fakturan en flik till höger med texten Kopplade bilder.

 

Vill du läsa mer om funktionen bildunderlag och hur du läser in bilder av kvitton kan du göra det i avsnittet Bildunderlag i den skrivna hjälpen. Jag hoppas det här hjälper dig vidare, återkom gärna om du har fler frågor.

 

Ha en fin dag!

/Anna-Carin

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Fd medlem

 

Tack för svaret! Har nu läst igenom Koppla bildunderlag som beskriver "inköp mot kvitton". Där skriver ni följande: "På kvittot anger du om du har betalat med kontanter från kassakontot eller med ett betalkort kopplat till något av de bankkonton du registrerat i programmet."

 

Antar att detta innebär att jag måste ha ett "bankkonto" för kreditkortet. Min frågan är hur kopplar jag ett kreditkort till ett bankkonto om jag registrerar inköp som kortfristig skuld på konto 2899? Försökte skapa ett nytt "bankkonto" för kreditkortet men kan inte välja konto 2899. Jag kan bara välja mellan 19xx konton.

 

Tack på förhand!

 

Med vänlig hälsning, Jonas

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Jonas_44!

Det är som du säger inte möjligt att välja 2899 som ett "bankkonto". Just den instruktionen för "Koppla bildunderlag" är tänkt för tillfällen när du handlat med bankkort där pengarna dras direkt från ditt bankkonto vid köptillfället. I ditt fall, när du använder ett kreditkort som du sen får en faktura för där månadens köp är samlade, rekommenderar jag att du fortsätter arbeta enligt instruktionen i inlägget Bokföra inköp med kreditkort.

 

Det jag vill tipsa dig om är att du kan koppla bildunderlag även till verifikationer du skapar. Du skapar en verifikation där du bokar upp inköpet som en skuld mot 2899 och kopplar bilden på kvittot till verifikationen. Genom att fota kvittot och koppla det till verifikationen så har du alltid snabb tillgång till underlaget för verifikationen. Klicka på fliken med texten Kopplade bilder på verifikationen för att göra kopplingen. Notera att jag här har utgått från att du bokför enligt faktureringsmetoden.

 

 

Jag hoppas jag uppfattat det du vill göra korrekt annars får du återkomma igen.

 

Trevlig kväll!

/Anna-Carin