Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helena11
UTFORSKARE

Bokföra utan bankkontoutdrags- koppling?

Måste man bokföra bankhändelser genom att matcha dem mot bankkonto/ kontoutdrag?
Kan man istället bokföra utan bankkonto- koppling, genom ex bildunderlag, för att utanför programmet manuellt stämma av mot bankkontot?

Alternativt koppla bankkontoutdraget i visma som underlag, och radera enskilda händelser på kontoutdraget?
Jag brukar bokföra kortköp den dag då köpet genomförts, inte den dag det dras från banken och då blir det ingen match.

2 SVAR 2
Khedron Wilk
CHAMPION

Jag vill inte prova detta i mitt eget system 🙂  men titta under Inställningar -> Kassa- och bankkonton om du kan avaktivera alla bankkonton du eventuellt har upplagda där. Då borde du kunna göra allt via manuella verifikationer och manuellt kontera det du behöver på bokföringskonto 1930 eller vad du har satt som ditt Företagskonto (bank).

 

Det var ett försök till svar på själva frågan. Nu kommer jag till den obekväma, ej efterfrågade, åsiktsdelen... 🙂 

 

Jag undrar om du - trots kortköpen - inte gör dig själv en björntjänst om du försöker arbeta utan bankkoppling?

Som jag personligen uppfattar det så även om det går att arbeta så så är det inte så det är tänkt att man skall arbeta med eEkonomi.

 

Det kan man tycka vad man vill om, och tror mig, jag har åsikter om eEkonomi som jag genom åren framfört till Visma Spcs, men all min personliga erfarenhet har sagt att man kan välja att arbeta med ett system eller mot det. Och även om det idag går att arbeta mot det så kommer man helt plötsligt ett par år senare åka på en smäll när det inte längre går att arbeta så för systemet har utvecklats vidare i den riktning man själv inte ville acceptera.

 

Spekulation: Skall man vara extra extra petig så, som jag tolkar det:  

 

Om datumet skiljer sig åt mellan inköpsdagen och den dag som pengarna försvinner från ditt bankkonto så skall du ju egentligen inte bokföra köpet mot 1930 (motsvarande) utan snarare 2490 Övriga kortfristiga skulder (motsvarande) och sedan när pengarna dras från bankkonto boka bort 2490 mot 1930. Så då blir det två transaktioner. Om man skall vara extra petig som sagt. Skulden har ju så att säga uppstått men inte reglerats hos banken. Någonstans skall det visas i bokföringen, om man skall vara konsekvent?

Såklart också en fråga om mängd kort transaktioner, beloppsstorlek och hur din bank hanterar det hela. 

 

Eller så går du över till att använda bankens datum på kontoutdraget. 🙂 

 

Kom gärna med "mothugg", är allltid intresserad av hur andra arbetar.

 

//Den glada bokföringsamatören - som har lärt sig genom att själv arbeta på fel sätt och göra saker på fel sätt, under snart 25 år... 

 

 

 

Helena11
UTFORSKARE

Tack för utförligt svar! Det kanske är enklast att följa bankutdragen då 🙂

Jag tänker att det kan bli knepigt t ex i samband med bokslut då man vill få ett köp registrerat på rätt sida av året, men då kan man ju göra avsteg..
Har inte bokfört själv de senaste 15-20 åren. Programmen har förändrats en del:-)