Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

fredde_54
MEDLEM

Bokföring av löner utan löneprogram

Hej,

 

Jag är ensam i mitt företag. När jag ska ta ut lön. Säg t.ex 30k. Hur gör jag med bildunderlag till bokföringen om jag ej håller på med att göra lönespecifikation. Eller tycker ni att man ska göra lönespecifikation fast man är ensam? 

 

Vilka konto bokför man lön på? Vänligen beskriv utförligt

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240506

10 SVAR 10
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @fredde_54 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

De flesta av våra kunder, även ensamföretagare eller företag med endast en anställd använder någon typ av lönehanteringssystem eftersom man får så mycket hjälp med just bokföring, underlag till myndigheter samt tid över till att driva sitt företag helt enkelt. 

 

För dig som arbetar i Visma eEkonomi Smart har vi en enkel variant som heter Visma Lön Direkt som är ett tillval i ditt program. Tjänsten kopplas på direkt i ditt program under knappen Appar och tillval. Varje Lönebesked kostar 39* kronor - inga extra kostnader tillkommer.


Vill du fortfarande hantera dina löner manuellt så håll i hatten för här kommer en lång utläggning om hur du ska göra för att bokföra lön 🙂 

 

1. När lönen betalas ut bokför du så här: 

1930 Bank kredit (Nettolönen)
7220 Lön företagsledare debet (Bruttolön lön inkl skatt)
2710 Personalskatt Kredit (Skattebeloppet)
7510 Arbetsgivaravgifter debet (Arbetsgivaravgift 31,42%)
2731 Avräkning lagstadgade sociala avgifter Kredit (Skulden för arbetsgivaravgiften)
 

2. När du sedan betalar in skatt och arbetsgivaravgiften till Skatteverket så bokförs det på följande sätt.


1930 Bank kredit (Den totala summan av skatt och arbetsgivaravgift)
1630 Skattekonto Debet (Samma inbetalda summa)

 

3. När Skatteverket senare drar dessa belopp från ditt skattekonto så reglerar du skulderna för skatterna på följande sätt:
 

1630 Skattekonto Kredit (Totala summan för skatt och arb. avgift)
2710 Personalskatt debet (personalskatten)
2731 Avräkning lagstadgade sociala avgifter debet (Arbetsgivaravgiften)

 

Detta gör du för att få både lönekostnaderna rätt och framförallt få skattekontot att stämma.


Bifogar två länkar till bokföringstips angående detta också.

Bokföra lön till Anställd

Bokföra händelser på skattekontot i ett aktiebolag

 

Ha en härlig helg

/Tinna

 

* pris korrigerat av moderator 2023-11-27

fredde_54
MEDLEM

Tack för ett utförligt svar. 

 

När man sätter in momsen på skatte kontot, antar att det bokförs det på samma sätt som i steg 2 & 3?

 

Om jag gör en intern överföring på mitt bankkonto, bara för att separera momsen med övrigt. Behöver detta bokföras?

 

Är det dumt att inte ha något lönebesked? Hur gör man med underlag isf?

Hej @fredde_54 

 

Kul att du gillade min lilla utläggning 🙂 

 

Här kommer svaren på dina följdfrågor: 

 

Ja i princip samma tillvägagångssätt men tänk på att den andra konteringen ska bokföras mot konto 2650 och inte 2710,2731.

Om du med intern överföring menar att du flyttar pengar mellan två bankkonton så ska det bokföras. I tråden Överföring mellan egna bankkonton berättar jag mer i detalj hur du gör i Visma eEkonomi. 

På din sist fråga "Är det dumt att inte ha något lönebesked? Hur gör man med underlag isf?" Jag tycker verkligen att du ska skaffa ett litet löneprogram! Om du trots inte vill ha hjälp från ett löneprogram så finns det gratis mallar att hämta på nätet så du kan skapa ett eget lönebesked. Här hittar du det som vi på Visma Spcs har tagit fram. 

 

Hoppas du fått svar på alla dina frågor och att du får en härlig dag. 

 

/Tinna

 

fredde_54
MEDLEM

Är det visma lön smart som du rekommenderar i så fall eller räcker det med visma lön direkt?

 

Gick in på tråden intern överföring men blev inte klok. Kan du visa i steg till steg hur jag ska göra? Summan är 6202,50kr.

Hej @fredde_54 

 

Klokt att du överväger att kika på ett lönehanteringssystem. Som jag har uppfattat dig så är du i dagsläget ensam i företaget och då tror jag att Visma Lön Direkt kommer räcka bra. Om du anställer personal framöver kan du enkelt växa och uppgradera till Visma Lön Smart. 

 

1. Gå in under Kassa- och bankhändelser 
 

2. Välj kontot du vill flytta pengar från (jag valde Företagskontot)



3. Klicka på Ny bankhändelse



4. Lägg in datum och belopp samt klicka på Matcha 

 

5. Vid bokföringshändelse välj Överföring mellan egna bankkonton 

 

6. Välj bankkonto som pengarna ska flyttas till (jag flyttar pengar till skattekonto)

 

 

Försökte vara ännu tydligare men om du inte får ihop det eller om du vill att vi visar i ditt program så är du alltid välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna. 

 

Ha en fin dag.

/Tinna

fredde_54
MEDLEM

Nu förstår jag processen. Men kallar man det för intern överföring när du väljer skattekontot? Ska inte skattekontot överensstämma med skatteverket?

 

Jag vill göra en intern överföring på min bank, jag har döpt det kontot till ''Momskonto'' bara för att hålla koll på momsen. 

Är det kanske enklast om man skapar ett nytt bankkonto och döper det till samma namn som man har på banken?

Hej @fredde_54 

 

Jaha då missförstod jag dig helt 🙂

 

Visst kan du göra så men det är nog ganska ovanligt att man har ett separat bankkonto endast för momsen. För att vi inte ska missförstå varandra igen vill jag gärna att du slår oss en signal så stämmer vi av och hittar det bästa arbetssättet för dig tillsammans. 

 

Välkommen att kontakta supporten 

/Tinna

fredde_54
MEDLEM

Jag har pratat med supporten och dem kunde inte riktigt säga allt om just bokföringsfrågor.

Jag försöker förklara tydligt här en gång till.

 

På banken, i mitt fall SEB:

Där har jag ett företagskonto och ett sparkonto.

Företagskontot är där jag får in alla mina kundfakturor och på dessa finns även moms med. Jag vill flytta över den momsen till sparkontot för att skilja momsen och övriga pengar åt, mest för att se hur mycket pengar man kan använda sig av. Det är detta jag menar med intern överföring och hur det ska bokföras. Jag har kvartalsredovisning för momsen, därav jag vill flytta över momsen till sparkontot. Sen när det är dags för momsredovisning och betalning så är tanken att flytta pengarna direkt från sparkontot till skatteverket.

 

eEkonomi: 

Ska man skapa ett sparkonto i eEkonomi också för att spegla kontona på banken?

Hur bokför jag den ovannämnda överföringen?

 

Hoppas vi förstår varandra nu? 😁

Hej

Du behöver inte spegla/Koppla  sparkontot till eEkonomi om du enbart använder det för att sätta undan pengar och att du när pengarna skall användas då för tillbaka pengarna till företagskontot.

Överföringar mellan interna bankkonton bokför du på följande sätt. (Varje bankkonto man har skall ha ett eget unikt 19-konto i din bokföring)

Klicka på knappen matcha och välj Övriga uttag och egen kontering.
Skriv sedan in konto 1940 övriga bankkonton på raden under 1930 och lägg samma belopp i debet.

1.png

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim