Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Malin kassör
MEDLEM

Byta kontonr på artiklar

Vi har eEkonomi Pro.

Har lagt upp medlemsavgifterna som olika artiklar. Men nu när jag fakturerat och de bokförs hamnar de på varor 0% moms.

 

Hur kan jag ändra på artikeln till kontonr för medlemsavgifter?

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Malin kassör!

 

För att ändra artikelkonteringen går du in under Försäljning - Artiklar och klickar in dig på den artikel du vill redigera.

Under Försäljningsinformation - Artikelkontering ser du de olika artikelkonteringarna som finns. Vill bara skicka med att du behöver skapa nya fakturor efter att du har sparat ändringarna på artikeln för att den nya artikelkonteringen ska slå igenom, de gamla fakturorna som du gjorde innan ändringarna påverkas alltså inte.

 

 

Om du vill se vilka konton som är kopplade till en specifik artikelkontering hittar du det under Inställningar - Artikelkontering. Klicka upp den artikelkontering du vill se och välj Redigera, då ser du till höger vilka konton som är kopplade.

 

Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna i tråden om du har andra frågor eller om något kändes oklart.

Ha en fin måndag!

/Tinne

Hej.

Förtydligande. När jag har fakturerat medlemsavgiften och medlemmarna har betalat så har vissa fakturor automatiskt konterats via Kassa- Bankhändelser, så de medlemsavgifterna har bokförts på konto 3054. Har försökt ändra i konto, men kan bara ångra inbetalning av faktura. 

 

Nu vill jag istället göra en omföring från konto 3054 till vårt medlemskonto. Men kan inte göra en manuell verifikation på konto 3054, får meddelande att konto är låst för manuell bokföring. Går inte att låsa upp i inställningar - kontoplan. Kontot är inte markerat för låst. 

Hej

Hur ser den kontering ut som du försöker göra?

Du borde kunna göra en omföring som ser ut på följande sätt via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.

3054 Debet
3XXX Kredit

Men återkom med information om hur hela den kontering du försöker göra ser ut.

Ha en fin dag
Joachim