Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Ersättning hyra på lön

Hej,

När man på en anställd ligger till en summa för Ersättning för hyra som sen hamnar på 7390 - Övriga kostnadsersättningar och förmåner när man väl skapat lönekörningen och så vidare. 

Men behöver man inte lägga till ett kvitto för hyran som underlag till denna "ordinare lön" posten varje månad? 

Nu kör jag Visma Lön Direkt (tror jag - det lilla programmet) och innan så kom alltid "esättning av hyra" som en separat händelse att matcha med. 

Hur / var lägger man underlaget nu för ersättningen och vad gör man om man nu då missat att lägga till underlaget i ett par månader. 

Hoppas ni hänger med, tack! 🙂 

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Johan Ekman och tack för din fråga!

 

Jag funderar lite på vad du menar med att hyresersättningen kom in som en separat händelse som du matchade med - jag uppfattar det som att du tidigare har betalat ut hyresersättningen som en ersättning vid sidan av och inte via den anställdas lön?

När det gäller underlag och kvitto undrar jag också om det är utbetalningen av nettoersättningen du har missat eller är det bara själva underlaget för ersättningen som du inte lagt in?

 

Gällande frågan om du behöver redovisa kvitto/underlag för hyran månadsvis på lönebeskedet tänker jag att du i första hand ska kontrollera Skatteverket, så att allt blir rätt och riktigt för dig. Om du behöver lägga in underlag varje månad kan du gå in på verifikationen för löneutbetalningen under Bokföring - Verifikationer och lägga in bildunderlag i efterhand, vilket du också kan göra på de månader där du har missat att lägga in underlaget:

 

Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fundering - återkom gärna om något känns oklart eller behöver hjälp med något mer.

Ha det fint!

/Tinne

Johan Ekman
UTFORSKARE

@Tinne Lestrin Tack för ditt svar och ursäkta att jag är långsam!

Ja, jag tror tidigare när jag började med eekonomi så hade jag Visma Lön anställd med men sedan gick det över till Vima lön direkt och de fungerade lite annorlunda. Se bild på dessa två hur det ser ut nu när jag loggar in.

Då med visma anställd lön så stod det både mitt namn på bankhändelser raden och det kom en egen rad för hyra (Inser nu att det kanske är något via banken jag gjort annorlunda vid betalning för atyt det ska bli två rader. Men på något sätt innan förstod den att det fanns en hyra och en lön och då kunde jag matcha lönkörningen i visma med lön bankhändelsen och sedan hantera hyran med egen matchning och bildunderlag på kvittot
(Se bild längst ner där jag markerat i grönt)

Nu med visma lön direkt så blir det endast en rad i händelser med både lön och ersättning hyra i samma och då kanske jag ska göra som du nämner att bara bifoga in kvittot på hyran till denna "lön" händelsen. 
(se bild längst upp där jag markerat i rött)

Tyckte det var bra som det var innan när det separerade men vet inte ritkigt hur det gick till om det är på grund av visma lön anställd vs visma lön direkt som påverkar detta... var min teori i alla fall.. men nu blev jag osäker då jag klistrar in bankhändelserna från banken.. så det måste vara något när jag gjorde lön betalning från bank som är annorlunda kanske.. blir lite snurrig nu då jag inte minns...
 Screenshot 2024-01-27 114438.png
Screenshot 2024-01-27 114253.pngScreenshot 2024-01-27 114309.png

Hej igen @Johan Ekman, tack för att du återkopplar. Och känn dig inte långsam 🙂

 

Som du skriver hade du tidigare eEkonomi Payslip, vilket mycket riktigt ersattes av Visma Lön Direkt. Eftersom det är en nettoersättning som du betalar ut på löneutbetalningen så bör det vara en och samma händelse (dvs löneutbetalningen), och du kan då lägga in kvittot för hyran på verifikationen för löneutbetalningen. Om du tycker att det inte känns helt rätt att det blir en händelse och vill felsöka i det tänker jag att du kan slå en signal till mina kollegor på supporten, de kan nämligen koppla upp sig mot din miljö och kika på varför det blir så.

 

Återkom gärna om du funderar över något mer!

/Tinne