Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mich24
MEDLEM

Fel konto vald vid arbetsgivaravgift

Hej,

Ville kolla, jag såg av en händelse att jag råkat bokfört mot konto 2940 istället för 2731 vid arbetsgivaravgifter för 3-4 månader tillbaka. Överförde verifikat i september då jag hoppade på Visma som bokföringsprogram 1 oktober.

Har detta någon betydelse nu när jag ska göra årsredovisning? Och för tidigare momsrapporter osv. 

Och om jag måste ändra hur gör jag det smidigast utan för mycket strul och jobb?

Tacksam för hjälp och svar. 

 

 

Mich24_0-1706110450574.png

 

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Mich24!

 

Om det är verifikationen på bilden som du refererar till så finns det en smidig lösning 🙂 Eftersom verifikationen på bilden är Preliminär så ska du kunna ändra kontot direkt på verifikationen. När du har en verifikatin som är Preliminär kan du bla ändra bokföringskonto, belopp och lägga till eller ta bort rader.

I hjälpavsnittet Ändra preliminära verifikationer beskriver vi detta.

 

Återkom gärna om du har någon annan fundering eller om du har verifikationer som inte är preliminära så kikar vi vidare på det.

Trevlig kväll!

/Tinne

Mich24
MEDLEM

Tack för svar, men har det någon betydelse om det står kvar? Bör jag ändra kontot från 2940 till 2731?

Rädd för att strula till saker inför årsredovisningen. Tyvärr hittar jag inte enligt mall där det står "öppna" men går väl inte att göra enligt mall då samtliga händelser ingår i momsrapporter som är bokförda.

Så hur ska jag tänka bäst nu? 😕

Tack igen. 

Mich24
MEDLEM

Jag lyckades gå in och under verifikatet och bara skriva rätt konto för att sedan spara. Är det något annat jag behöver göra för att det inte ska bli fel i min årsredovisning? Jag tänker på redan inskickad momsrapport som gjordes i Januari? Men summan var ju inte fel...

Hej @Mich24!

 

Toppen att du kunde byta konto!

Ändringen påverkar inte en redan inskickad momsrapport eftersom detta enbart är byte av skuldkonto för arbetsgivaravgifter. Eftersom du nu har bytt till konto 2731 kommer inte årsredovisningen att påverkas, förutsatt att årsredovisningen skapas efter att du bytt konto.

 

Trevlig kväll!

/Tinne