Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Camilla10
MEDLEM

Flöde för utbetalning av utlägg för förening (Kontantmetoden)

Hej! 

 

Ny på Visma eEkonomi för föreningar här och jag får inte till det riktigt. 

 

Scenario: En styrelsemedlem har handlar för föreningens räkning, jag behöver bokföra inköpet och betala ut motsvarande till styrelsemedlemmen. Helst skulle jag vilja in ett attest steg med innan jag gör utbetalningen. 

 

Kan nån beskriva hur det här flödet ska göras på ett smidigt sätt? Vi bokför enligt kontantmetoden och har bankintegration. 

 

(Jag har gjort en manuell utbetalning i banken så den har kommit in som en kassa- och bankhändelse. Men jag fattar inte hur jag ska koppla ihop den med bildunderlag och kontering. Det är säkert helt uppenbart när man väl fattar...Tacksam för hjälp!)

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Camilla10 

 

Välkommen som ny forummedlem. 

 

Så här ser vårt förslag ut:

 

  1. Använd gratisappen Visma Scanner och fota kvittot.
     
  2. Gå till Kassa- och bankhändeler - Utgå från bankhändelsen, matcha mot Inköp mot kvitto och koppla bilden, bokför själva inköpet mot lämpliga konton.
     
  3. Aktivera Lön Direkt, lägg upp medlemmen som anställd och betala ut ersättningen för utlägget med lönearten Övrig nettoersättning.
     
  4. Det verkar som om ni har Swedbank och då går det inte att skicka löneutbetalningen direkt till banken utan du får betala den manuellt på banken. 
     
  5. Matcha den bankhändelsen mot lönekörningen.

Detta är vårt förslag på hantering och om du vill att vi visar dig i programmet så är du alltid välkommen att kontakta vår kunniga support

 

Ha en härlig dag.

/Tinna

Ingår Lön Direkt för föreningar? 

AnnicaL
CHAMPION

Du matchar bankhändelsen som Övrigt uttag / Egen kontering och kan då koppla bildunderlaget. Sedan konterar du på det konto som motsvarar typen av kostnad. 

När det gäller attesten kan den antingen göras fysiskt på kvittot innan det skannas, eller så kan du komplettera bildunderlaget med t ex en skärmdump av ett mail där utgiften attesteras.

Tack, jag hade råkat fälla in fliken med bildunderlag så jag inte såg den och det var därför jag inte fick ihop det.