Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Leif W
MEDLEM

Formulär Ny momsredovisning

I formuläret Ny Momsredovisning ska jag välja Momsperiod från den lista som finns. Vår förening ska momsredovisa första gången för perioden halvåret 2023-07-01 tom 2023-12-31. Den perioden finns inte i listan och det går inte att manuellt skriva in någon annan period än de perioder som finns i listan. Vad gör jag?

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Leif W!

 

Jag har kikat lite på detta och här tänker jag att ni i första hand behöver stämma av med Skatteverket så att ni har korrekt räkenskapsår och momsperiod för er förening. När ni har stämt av med SKV är ni välkomna att skriva till oss igen så ska vi göra vårt bästa för att hjälp er med hur ni ska bokföra detta i programmet.

Trevlig helg!

/Tinne

Tack Tinne för ditt svar. Skatteverket (SKV) godkände vår samfällighetsförening som momspliktig i juli 2023. Föreningen har brutet räkenskapsår från juli till juni. Eftersom föreningen är liten bestämde SKV att vi endast behöver redovisa moms en gång per år. SKV godtar dock bara att helårsredovisande företag och föreningar redovisar för ett kalenderåret jan tom dec. Det innebär att företag och föreningar med brutet räkenskapsår också ska redovisa moms i februari för ett år. Vi har därför fått en uppmaning att kommande februari redovisa den första momsen för halvåret juli tom dec 2023. Vad kan du och Visma göra för att hjälpa mig?

Tack på förhand och trevlig helg.

Hej igen @Leif W och tack för att du återkopplar, hoppas att du har haft en fin helg!

 

Vi kan självklart hjälpa dig att lösa detta, men lösningen ser lite olika ut beroende på dina förutsättningar. Därför vill jag be dig att slå en signal till vår programsupport så undviker vi missförstånd och så hjälper vi dig gärna i den supportkanalen istället. När du fått kontakt kan du ange ditt ärendenummer 00425045 till mina kollegor så får de lite bakgrund till ärendet.

 

Återkom gärna till oss i tråden när du har fått hjälp så ser vi att det löst sig för dig.

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne