Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Leilama
MEDLEM

Fråga om moms

Hej, jag hyr två rum och hyr ut en av de jag bokför den på 3914 och moms på 2611, men jag får fel meddelande på momsredovisning belopp avvikelses och då är det momsen som beräknas 0 av programmet. vad är det som är fel?

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Leilama och varmt välkommen till forumet!

 

Jag tolkar det som att du vill att det ska vara 25% moms på kontot 3914 eftersom du vill redovisa moms på 2611? När jag kikar på kontot 3914 i mitt program har kontot ingen momskod ifylld, vilket jag tänker kan vara orsaken till att du får en avvikelse. Du kan ändra momskoden i kontoplanen permanent för att framöver få rätt momssats. Du ändrar det under  Inställningar - Kontoplan - söker upp kontot - Redigera och ändra momskod. Observera dock att det inte ändras på redan bokförda verifikationer om du ändrar via kontot i kontoplanen.

 

För att korrigera momskoden på de bokförda verifikationerna kan du gå in på de felaktiga verifikationerna och ändra momskoden direkt, då tänker jag att din momsredovisning inte bör ge dig någon varning sen. Tänk på att när du ändrar du momskoden direkt på verifikationen så gäller det bara på just den verifikationen. 

Jag passar även på att skicka med hjälpavsnittet för Moms där vi har massa bra tips och information om hur du jobbar med moms i programmet.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.

Önskar dig en fin onsdag!

/Tinne

Leilama
MEDLEM

Tack för svaret problemet är löst, men har samma problem med konto 3051 allting är korrekt men får fel meddelande på momsrapporten har hundratals verifikation på 3051 men programmet  plockar bara 4 av de fel belopp på moms vad kan det vara ? 3051 är kopplat till rätt momskod men ändå

Hej @Leilama!

 

Eftersom du får samma fel på ett annat konto trots att du har rätt momskod så tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så får de titta på hur det ser ut direkt i ditt program.

 

Återkoppla gärna här i tråden när du har fått hjälp så vi ser att det har löst sig för dig.

Önskar dig en fin dag!

/Tinne

Leilama
MEDLEM

Tack det var fel belopp fixat nu🙏