Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helena11
UTFORSKARE

Importera SIE fil, kommer upp varning ang flera verifikationsserier?

Jag får upp nedan varning när jag ska importera SIE fil. Vad göra? 
Det är inte jag som har bokfört tidigare, men SIE filen är från Björn Lundens ekonomisystem. 

Filen innehåller data som kan vara inkorrekt. Du bör kontrollera varningarna innan du fortsätter.

  • SIE-filen innehåller flera verifikationsserier, men i Visma eEkonomi används för närvarande bara en serie. Om du vill fortsätta använda flera verifikationsserier får du avbryta importen och gå till Inställningar - Företagsinställningar och ange vilka serier du vill använda i Visma eEkonomi. Starta därefter importen av SIE-filen igen.
3 SVAR 3
Helena11
UTFORSKARE

Förtydligande ang frågan: Jag menar förstås: Går det att använda flera verifikationsserier, eller påverkar det användandet negativt?
Förstår inte om verifikationsserier avser olika kontoplaner eller om det avser flera numrerade serier? Om det avser det sistnämnda så kanske det innebär att det är flera räkenskapsår med verifikatnummer från 1 och vidare?

 

Khedron Wilk
CHAMPION

I eEkonomi: titta under Inställningar -> Företagsinställningar -> Bokföringsuppgifter. Där finns vilka verfikationsserier som är definierade och du kan ändra och lägga till. (Med reservation för att jag inte vet om detta gäller alla versioner av eEkonomi.)

 

Verifikationsserie är normalt kopplat till vilken typ av verifikation man vill använda en given serie till. Vanlig inställning: K1, K2, K3, K4 etc = kundfakturor, I1, I2, I3 etc = Inbetalningar. Detta så att man snabbt skall kunna filtrera sin bokföring på en specifik typ av verifikation / affärshändelse.

 

Låter för mig som du behöver ta reda på vilka verfikationsserier som använder i BL Info och sedan sätta upp ditt eEkonomi-system så det är likadant.

Helena11
UTFORSKARE

Tack för hjälpen, har åtgärdat!